Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittat på facebook, en dressyrsadel (väldigt snygg och exklusiv) säljes. I texten står det att den är endast ett fåtal ggr använd, årsmodell 2015. Personen ifråga köpte den som ny för 1600€, men säljer den för 2400€? Whaat? :o

Det var reaktionerna hon fått i kommentarerna på inlägget också. Hon måste ju ha skrivit fel pris nånstans. Eller?

Får mig att tänka på en som sålde ett täcke i en facbookgrupp och talade om vad det köpts för inklusive frakt.

Såg en annons, där en häst söker en ny fodervärd mycket akut, då ägaren ska flytta utomlands och tydligen stod nuvarande fodervärd arbetslös, samt att fredag var absolut sista datumet.

Jag vet inte riktigt, min magkänsla är inte riktigt med, får mig att undra vad som händer efter det där sista datumet om hästen inte får en ny fodervärd, samt vad som händer om man är fodervärd men plötsligt inte kan ha hästen kvar och ägaren bor utomlands? :crazy:

Såg en annons, där en häst söker en ny fodervärd mycket akut, då ägaren ska flytta utomlands och tydligen stod nuvarande fodervärd arbetslös, samt att fredag var absolut sista datumet.

Jag vet inte riktigt, min magkänsla är inte riktigt med, får mig att undra vad som händer efter det där sista datumet om hästen inte får en ny fodervärd, samt vad som händer om man är fodervärd men plötsligt inte kan ha hästen kvar och ägaren bor utomlands? :crazy:

Troligen slakt.....

Å andra sidan kan det ju kännas bättre än alternativet som annonserades.

Troligen slakt.....

Å andra sidan kan det ju kännas bättre än alternativet som annonserades.
Blir alltid lika förvånad över annonser som är akuta, t ex att hästen behöver ett nytt hem för att stallplatsen upphör t ex den sista datumet i månaden, eller har folk så dålig framförhållning att de blir överrumplade att stallplatsen sägs upp bara sådär?

Blir lite illa berörd av denna, känns som den har ont nånstans? :( Det står att den är vet.bes. men ändå...

Fast säg inte det.
Jag har igår tagit mig an ett sådant projekt. Aggressiv mot ägaren. Slår i hagen, anfaller. Sparkar i stallet. Man har behövt ha hjälm och spö för att kunna hantera hästen.
Men OK att rida.
Bara en j-a attityd.

Sedan ankomsten hit igår eftermiddag fått lära sig av mina "gamla" grabbar att han inte är så stor (blivit föst men inte egentligen fått stryk).
Kommer emot mig med spetsade öron och positiv blick, i stället för som på ett foto jag fått av förra ägaren, bakåtstrukna öron och aggressiv blick.

Det kan handla om att det blivit fel rangordning mellan häst och "handler".

Det jag tycker är värst med den annonsen är ändå att man vill ha vettigt betalt för en aggressiv häst där en eventuell köpare verkligen köper sig en risk.

Annan häst-till-salu-annons;

"en fantastisk individ, hon galopperar i uppförsbacke... "

Wow! Det är ju avancerat och väldigt krävande! Själv brukar jag bara galoppera i riktigt branta nerförsbackar så det inte blir så jobbigt för hästen! Ju mindre tid man galopperar desto mindre risk är det också för skador! Man måste alltså tänka på hästens bästa och gasa på så mycket man kan när man väl galopperar! I uppförsbacke måste ju vara rena livsfaran! Kan man ta extraförsäkring för sånt?

Annan häst-till-salu-annons;

"en fantastisk individ, hon galopperar i uppförsbacke... "

Wow! Det är ju avancerat och väldigt krävande! Själv brukar jag bara galoppera i riktigt branta nerförsbackar så det inte blir så jobbigt för hästen! Ju mindre tid man galopperar desto mindre risk är det också för skador! Man måste alltså tänka på hästens bästa och gasa på så mycket man kan när man väl galopperar! I uppförsbacke måste ju vara rena livsfaran! Kan man ta extraförsäkring för sånt?
alltså haha va, jag fattar inte om det är ironi eller vad

att galoppera i uppförsbacke betyder väl att hästen sätter undersig bakbenen och "kommer upp" med manken, inget om egentliga markförhållanden?

Blir alltid lika förvånad över annonser som är akuta, t ex att hästen behöver ett nytt hem för att stallplatsen upphör t ex den sista datumet i månaden, eller har folk så dålig framförhållning att de blir överrumplade att stallplatsen sägs upp bara sådär?

Gissningsvis har de trott hitta ett nytt hem skulle gå fortare än det gjorde.

Jag provred en häst där annonsen lades ut den 11:e i månaden. Jag provred den typ den 25:e. Visade det sig då att säljarna var rätt stressade, då de bara hade stallplats till den 31:a iom att de sagt upp den.
Hästen var dessutom högt prissatt till vad den kunde/utbildningsnivå, eller överprissatt om man vill, så någon snabb försäljning hade jag då aldrig räknat med med en sån häst.

Så, tror många överskattar hur lätt och snabbt det ska gå att sälja en häst/få ut den på foder,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 881
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama