Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

Vad är sökning för något? Aldrig hört talas om och definitvt inget som finns inom jakt.
Du menar antagligen spår och eftersom du blandar in jakt så utgår jag ifrån att du därmed syftar på eftersök/viltspår? Eller? O_o

Men herregud, ord som ord, ser inte någon speciellt stor skillnad ord mässigt på sökning & spår. Och inte bara inom JAKT utan spår som de så noga nu ska heta, i allmänhet. Sökning i skog efter olika saker mest för träningens skull.

Denna tråden har definitivt gått utför då INGEN har svarat på den riktiga frågan som jag skapade tråden för. Tråkigt med så mkt negativa kommentarer om mig/min hund. Förstår att alla verkar väldigt oroliga, men lugna er. Jag hade inte köpt en hund som jag inte trodde att jag skulle klara av :D

Fast det är ju inte det som folk blir mest störda på, utan på att skitavel och blandras"avel" stöds.

Hoppas det går bra, hunden är ju iaf söt!

Hundarna jobbar på helt olika sätt om de söker eller spårar. I söket går hunden efter vindvittring och för detta måste den vara lös. Spårhunden nosar på marken och är då kopplad, oftast i en lång lina. Spårhunden kan följa efter flera timmar gamla spår medan vindvittringen är flyktigare. När hunden letar efter gömda föremål så beror det på gren vad det kallas. Apportörerna gör ett sök och brukshundarna kör uppletande.

När det gäller att köpa hund som man klarar av så tror jag inte att någon gör det medvetet. Man tror att man fixar det och har man lite tur så har man rätt. Jag hade lite mer otur när jag köpte min första hund. Att hantera problemhästar på en 700 kg var skitenkelt jämfört med den hunden (en turbolabbe). Många av de som skriver i tråden har gjort egna misstag med tidigare hundar och önskar att någon talat om för dem när hunden var valp hur de skulle göra. Så råden är (oftast) väldigt välmenade. Så jag råder dig igen att gå både valpkurs och allmänlydnadskurs på brukshundklubben. Det borde alla göra när de köper sin första hund.

Jättefin valpis, lycka till med henne!:)

Knapp

I övrigt tycker jag tråden är väldigt OT nu, varför kan inte TS få ha en tråd ren från tjafs? Jag tycker att det är alltid samma användare som hoppar på folk i sådana här trådar. Ge er!

Har inte träffat någon med just den blandningen men en blandning av amstaff och amerikansk bulldog har jag i min närhet. Väger gissningsvis 35-40 kg, mankhöjd kanske 65 cm (jag är dålig på att gissa höjder). Mer som en amerikansk bulldog i vikt och höjd än en amstaff.

Lite dumsnäll är han, trögfattad tjuren Ferdinand ;) Svår som tusan att motivera. Vill liksom inte samarbeta/kommunicera och visar det med att gå därifrån eller bara sitta stilla och glo på en när man leker pajas, jonglerar med köttbullar osv. Men när HAN hittar något som lockar eller intresserar ja då tar han sig dit oavsett om någon människa befinner sig i andra sidan kopplet och har en annan åsikt :o

Har tyvärr en hel del rädslor i sig, så som ljudkänslighet tex. Agerar med flykt och då är det svårt för även en vuxen man att kontrollera den. Kan tex sista kvällpromenaden i mörkret få för sig att något är läskigt och fullkomligt panika, kasta sig hem. Har även separationsångest och klarar inte att vara hemma själv (inte i bil heller) men jag vet ju inte hur dom tränat den så det kan ju bero på brister där.

Fungerar så vitt jag vet med andra hundar, bäst med tikar har jag fått förklarat men endel hanar går också bra. Men iom att jag har en hane så vågar jag inte riktigt låta dom leka när jag fått frågan.... Min hane väger 14 kg och jag har ingen lust att ta reda på om det fungerar eller inte. Har sett för mycket av sånt :(

Nu var det ju rottis i din också så den rasen kan ju slå igenom helt, delvis eller inte alls. ;)

Söt valp btw, lycka till och ta rådet med kurser! Så många du mäktar med :)

Hundarna jobbar på helt olika sätt om de söker eller spårar. I söket går hunden efter vindvittring och för detta måste den vara lös. Spårhunden nosar på marken och är då kopplad, oftast i en lång lina. Spårhunden kan följa efter flera timmar gamla spår medan vindvittringen är flyktigare. När hunden letar efter gömda föremål så beror det på gren vad det kallas. Apportörerna gör ett sök och brukshundarna kör uppletande.

När det gäller att köpa hund som man klarar av så tror jag inte att någon gör det medvetet. Man tror att man fixar det och har man lite tur så har man rätt. Jag hade lite mer otur när jag köpte min första hund. Att hantera problemhästar på en 700 kg var skitenkelt jämfört med den hunden (en turbolabbe). Många av de som skriver i tråden har gjort egna misstag med tidigare hundar och önskar att någon talat om för dem när hunden var valp hur de skulle göra. Så råden är (oftast) väldigt välmenade. Så jag råder dig igen att gå både valpkurs och allmänlydnadskurs på brukshundklubben. Det borde alla göra när de köper sin första hund.

vem säger att de e min första hund? O_o
Och tycker du att en hund är svårare än en "problemhäst" på 700kg, har du antagligen inte stött på en riktigt problemhäst. Snarare en så kallad "problemhund"

Senast ändrad:

Har inte träffat någon med just den blandningen men en blandning av amstaff och amerikansk bulldog har jag i min närhet. Väger gissningsvis 35-40 kg, mankhöjd kanske 65 cm (jag är dålig på att gissa höjder). Mer som en amerikansk bulldog i vikt och höjd än en amstaff.

Lite dumsnäll är han, trögfattad tjuren Ferdinand ;) Svår som tusan att motivera. Vill liksom inte samarbeta/kommunicera och visar det med att gå därifrån eller bara sitta stilla och glo på en när man leker pajas, jonglerar med köttbullar osv. Men när HAN hittar något som lockar eller intresserar ja då tar han sig dit oavsett om någon människa befinner sig i andra sidan kopplet och har en annan åsikt :o

Har tyvärr en hel del rädslor i sig, så som ljudkänslighet tex. Agerar med flykt och då är det svårt för även en vuxen man att kontrollera den. Kan tex sista kvällpromenaden i mörkret få för sig att något är läskigt och fullkomligt panika, kasta sig hem. Har även separationsångest och klarar inte att vara hemma själv (inte i bil heller) men jag vet ju inte hur dom tränat den så det kan ju bero på brister där.

Fungerar så vitt jag vet med andra hundar, bäst med tikar har jag fått förklarat men endel hanar går också bra. Men iom att jag har en hane så vågar jag inte riktigt låta dom leka när jag fått frågan.... Min hane väger 14 kg och jag har ingen lust att ta reda på om det fungerar eller inte. Har sett för mycket av sånt :(

Nu var det ju rottis i din också så den rasen kan ju slå igenom helt, delvis eller inte alls. ;)

Söt valp btw, lycka till och ta rådet med kurser! Så många du mäktar med :)

Roligt svar!! :) lite mer åt de jag sökte, och definitivt kul med en gladare/positivare kommentar!

det är ju väldigt lite rottis i min flicka, så tror inte de kommer slå igenom allt för mycket, men som många sagt så vet man ju absolut inte det, och än så länge märker vi inget med ljud osv att hon är rädd, dock är hon försiktigt med vissa saker och tycker de e ovant och lite konstigt.

Kommer träna mycket på att åka bil nu i början för de är någon hon kommer behöva göra en heldel. Så de e lika bra att vänja henne i tid ;)

Det är många hund som jag har träffat som är mer för antingen tikar eller hanar, tror inte de är någon konstigt eller har med din kompis blandras att göra. Men det gäller även där att i tid låta valpen träffa båda delarna :p

Absolut ska vi gå kurser, tycker jag nästan att alla ska göra även om man är mer erfaren! :)

Jag antar att cillamuffins drog den slutsatsen i och med att du inte ger sken av att vara så värst kunnig.

Tack, snacka om att döma folk utan att ta reda på fakta. det skiljer väldigt mycket på verkligheten & vad folk uppfattar genom lite skrift & text.
Om jag ska vara ärlig skiter jag i vad de flesta tycker, dock sjukt tråkigt att de allra flesta inte kan bete sig & verkligen inte vet hur man är trevlig! Trist!!!

Jag antar att cillamuffins drog den slutsatsen i och med att du inte ger sken av att vara så värst kunnig

Slutklämmen där var väl ändå lite onödig? Fanns det inget trevligare sätt att utrycka sig på ?

Oavsett hur man tycker någon framstår så kan man ha en hyggligare ton. Väldigt va grälsjukt det var här i denna tråden......

vem säger att de e min första hund? O_o
Och tycker du att en hund är svårare än en "problemhäst" på 700kg, har du antagligen inte stött på en riktigt problemhäst. Snarare en så kallad "problemhund"

När du skriver så låter det inte som om du har haft hund förut.

Hunden var ingen problemhund alls faktiskt (noll skärpa, noll försvarslust, måttlig jaktlust). Bara väldigt mycket hund med väldigt mycket egen vilja. Så i mina okunniga händer blev det lite tokigt. När jag väl lärde mig hur jag skulle göra så gick det mycket bättre. Han var en mönsterhund tills han blev ett år ungefär, då kom han på att han var snabbare än mig (lite trögfattad var han allt ;) ) och sedan gjorde han som han ville när han ville. "Säg åt honom en gång ordentligt" fick jag höra. Då hade jag redan sagt åt honom ordentligt tvåhundra gånger. Han funkade helt enkelt inte som hundar i böcker gör.

Jag har haft en blandrastik också, som omplacerades till mig när första hunden var något halvår. Det var om möjligt ännu dummare gjort av mig än det första köpet. Den hunden var faktiskt riktigt farlig ett tag. Det kostade blod, svett och tårar (och massor med pengar) att få ordning på henne. Det var en i grunden bekväm hund som inte behövde så mycket aktivering (perfekt till sällskap) men hon hade en stor skärpa dvs hon blev jättearg på två röda.

Men igen, hade jag bara gått de där kurserna så hade jag haft någon att fråga när allt gick åt skogen. Nu väntade jag i fyra år och det blev både dyrare och besvärligare.

Hästen kallades "benknäckaren" och "svarta maran". Hon hade ett antal knäckta ben och hjärnskakningar på sitt samvete. Så jag tror hon kvalar in under begreppet problemhäst.

Jag upplever hundar av de raser som finns i din, som oftast väldigt trevliga och sociala med människor! Amstaffen inte minst! MEN problemen brukar komma i umgänget med andra hundar, framförallt hundar av samma kön, hundar de inte känner. Jag tycks minnas en användare här på Buke som själv är mycket seriös uppfödare av Amstaff, som beskrev just detta på ett sansat och klokt sätt, utan omsvep eller bortförklaringar. Hon berättade till och med att hon inte kan lämna två av sina tikar ensamma i samma rum när hon åker bort, då är en av dem död eller svårt skadad när hon kommer hem.

Därför tror jag det viktigaste du kan göra nu, är att hänga på t.ex. Brukshundsklubben så mycket du bara hinner och kan - dels för att det är roligt för hunden och dig, dels för att ni där får både hjälp och en massa social träning. Inte bara valpkurs utan fortsättningskurser också. Det är ju främst när valpen inte är valp längre utan hormoner etc börjar flöda, som den träningen är som viktigast.
Lycka till!

övrigt tycker jag tråden är väldigt OT nu, varför kan inte TS få ha en tråd ren från tjafs? Jag tycker att det är alltid samma användare som hoppar på folk i sådana här trådar. Ge er!

Håller med. Goda råd är en sak för här finns mycket kunskap. Även råd som ges som varning kan ges med en trevlig ton. Men slopa "jag vet bäst-attityden". Det är väldigt mycket skriva på näsan och slå sig för bröstet, antaganden och en del nedlåtande toner.

TS startade en tråd i positiv ton. Och TS har försökt behålla en trevlig ton och tom lagt ut bilder som några efterfrågade. Men det har varit ett makalöst ordmärkande och disekerande av allt TS skrivit.

Håller med. Goda råd är en sak för här finns mycket kunskap. Även råd som ges som varning kan ges med en trevlig ton. Men slopa "jag vet bäst-attityden". Det är väldigt mycket skriva på näsan och slå sig för bröstet, antaganden och en del nedlåtande toner.

TS startade en tråd i positiv ton. Och TS har försökt behålla en trevlig ton och tom lagt ut bilder som några efterfrågade. Men det har varit ett makalöst ordmärkande och disekerande av allt TS skrivit.

Agreed.

Zoya (+ De som också känner sig träffade): Det finns inga fördelar med att vara nedlåtande. Att argumentera i bra ton är alltid att föredra, både för dig och för personen som du pratar med.

Vad är det för otrevligt med att säga att någon ger sken av att inte vara så värst kunnig? :crazy:

Om man skriver att man skaffat att en blandras mellan amstaff/rottis/ambull för jakt och agility, inte vet skillnaden mellan sök och spår och fullt ut tycker att alla hundar blir vad man gör dem till oavsett genetiska förutsättningar så anser jag att man faktiskt inte ger sken av att vara så värst kunnig (skenet kan ju dock bedra, vad vet jag). Det är liksom inget otrevligt eller påhoppande i det.

Det sjuka är att så fort man inte blir struken medhårs, får sina motiv ifrågasatta eller puttinuttad med så blir man "påhoppad". Är man så känslig kanske man på riktigt bör ta sig en funderare över om man borde hålla sig ifrån diskussionsforum eller möjligtvis skaffa konto på familjeliv istället.

Prova studera på universitetet säger jag bara - ni kommer bli "påhoppade" av alla era lärare dagen efter ni börjat för där blir det mesta man säger ifrågasatt och nedbrutet till små beståndsdelar. Ibland måste man till och med motivera varför man tycker som man tycker :nailbiting: :meh:.

Senast ändrad:

Vad är det för otrevligt med att säga att någon ger sken av att inte vara så värst kunnig? :crazy:

Om man skriver att man skaffat att en blandras mellan amstaff/rottis/ambull för jakt och agility, inte vet skillnaden mellan sök och spår och fullt ut tycker att alla hundar blir vad man gör dem till oavsett genetiska förutsättningar så anser jag att man faktiskt inte ger sken av att vara så värst kunnig (skenet kan ju dock bedra, vad vet jag). Det är liksom inget otrevligt eller påhoppande i det.

Det sjuka är att så fort man inte blir struken medhårs, får sina motiv ifrågasatta eller puttinuttad med så blir man "påhoppad". Är man så känslig kanske man på riktigt bör ta sig en funderare över om man borde hålla sig ifrån diskussionsforum eller möjligtvis skaffa konto på familjeliv istället.

Prova studera på universitetet säger jag bara - ni kommer bli "påhoppade" av alla era lärare dagen efter ni börjat för där blir det mesta man säger ifrågasatt och nedbrutet till små beståndsdelar. Ibland måste man till och med motivera varför man tycker som man tycker :nailbiting: :meh:.

Tack, jag har pluggat på universitetet i fyra år och jobbar nu på studentkåren här så jag vet hur universitetslivet är och det är inte att bli dumförklarad för att man skriver fel "fackliga termer".

För att påvisa tydligare vad jag menar:
Vad är sökning för något? Aldrig hört talas om och definitvt inget som finns inom jakt.
Du menar antagligen spår och eftersom du blandar in jakt så utgår jag ifrån att du därmed syftar på eftersök/viltspår? Eller? O_o

Detta är ju klart att dumförklara någon för att försöka få sig själv att framstå som mer kunnig/ bättre. Det är ju uppenbart att hon menar spår/sök i olika bemärkelser så varför måste man då påpeka en sådan sak som ett felaktigt ord?

Jag antar att cillamuffins drog den slutsatsen i och med att du inte ger sken av att vara så värst kunnig.

Varför svarar du på en fråga som uppenbart var utställd att besvaras av en annan användare?

Det enda logiska som jag kan komma fram till är att du, återigen, försöker framhäva dig själv som en mer kunnig person än både TS och Cillamuffins (som du inte verkar anse vara kapabel att svara på sina egna frågor).

Det finns inget puttinuttigt med att vara hövlig på ett forum, oavsett vilket forum det än må vara.

När du skriver så låter det inte som om du har haft hund förut.

Hunden var ingen problemhund alls faktiskt (noll skärpa, noll försvarslust, måttlig jaktlust). Bara väldigt mycket hund med väldigt mycket egen vilja. Så i mina okunniga händer blev det lite tokigt. När jag väl lärde mig hur jag skulle göra så gick det mycket bättre. Han var en mönsterhund tills han blev ett år ungefär, då kom han på att han var snabbare än mig (lite trögfattad var han allt ;) ) och sedan gjorde han som han ville när han ville. "Säg åt honom en gång ordentligt" fick jag höra. Då hade jag redan sagt åt honom ordentligt tvåhundra gånger. Han funkade helt enkelt inte som hundar i böcker gör.

Jag har haft en blandrastik också, som omplacerades till mig när första hunden var något halvår. Det var om möjligt ännu dummare gjort av mig än det första köpet. Den hunden var faktiskt riktigt farlig ett tag. Det kostade blod, svett och tårar (och massor med pengar) att få ordning på henne. Det var en i grunden bekväm hund som inte behövde så mycket aktivering (perfekt till sällskap) men hon hade en stor skärpa dvs hon blev jättearg på två röda.

Men igen, hade jag bara gått de där kurserna så hade jag haft någon att fråga när allt gick åt skogen. Nu väntade jag i fyra år och det blev både dyrare och besvärligare.

Hästen kallades "benknäckaren" och "svarta maran". Hon hade ett antal knäckta ben och hjärnskakningar på sitt samvete. Så jag tror hon kvalar in under begreppet problemhäst.

Har haft Hund förut, även de en blandras. Helt underbar hon också, mkt humör & kräver en fast hand men underbar! så hund har jag haft! :)

Bara för att hästen har "knäckta ben & hjärnskaknigar" på sitt samvete behöver de inte vara en problem häst. Finns mkt orsaker till ett konstigt beteende på hästar, jag har haft en del hästar genom åren även om jag inte är speciellt gammal. Säger absolut inte att du har fel, har inte träffa hästen IRL men finns mkt som skulle kunna vara orsaken!

Tråkigt med tonen alla har, därför jag reagerar lite. Blir inte arg & vill verkligen ha tips & råd. Folket får gärna berätta sina bra & dåliga erfarenheter/berättelser. Alltid lär man sig något så är det :D och man blir aldrig fullärd!

TS har mycket klart och tydligt skrivit att det är pojkvännen som jagar och inte hunden som ska jaga. Men eftersom PV hade jaktintresset så fanns därmed interesset för spår. Vilken typ av spår är väl inte upp till oss att bena ut?

Men vill man hitta något att provisera runt så är det ju lätt att ställa lite frågor runt ämnet och hoppas på att TS ska gå i fällan.

Nu är det ju rätt uppenbart att TS tog illa vid sig och några till har reagerat på tonläget i framförandet så även om man tycker sig stå för sin poäng så kan man ju kanske ha ödmjukheten att be om ursäkt för om man utryckt sig klumpigt eller otrevligt.

Till TS!
Jag hoppas att du ändå ger Buke en ny chans och att du får ett trevligt hundägande. Om du dyker upp med frågor i trådar framöver så hoppas jag att du ska slippa "Vad var det jag sa" ;)

Tack, jag har pluggat på universitetet i fyra år och jobbar nu på studentkåren här så jag vet hur universitetslivet är och det är inte att bli dumförklarad för att man skriver fel "fackliga termer"..

Fast det var kanske inte menat till just dig. Det var menat till de som skriker "påhopp" så fort de inte blir strukna medhårs.

.
För att påvisa tydligare vad jag menar:

Detta är ju klart att dumförklara någon för att försöka få sig själv att framstå som mer kunnig/ bättre. Det är ju uppenbart att hon menar spår/sök i olika bemärkelser så varför måste man då påpeka en sådan sak som ett felaktigt ord?.

Nej det var det inte. Det var för att bena ut begreppen eftersom TS uppenbarligen inte hade så bra koll på termerna. Hon trodde ju för övrigt att spår och sök var samma sak.

.
Varför svarar du på en fråga som uppenbart var utställd att besvaras av en annan användare?

Det enda logiska som jag kan komma fram till är att du, återigen, försöker framhäva dig själv som en mer kunnig person än både TS och Cillamuffins (som du inte verkar anse vara kapabel att svara på sina egna frågor).

Det finns inget puttinuttigt med att vara hövlig på ett forum, oavsett vilket forum det än må vara.

Sen när får man inte svara på något annat än sin egen knapp? Inte kapabel till att svara på sina egna frågor? :crazy: Snacka om att dra schyssta egna slutsatser :banghead: Om du inte märkt det så händer det rätt ofta att folk tolkar andras svar.

Cillamuffins svarade ju dessutom senare på vad hon menade (och jag tolkade henne uppenbarligen ganska rätt av svaret att döma) och verkar inte tagit illa upp av det jag skrev - som för övrigt knappast innehöll någon åsiktsförklaring om henne kunskaper versus mina. Hur du kunnat tolka in det övergår verkligen mitt förstånd :meh:
(Tvärtom så tror jag nog att Cillamuffins i väldigt många avseenden är betydligt kunnigare än vad jag är.)

Och nej, jag anser fortfarande inte att jag eller någon annan i tråden varit särskilt ohövlig. Däremot har TS själv (och nu du) själv varit ganska dryga i era svar. Man kanske ska leva som man lär i sådana fall?

Nu är det ju rätt uppenbart att TS tog illa vid sig och några till har reagerat på tonläget i framförandet så även om man tycker sig stå för sin poäng så kan man ju kanske ha ödmjukheten att be om ursäkt för om man utryckt sig klumpigt eller otrevligt.

Det var inte meningen att få någon att ta illa vid sig och är det så att man känner sig illa bemött så ber jag om ursäkt för det var inte meningen.

Det är dock otroligt vanligt i sådana här trådar att man - om man inte blir struken medhårs - känner sig påhoppad och tar illa vid sig. Man blir gärna lite dryg i sina egna svar då också. Då är det faktiskt bara ens eget problem och inte andras. Ska man delta i en diskussion på ett diskussionsforum så bör man vara medveten om att alla svar man får inte alltid håller med en eller är det man förväntar sig. Diskussioner tr desstutom ofta svängar åt olika håll utan att man som TS kan påverka det.
Man bör inte hålla på och ta illa vid sig eller känna sig påhoppad varje gång. För sin egen skull.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024