Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

Nejdå men det är oftast en väldigt aggressiv ton mot nya personer här inne, vilket jag även tycker att det har varit i den här tråden. Därför vill jag påpeka att man kan vara klok i efterhand. Nu är ju hunden redan inköpt.

Jag Köpte mig en Amstaff/boxer som är 50%-50% och hon fick verkligen de bästa av båda raserna, dock måste man ha en fast hand och hon måste veta att det är jag som bestämmer men hon är helt underbar och jag ångrar henne inte en sekund! :D

Absolut är det bra att man är medveten om vad man har. Men att framhäva att det är en kamphund låter ju som att man just använder den till det. Är det dessutom en blandrashund så säger man väl just det...att det är en blandras, och kanske lägger till "men av bulldoggtyper, kampraser" ex. Men att säga "Det är en kamphund....." Näää.....

För mig låter det märkligt bara att man vill lyfta fram den förlegade kampbiten om det finns positivare egenskaper att nämna hunden vid.

Hm, i min värld är det nog ungefär samma sak att säga "kamphundsblandras" t ex som att säga "det är en blandras av bulldogstyper, kampraser etc". ;)
Jag tror inte att det handlar om att man är så himla stolt över det (varför skulle man vara el. inte vara det tänker jag?) utan att tjaaa, rent krasst är det en sådan typ av hund.

Klart det finns andra saker att säga om hunden också, typ att min är svartvit, sötast i världen, helt galen i träning & lek etc men det är ju fortfarande en vallhönd vare sig man tycker det är positivt eller inte. :)

Nej, jag ångrar inte heller min Boxer. Men jag ångrar djupt att jag i ren dumhet valde att stödja en dålig avel, även om det är en renrasig hund.

Boxer är en sjuk ras, och den som dessutom väljer att sälja valpar Boxer/Amstaff är inte riktigt seriös. Din hund är säkert världens finaste och bästa för dig, men genom att köpa en oigenomtänkt blandning (eller renras) gör man så att de mindre seriösa säljarna har en marknad att sälja till.

Hej och välkommen till forumet !
Här är folk inte jätte glada i blandraser, speciellt inte med kamphundar inblandat, men man får ta folks åsikter med en nypa salt..

Vem har sagt att hon har köpt en kamphund, eller att hundens föräldrar används till kamp? Kamphund är ingen ras.

kl

Såg den här tråden och tänkte genast "Undrar hur många inlägg i denna tråd man hinner läsa innan pekfingrarna börjar dyka upp"
Svar: Inga.

Kan Buke-maffian sluta lägga näsan i blöt hela tiden när människor gör val som inte passar er? Den här tråden är troligen inte skapad för att ts ville höra era åsikter om blandrasavel.
Jag tycker heller inte man ska bidra till att det blir lönsamt för folk att bedriva ogenomtänkt avel, men man behöver inte kritisera människor 24/7, och särskilt inte när det gör att ni går off topic.

Har bara ett par frågor..
1. Om pojkvännen tycker om att jaga, varför köpa en blandras hund utan jaktraser i sig?
2. Om du vill träna agility, varför inte en liten, snabb och smidig hund? Det finns ju en risk att den blir grov och kompakt (men man vet aldrig).
3. Om du vill ha en snäll hund ( der var ju tydligen viktigt att föräldrarna var det) varför då köpa en hund med bara hårda raser? Menar inte att amstaff, rottis och am. Bulldog kan vara snälla, men de har ju sitt "rykte" av en anledning ( du verkade ta illa vid dig vid en annan kommentar). Det ÄR tuffa hundar.

Annars får jag önska dig lycka till med valpen och hoppas det blir en frisk individ som du kommer ha mycket kul med. :)

1. Jag har ingen erfarenhet av jakt men jag tror det går utmärkt att träna en hund som inte har jaktraser i sig.

2. Jag har en rottweiler som det går utmärkt att köra agility med. Vi siktar inte direkt på SM, och det gör troligen inte TS heller.

3. Ursäkta men vad menar du med hårda raser? Om du har egen dålig personlig erfarenhet av dessa raser är det beklagligt, men annars är du helt ute och cyklar. Dessa raser har dåligt rykte av olika anledningar ja, och det är INTE för att det är "tuffa" hundar. Det beror delvis på media, och delvis på vissa hundägare som inte borde få ha hund.

Kamphund är ett ord man använder för att beskriva en viss typ av raser, precis som brukshund, vinthund osv.. Kamphund är inget fult ord.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
"Kamphundar är hundar som har avlats och tränats för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur"

Tror nog att det har ganska negativ betydelse för de flesta. Hade jag haft en amstaff och någon hade kallat den för kamphund så hade jag tagit lika illa vid mig som om en mörkhyad person hade blivit kallad ne**r.

Folk menar inget illa, men det ÄR en skum blandning och istället för att du blir arg så kan du ju svara på frågorna lugnt och sansat! :)
Att du blir arg ger bara mer anledning att tro att du har köpt valpen i blindo för att den är söt!

Var visar ts tecken på ilska eller att hon är icke sansad? Bara undrar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
"Kamphundar är hundar som har avlats och tränats för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur"

Tror nog att det har ganska negativ betydelse för de flesta. Hade jag haft en amstaff och någon hade kallat den för kamphund så hade jag tagit lika illa vid mig som om en mörkhyad person hade blivit kallad ne**r.

Att hundar med kamhundsursprung klumpas samman till "kamphundar" är inget nytt och kan heller inte klassas som rasistiskt eftersom hundar är djur. Att blanda ihop det med skällsord med så allvarlig historik som ordet neger är väldigt magstarkt enligt mig. Ingen människa väljer sitt ursprung, men varje människa väljer sin hund.

Att hundar med kamhundsursprung klumpas samman till "kamphundar" är inget nytt och kan heller inte klassas som rasistiskt eftersom hundar är djur. Att blanda ihop det med skällsord med så allvarlig historik som ordet neger är väldigt magstarkt enligt mig. Ingen människa väljer sitt ursprung, men varje människa väljer sin hund.

+1 på det.

Dessutom är inte alla hundar av kamphundstyp skarpa hundar (så som någon tyckte att man kunde benämna en kamphund istället).

Spelar egentligen inte roll vad orden betyder, utan hur de används.
N**er är kanske inget fult ord i sig, men det har använts i nedlåtande syfte.
Och likadant med kamphundar, sägs det ordet så rynkar folk på näsan. Säger man kamphund så tänker inte folk "ras som historiskt sätt har avlats/använts b.la. för hundkamp" , utan "hund som är farlig och äter andra hundar och små barn".
För mig är en kamphund en hund som används till kamp.

Likväl som människan inte kan välja sitt ursprung, kan hundägaren inte heller välja sin hunds ursprung. Eller ska man låta bli att skaffa en hund som historiskt sätt är avlad för kamp pga. det?

Senast ändrad:

Och likadant med kamphundar, sägs det ordet så rynkar folk på näsan. Säger man kamphund så tänker inte folk "ras som historiskt sätt har avlats/använts b.la. för hundkamp" , utan "hund som är farlig och äter andra hundar och små barn". För mig är en kamphund en hund som används i kamp.

Det var så jag också menade förut men du beskrev det bättre. Tack :)

Man väljer ju såklart ord med hänsyn till den man pratar/diskuterar med.

Jag förutsätter nog att hundmänniskor (diskussion på ett hundforum) kan tolka just användandet av ordet "kamphund" som vad det faktiskt hänför sig till, dvs hund som historiskt använts till kamp. Pratar jag däremot med tanten i grannhuset säger jag inte:

- Jo men hon är en kamphund, om tant undrar vad för grupp hundar min Staffordshire bullterrier "hör till"

Precis....och för hundfolk brukar en presentation av hunden vara överflödig. De vet liksom ändå vad de flesta raser är "till" för. Till skillnad för granntanten....

(Voff vars Dvärgschnauzer fick berömmet " Mycket trevlig terrier...de där brukar vara ettriga och bra jakthundar" av en envis nyårsgäst a la granntanten :p)

Likväl som människan inte kan välja sitt ursprung, kan hundägaren inte heller välja sin hunds ursprung. Eller ska man låta bli att skaffa en hund som historiskt sätt är avlad för kamp pga. det?
Det borde vara en självklarhet att välja sin hunds bakgrund med hänsyn tagen hur aveln ser o har sett ut.

Då skulle vi komma ett bra steg ifrån bimbos som inte vet vad dom har i snöret o som fullt o fast tror på att hundarna, rasrena såväl som blandisar är missförstådda pussgurkor, för alla vet ju att hunden blir vad man gör den till, utan hänsyn till nedärvda faktorer.
Hundstallen skulle inte behöva bli sprängfulla av dessa oseriöst framavlade blandisar o ägare skulle slippa stå med oförstående uppsyn när deras kärleksfulla nannydogs visar sig ej kunna umgås med andra hundar när de kommer upp i 2 - 3 årsåldern.
Mången ung flicka skulle slippa gråt o tandagnisslan när de upptäcker att deras oreggade BC inte funkar som knähund med lite agility då o då.

1. Jag har ingen erfarenhet av jakt men jag tror det går utmärkt att träna en hund som inte har jaktraser i sig.

2. Jag har en rottweiler som det går utmärkt att köra agility med. Vi siktar inte direkt på SM, och det gör troligen inte TS heller.

3. Ursäkta men vad menar du med hårda raser? Om du har egen dålig personlig erfarenhet av dessa raser är det beklagligt, men annars är du helt ute och cyklar. Dessa raser har dåligt rykte av olika anledningar ja, och det är INTE för att det är "tuffa" hundar. Det beror delvis på media, och delvis på vissa hundägare som inte borde få ha hund.

1. Oavsett om man är helt såld på jakt eller jagar ibland för skojs skull så kan man inte ha vilken hund som helst. Jag har inte heller erfarenhet av jakt men 100% av alla jägare jag känner har jakthundar beroende på vad de jagar. Älg, vildsvin, kanin etc. De jagar på olika sätt. Ingen av dem jagar med rottweiler, amstaff eller bulldogg.

2. Självklart kan en rottweiler träna agility.

3. Synd att du som rottweiler ägare inte vet vad du har i kopplet. Det är de hundarna som ofta blir farliga. (Inte rottweiler i sig, men de hundarna där ägarna inte inser vad det är för hundar)
För den delen skrev jag att dessa raser mycket väl kan vara "snälla" hundar.
Så du menar helt seriöst att dessa hundar inte är hårda raser?
Självklart kan en golden också vara farlig. Men ärligt? Det ÄR tuffa raser, men med det menar jag inget illa. Bara man vet vad man gör och ger hunden vad den behöver.

Du känns som en sån som tycker att dessa hundar är stor gosiga nallebjörnar som aldrig skulle göra någon illa.
Det är DET som gör dessa hundar farliga!!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024