Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, en annons om en katt som de söker fodervärd till (raskatt). Dom vill att fodervärden ska ha kunnande om förlossning då katten tydligen ska stanna där hela tiden. Brukar inte ägarna ta hem hunden/katten under dräktigheten för att själva ha koll?
Kallblod till salu som hade "för mycket motor för sin ben" och säljs nu till avel. Dock med lite vinster etc som jag kan se men underförstått att benen inte är av tävlingskvalitet.
Jag tror @Efwa menade att om den har dåliga ben så ska man väl inte avla på den heller.sett annonsen men förstår inte vad som är felet på texten?
Ganska ärligt att meddela direkt hästen inte håller för travtävling.
sett annonsen men förstår inte vad som är felet på texten?
Ganska ärligt att meddela direkt hästen inte håller för travtävling.
He he, du ifrågasätter alltid mina inlägg i annonssidan nästan........för det mesta har du rätt också.
Jag tänker mig att en häst som inte har tillräckligt hållbara ben att tävla på (antagligen trav i detta fall, men tänker att hoppning och dressyr kan påverkas) ska man inte avla på.
Då är jag med. Jag kopplade inte - eftersom det är trav det handlar om och där verkar många individer (utom Peace on Earth) som inte själva håller för farten, lämna avkommor som gör det.
Men då ska man nog kunna en hel del om avel för att det ska kunna fungera och kanske inte sälja som avelshäst?
För mig låter det som att avla på en häst med KS som själv inte håller för ridning KAN ge avkommor som inte har KS. Lite för osäkert OCH kanske inte helt etiskt försvarsbart.
Nja, det finns allt travfolk i alla kategorier.Antagligen kräver det en hel del kunskap.
Men som avelsmärr är ju den här hästen helt riktad till travfolket och jag tror faktiskt att många travuppfödare har ganska stora kunskaper.
Med rätt stam tror jag travfolket är villiga att ta en chans - och i deras fall är de ju ute efter att avkomman ska springa in pengar varför hållbarhet är en extra viktig aspekt för avelsarbetet. Det är få "svensson" som avlar för trav, även om de förstås finns.
När det gäller ridhästfolket är jag säker på att proffsen har lika stora kunskaper som travproffsen men bland ridhästar finns ju en enorm massa icke-proffs som avlar mer för nöjes skull.
Men visst är det tveksamt att använda en skadad häst till avel om inte skadan är ett rent trauma.
KS är ett kapitel för sig, där man nog inte kan dra så stora slutsatser om någonting alls eftersom det är oerhört vanligt med röntgenfynd med täta tornutskott och det verkar vara omdiskuterat hur pass relevant fynden ens är.
Och för att utveckla min kommernat om Peace on Earth: snabb men icke helt hållbar travhingst som lämnat ganska många snabba men inte helt hållbara avkommor. Borde nog läggas på avkommor till King Lavec eller liknande som lämnat väldigt hållbara avkommor, om PoE skulle använts alls.
Det är olika procentpåslag beroende på krånglighetsgrad"Priset gäller endast vid okomplicerad affär"
Vad får jag betala då som tänkt göra en komplicerad affär??
Annons med rubriken "SÖKER AKUT FODERHÄST"
Diverse skrivfel här och var och dessutom står det i annonsen "Jag är intresserad av en foder häst då jag har det tufft med ekonomin."
Eh?
Min häst jag har på foder står ägaren för vaccination, försäkring, veterinärvård och eventuell utrustning som behöver köpas in (trasiga täcken, ny sadel osv). Jag ska stå för stallplats, foder och hovslagare. Så det är inte omöjligt att hitta en hästägare som mer än gärna står för dom kostnadernaEller hur!? Någon som har häst vet ju hur dyrt det är om något händer och då låna ut hästen till någon som inte har råd......tror inte det. Möjligen tror fodervärden att ägaren betalar om något händer.
Min häst jag har på foder står ägaren för vaccination, försäkring, veterinärvård och eventuell utrustning som behöver köpas in (trasiga täcken, ny sadel osv). Jag ska stå för stallplats, foder och hovslagare. Så det är inte omöjligt att hitta en hästägare som mer än gärna står för dom kostnaderna
Dessutom har ägaren till min fh nu bestämt sig för att ta skoningarna samt kraftfodret med
Ägaren är inte i behov av ekonomisk hjälp utan ägaren har inte tiden för sin älskade häst. Vi båda är super nöjda med varandra, hästen och upplägget
Ägaren kommer dessutom ut med jämna mellanrum o håller lektion för mig. På så sätt får ägaren fortfarande träffa sin häst och se att hon mår bra
Självklart är det så . Jag skaffade foderhästen som sällskap till min egna häst när jag flyttade hem henne. Sa från början att jag inte har råd med veterinärvård på två hästar (min är en riktig otursfågel så har i princip alltid nån veträkning att betala..) men att jag har råd med uppehälle och diverse kringkostnader. Sedan att ägaren sen bestämde sig (helt på eget bevåg) att denne ska stå för fler kostnader är bara en bonusFast det upplägget är väldigt ovanligt. Dessutom, om man har tuff ekonomi så ska man inte ha häst. Det är alltid hästen som blir lidande i slutänden när fv/ägaren inte kan betala för sig.
Eller hur!? Någon som har häst vet ju hur dyrt det är om något händer och då låna ut hästen till någon som inte har råd......tror inte det. Möjligen tror fodervärden att ägaren betalar om något händer.
Just.
Och hur kan det bli akut att hitta en foderhäst?