Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

<snip>
Det är de hundarna som ofta blir farliga. (Inte rottweiler i sig, men de hundarna där ägarna inte inser vad det är för hundar)

<snip>

Det ÄR tuffa raser, men med det menar jag inget illa. Bara man vet vad man gör och ger hunden vad den behöver.

<snip>
en sån som tycker att dessa hundar är stor gosiga nallebjörnar som aldrig skulle göra någon illa.
Det är DET som gör dessa hundar farliga!!

:bow::bow::bow: Exact det har ... Mina rottisar ar helt underbara ... men det kraver sin kvinna att halla dem sa. Det AR kravande hundar som kan ha mycket skarpa.

Spelar egentligen inte roll vad orden betyder, utan hur de används.
N**er är kanske inget fult ord i sig, men det har använts i nedlåtande syfte.
Och likadant med kamphundar, sägs det ordet så rynkar folk på näsan. Säger man kamphund så tänker inte folk "ras som historiskt sätt har avlats/använts b.la. för hundkamp" , utan "hund som är farlig och äter andra hundar och små barn".
För mig är en kamphund en hund som används till kamp.

Likväl som människan inte kan välja sitt ursprung, kan hundägaren inte heller välja sin hunds ursprung. Eller ska man låta bli att skaffa en hund som historiskt sätt är avlad för kamp pga. det?

Men nu är du bara tramsig. Ordet neger är extremt negativt laddat så jo det är ett fult ord i sig.

"Folk", vilka är det? "Folk" på buke brukar diskutera kamphundraser utan att man syftar på hundar som är farliga och äter andra hundar och små barn.

Samhällets syn på kamhundar är lite sisådär eftersom fel människor skaffat dem och det har inneburit konsekvenser för samhället. Orkar man inte med att samhället har den här synen på kamphundraser så gör man nog bäst i att skaffa en annan ras ja. Särskilt om man blir så kränkt som du verkar bli. Det finns flera hundra andra raser att välja på så det går säkert att hitta en annan ras som passar. Labrador t ex.

Man väljer ju såklart ord med hänsyn till den man pratar/diskuterar med.

Jag förutsätter nog att hundmänniskor (diskussion på ett hundforum) kan tolka just användandet av ordet "kamphund" som vad det faktiskt hänför sig till, dvs hund som historiskt använts till kamp.

Jag vågar nog påstå att jag är en hundmänniska och för mig är en kamphund om sagt, en hund som används till kamp.

Man väljer ju såklart ord med hänsyn till den man pratar/diskuterar med.

Jag förutsätter nog att hundmänniskor (diskussion på ett hundforum) kan tolka just användandet av ordet "kamphund" som vad det faktiskt hänför sig till, dvs hund som historiskt använts till kamp. Pratar jag däremot med tanten i grannhuset säger jag inte:

- Jo men hon är en kamphund, om tant undrar vad för grupp hundar min Staffordshire bullterrier "hör till"

Och jag gör tvärt om :p Kamphund är sådan laddat ord i media så jag vill få icke hundmänniskor att förstå vad dessa hundar egentligen är för något bakom all hetsad smutskastning i media.

Alla som träffar min hundar FULLKOMLIGT älskar dem. Båda två amstaff (ja renrasiga) och när de frågar vad de är för raser och jag säger American Staffordshire Terrier så ser de ut som frågetecken allihopa. Verkligen. Förklarar sedan kamphundsbiten och de blir så positivt överrraskade och säger att de aldrig träffat dessa barnätande mördarhundar IRL och bara trott på det som stått i media för ingen visat dem något annat. De säger sedan att mina hundar är helt fantastiska och de skulle ju inte göra en fluga förnär FAST de är kamphundar. Så jag hymlar absolut inte om kamphundsdelen i mina hundar.
Jag är stolt över mina hundar även om kampbiten historiskt (och nutid) är förkastlig men den har ändå format den ras som jag älskar och som passar mig ypperligt.

Berättar man för tant hela biten om kamphund så tycker jag man alltid skapar ett intresse och de frågar en himla massa om det mesta kring dessa hundar. De har ofta ingen som helst annan erfarenhet än media och de blir jätteglada av att fått träffa en riktig ''kamphund'' och få se med egna ögon vad det faktiskt är för hund. Skapa en egen uppfattning.
Säger jag bara Amstaff och egentligen inget mer så frågar de inget mer om hundarna heller. Så iafl de jag pratar med ger betydligt mer att faktiskt säga att det är kamphund och sedan frågar de alltid mycket så man får förklara hela biten bakom detta laddade ord, och hur det faktiskt ser ut idag och att en kamphund är en hund som används för ordnade kamper och inte rasen i sig egentligen. Och då tycker de att det är människorna som är förkastliga och inte hundarna - och då har de 5 min innan tyckt att kamphundarna i media är avskyvärda. Då får iafl jag ut väldigt mycket av att berätta om mina hundar.

Senast ändrad:

Men nu är du bara tramsig. Ordet neger är extremt negativt laddat så jo det är ett fult ord i sig..

Är inte kamphund negativt laddat då? Jo jag tycker det är det. Tycker det är ganska onödigt att kalla mig tramsig för att jag har en annan åsikt än dig.

"Folk", vilka är det? "Folk" på buke brukar diskutera kamphundraser utan att man syftar på hundar som är farliga och äter andra hundar och små barn.

Samhällets syn på kamhundar är lite sisådär eftersom fel människor skaffat dem och det har inneburit konsekvenser för samhället. Orkar man inte med att samhället har den här synen på kamphundraser så gör man nog bäst i att skaffa en annan ras ja. Särskilt om man blir så kränkt som du verkar bli. Det finns flera hundra andra raser att välja på så det går säkert att hitta en annan ras som passar. Labrador t ex.

Jadu folk.. Jag tillexempel och många med mig. Jag accepterar att en del människor har fördomar om vissa raser ja (även om jag givetvis vill motbevisa dem), men använder man ordet kamphund om sin hund så kan man förvänta sig att människor tror att det är en hund som används till just kamp, även jag själv. Jag blir inte kränkt, men tycker det är ganska dumt att spä på folks fördomar. Och jag har inga planer på att skaffa t ex en amstaff, men om jag skulle vilja det, så tycker du alltså att det inte är en ras för mig för att jag inte vill att den skall kallas kamphund? Okej.. Märkligt resonemang.

1. Oavsett om man är helt såld på jakt eller jagar ibland för skojs skull så kan man inte ha vilken hund som helst. Jag har inte heller erfarenhet av jakt men 100% av alla jägare jag känner har jakthundar beroende på vad de jagar. Älg, vildsvin, kanin etc. De jagar på olika sätt. Ingen av dem jagar med rottweiler, amstaff eller bulldogg.

Kan inte säger vem? Vilken hund som helst nej, men kanske vilken ras som helst kanske med vissa undantag (som sagt har ingen erfarenhet själv så detta är vad jag tror)
Vem bestämmer vad man skall använda för ras? Bara för att vissa hundar inte är avlade för att användas i just jakt betyder det inte att det inte går.
Bara för att du inte känner någon som jagar med annat än jakthundar betyder det inte att de går. De du känner kanske har valt sin ras med kravet att de just ska vara optimala till jakt. Andra gör inte det. Jag har en rottweiler. Visst gör vi saker som passar rottisar. Men vi kör även andra saker som kanske inte generellt sätt är rasens starkaste sida, t ex agility och tävlingslydnad. Vi har ingen chans mot snabba och föriga border collies, men vi tävlar inte om plats på prispallen, utan mot oss själva. För vi tycker det är roligt. Likväl som jakt inte är någon tävling, om vem som har den duktigaste jakthunden..

2. Självklart kan en rottweiler träna agility.
Likväl som bulldog och amstaff. Är man helt inställd på att satsa på agility tävlingsmässigt så är det inte rätt raser, men så länge man har en frisk röntgad hund så går det utmärkt att aktivera hunden med det.

3. Synd att du som rottweiler ägare inte vet vad du har i kopplet. Det är de hundarna som ofta blir farliga. (Inte rottweiler i sig, men de hundarna där ägarna inte inser vad det är för hundar)

För den delen skrev jag att dessa raser mycket väl kan vara "snälla" hundar.
Så du menar helt seriöst att dessa hundar inte är hårda raser?
Ja det menar jag. Jag hoppas du bara läst för många kvällstidningar..

Självklart kan en golden också vara farlig. Men ärligt? Det ÄR tuffa raser, men med det menar jag inget illa. Bara man vet vad man gör och ger hunden vad den behöver.

Du känns som en sån som tycker att dessa hundar är stor gosiga nallebjörnar som aldrig skulle göra någon illa.

Så att om jag anser att min hund inte skulle göra någon illa (vilket givetvis inte går att vara 110 procent säker på med någon ras.. ) så gör det henne farlig? Okej. Kan inte påstå att ja köper det.
Som sagt, antingen har du bara dåliga erfarenheter eller är enbart ovetandes.
Givetvis är det skillnader i raser, men att rottweiler skulle ha mer potenial att vara aggressiva stämmer inte.
Det känns lite som du har en ganska naiv syn på dessa raser. Hoppas inte du är en av dem som tycker att dessa "tuffa hårda raser" kräver en hård hand som visar vem som herre på täppan.

Fast där är ju mer till "kampraser" än just kamp. Likväl som alla andra raser kan arbeta med annat än vad de just har gjort längre tillbaka i tiden.

Måste vara därför Borzois passar som vallhundar o vavvor till skydds.
Din ras hundkunskap är imponerande!

#66 o #67
Förutom dina bristande raskunskap så är du mer än lovligt otrevlig.

Senast ändrad:

<snip>
Det känns lite som du har en ganska naiv syn på dessa raser. Hoppas inte du är en av dem som tycker att dessa "tuffa hårda raser" kräver en hård hand som visar vem som herre på täppan.

Jag tycker nog snarare att du ar den med naiv syn pa raserna.
Inte for att jag tycker att man maste visa vem som ar "herre pa tappan" ... det gar inte alls med en av mina rottisar ... da blir hon stort envis och absolut ger sig inte ... men helt klart ar det en "tuff hard ras".
Man kan inte hantera de flesta rottisar som man hanterar en labb eller en pomeranian. Inte for att de ar mer aggresiva utan for att de har en helt annan mentalitet. En rottis ar ursprungligen avlad for vakt och vallning av boskap. Vakten innebar att de kan vara mycket tuffa och "harda" ... vallningen innebar att de kan ha viljan att ta mycket egna initiativ. Inte alltid en latt kombination aven med en ras dar man noggrant avlat fram precis vad man vill ha ...

Är inte kamphund negativt laddat då? Jo jag tycker det är det. Tycker det är ganska onödigt att kalla mig tramsig för att jag har en annan åsikt än dig.

Jadu folk.. Jag tillexempel och många med mig. Jag accepterar att en del människor har fördomar om vissa raser ja (även om jag givetvis vill motbevisa dem), men använder man ordet kamphund om sin hund så kan man förvänta sig att människor tror att det är en hund som används till just kamp, även jag själv. Jag blir inte kränkt, men tycker det är ganska dumt att spä på folks fördomar. Och jag har inga planer på att skaffa t ex en amstaff, men om jag skulle vilja det, så tycker du alltså att det inte är en ras för mig för att jag inte vill att den skall kallas kamphund? Okej.. Märkligt resonemang.

Men du kan inte jämföra ett så starkt ord som neger med kamphund. Det går inte. De spelar inte i samma liga. Alls! Jag tror du förstår det egentligen, så därför tycker jag du är tramsig när du hävdar motsatsen.

Köper man en kamphundras och vill kalla den för något annat så är man nog inte någon bra ägare till en sådan. Det finns två sorters ägare som är direkt olämpliga till den här sortens hundar och det ena är de som använder dem som vapen, det andra är de som menar att deras stackars pluttigullhund är helt missförstådd och att de aaaaldrig skulle kunna göra en fluga förnär. Du kan liksom inte bortse från arvet bara för att aveln bytt inriktning på senare år.

Så att om jag anser att min hund inte skulle göra någon illa (vilket givetvis inte går att vara 110 procent säker på med någon ras.. ) så gör det henne farlig? Okej. Kan inte påstå att ja köper det.

Amstaffar är förarveka och trevliga mot människor brukar man få höra, och visst stämmer det oftast. Men som dvärghundsägare blir jag inte lugnad... Skärpan mot andra hundar finns där.

Blandar man in rottis, som inte är förarveka kan det bli lite hur som helst.

2014-01-07-1621_52cc1b89e087c30563efccfd.jpg

Här är en Bild på min flicka, samma dag som jag hämtade hem henne! :D

Vilken sötnos :)
Jag har följt tråden i tysthet men önskar dig lycka till och hoppas allt går bra för er!

1. Oavsett om man är helt såld på jakt eller jagar ibland för skojs skull så kan man inte ha vilken hund som helst. Jag har inte heller erfarenhet av jakt men 100% av alla jägare jag känner har jakthundar beroende på vad de jagar. Älg, vildsvin, kanin etc. De jagar på olika sätt. Ingen av dem jagar med rottweiler, amstaff eller bulldogg.

2. Självklart kan en rottweiler träna agility.

3. Synd att du som rottweiler ägare inte vet vad du har i kopplet. Det är de hundarna som ofta blir farliga. (Inte rottweiler i sig, men de hundarna där ägarna inte inser vad det är för hundar)
För den delen skrev jag att dessa raser mycket väl kan vara "snälla" hundar.
Så du menar helt seriöst att dessa hundar inte är hårda raser?
Självklart kan en golden också vara farlig. Men ärligt? Det ÄR tuffa raser, men med det menar jag inget illa. Bara man vet vad man gör och ger hunden vad den behöver.

Du känns som en sån som tycker att dessa hundar är stor gosiga nallebjörnar som aldrig skulle göra någon illa.

Nu tkr jag ni har lite fel, för som jag skrivit innan ska hon inte användas till JAKT utan sökning, även de har jag skrivit. Sen att man använder sökning inom jakten är ju ganska självklart, men hon ska inte vara en jakt hund..

Btw, är som sagt väldigt ny här, & hänger knappt med.. men vad är TS?? :crazy: ;)

Darkie: Va skönt! mkt diskussioner om en sak jag inte en skapade tråden för. Inte sett ett enda inlägg om vad tråden just skapades för, trist!

Tack så jätte mycket! :)
Nu efter alla extremt många negativa kommentarer så har jag fått motivation från himmelen att bevisa att hon inte är en så kallad "kamphund" utan att denna rasen också kan vara mycket trevlig, snäll & pålitlig! :love:

kl
Jag har själv två hundar av kamphundsras men aktar mig själv för att använda ordet kamphund. Just för att ordet kamphund, tack vare media, har kommit att innebära något helt annat hos allmänheten. Kamphund har blivit ett samlingsnamn för alla hundar som varit inblandade i incidenter, inte nödvändigtvis någon av de ursprungliga raserna. Problemet blir ju att när 10 blandraser, 1 renrasig amstaff och 1 renrasig staffe varit inblandad i incidenter där de benämns som kamphundar, klarar inte allmänheten av att särskilja min staffe från de 11 andra hundarna eftersom att dom "heter samma sak".
Jag är extremt noggrann med att framhålla rasen på mina hundar, för det är skillnad. Så när jag får frågan om det är en kamphund eller "en sån där pitbull" svarar jag kort och gott att det är en staffordshire bullterrier.

Sen hymlar inte jag med att jag är starkt emot blandraser med någon av dessa kamphundsraser inblandade. Och det handlar inte ett dugg om att det finns någon av kamphundsraserna i blandningen, utan de egenskaper man tillför/förstör genom att blanda in andra raser. Man har ingen aning om hur olika egenskaper slår igenom och de hundar av den typen som jag träffat som varit otrevliga har till 100 % varit blandraser.
Sen kanske jag ska tillägga att det självklart inte innebär att alla blandraser blir otrevliga. Absolut inte. Men chansen att veta vad man får är minimal.

TS. Din Hund är jättesöt och jag önskar dig all lycka till! Och lycka till med spårandet! De amstaffar och staffar jag tränar med är alla otroligt duktiga spårhundar som älskar att använda näsan i arbete. :)

Nu tkr jag ni har lite fel, för som jag skrivit innan ska hon inte användas till JAKT utan sökning, även de har jag skrivit. Sen att man använder sökning inom jakten är ju ganska självklart, men hon ska inte vara en jakt hund..

Vad är sökning för något? Aldrig hört talas om och definitvt inget som finns inom jakt.
Du menar antagligen spår och eftersom du blandar in jakt så utgår jag ifrån att du därmed syftar på eftersök/viltspår? Eller? O_o

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar