Sv: Amstaff blandras valp
1. Oavsett om man är helt såld på jakt eller jagar ibland för skojs skull så kan man inte ha vilken hund som helst. Jag har inte heller erfarenhet av jakt men 100% av alla jägare jag känner har jakthundar beroende på vad de jagar. Älg, vildsvin, kanin etc. De jagar på olika sätt. Ingen av dem jagar med rottweiler, amstaff eller bulldogg.
Kan inte säger vem? Vilken hund som helst nej, men kanske vilken ras som helst kanske med vissa undantag (som sagt har ingen erfarenhet själv så detta är vad jag
tror)
Vem bestämmer vad man skall använda för ras? Bara för att vissa hundar inte är avlade för att användas i just jakt betyder det inte att det inte går.
Bara för att du inte känner någon som jagar med annat än jakthundar betyder det inte att de går. De du känner kanske har valt sin ras med kravet att de just ska vara optimala till jakt. Andra gör inte det. Jag har en rottweiler. Visst gör vi saker som passar rottisar. Men vi kör även andra saker som kanske inte generellt sätt är rasens starkaste sida, t ex agility och tävlingslydnad. Vi har ingen chans mot snabba och föriga border collies, men vi tävlar inte om plats på prispallen, utan mot oss själva. För vi tycker det är roligt. Likväl som jakt inte är någon tävling, om vem som har den duktigaste jakthunden..
2. Självklart kan en rottweiler träna agility.
Likväl som bulldog och amstaff. Är man helt inställd på att satsa på agility tävlingsmässigt så är det inte rätt raser, men så länge man har en frisk röntgad hund så går det utmärkt att aktivera hunden med det.
3. Synd att du som rottweiler ägare inte vet vad du har i kopplet. Det är de hundarna som ofta blir farliga. (Inte rottweiler i sig, men de hundarna där ägarna inte inser vad det är för hundar)
För den delen skrev jag att dessa raser mycket väl kan vara "snälla" hundar.
Så du menar helt seriöst att dessa hundar inte är hårda raser?
Ja det menar jag. Jag hoppas du bara läst för många kvällstidningar..
Självklart kan en golden också vara farlig. Men ärligt? Det ÄR tuffa raser, men med det menar jag inget illa. Bara man vet vad man gör och ger hunden vad den behöver.
Du känns som en sån som tycker att dessa hundar är stor gosiga nallebjörnar som aldrig skulle göra någon illa.
Det är DET som gör dessa hundar farliga!!
Så att om jag anser att min hund inte skulle göra någon illa (vilket givetvis inte går att vara 110 procent säker på med någon ras.. ) så gör det henne farlig? Okej. Kan inte påstå att ja köper det.
Som sagt, antingen har du bara dåliga erfarenheter eller är enbart ovetandes.
Givetvis är det skillnader i raser, men att rottweiler skulle ha mer potenial att vara aggressiva stämmer inte.
Det känns lite som du har en ganska naiv syn på dessa raser. Hoppas inte du är en av dem som tycker att dessa "tuffa hårda raser" kräver en hård hand som visar vem som herre på täppan.