Sv: Amstaff blandras valp
Och jag ser inget fel i att påtala vad eventuella misstag kan leda till.
Och jag ser inget fel i att påtala vad eventuella misstag kan leda till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut är det bra att man är medveten om vad man har. Men att framhäva att det är en kamphund låter ju som att man just använder den till det. Är det dessutom en blandrashund så säger man väl just det...att det är en blandras, och kanske lägger till "men av bulldoggtyper, kampraser" ex. Men att säga "Det är en kamphund....." Näää.....
För mig låter det märkligt bara att man vill lyfta fram den förlegade kampbiten om det finns positivare egenskaper att nämna hunden vid.
Hej och välkommen till forumet !
Här är folk inte jätte glada i blandraser, speciellt inte med kamphundar inblandat, men man får ta folks åsikter med en nypa salt..
Vem har sagt att hon har köpt en kamphund, eller att hundens föräldrar används till kamp? Kamphund är ingen ras.
Har bara ett par frågor..
1. Om pojkvännen tycker om att jaga, varför köpa en blandras hund utan jaktraser i sig?
2. Om du vill träna agility, varför inte en liten, snabb och smidig hund? Det finns ju en risk att den blir grov och kompakt (men man vet aldrig).
3. Om du vill ha en snäll hund ( der var ju tydligen viktigt att föräldrarna var det) varför då köpa en hund med bara hårda raser? Menar inte att amstaff, rottis och am. Bulldog kan vara snälla, men de har ju sitt "rykte" av en anledning ( du verkade ta illa vid dig vid en annan kommentar). Det ÄR tuffa hundar.
Annars får jag önska dig lycka till med valpen och hoppas det blir en frisk individ som du kommer ha mycket kul med.
Kamphund är ett ord man använder för att beskriva en viss typ av raser, precis som brukshund, vinthund osv.. Kamphund är inget fult ord.
Folk menar inget illa, men det ÄR en skum blandning och istället för att du blir arg så kan du ju svara på frågorna lugnt och sansat!
Att du blir arg ger bara mer anledning att tro att du har köpt valpen i blindo för att den är söt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
"Kamphundar är hundar som har avlats och tränats för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur"
Tror nog att det har ganska negativ betydelse för de flesta. Hade jag haft en amstaff och någon hade kallat den för kamphund så hade jag tagit lika illa vid mig som om en mörkhyad person hade blivit kallad ne**r.
Att hundar med kamhundsursprung klumpas samman till "kamphundar" är inget nytt och kan heller inte klassas som rasistiskt eftersom hundar är djur. Att blanda ihop det med skällsord med så allvarlig historik som ordet neger är väldigt magstarkt enligt mig. Ingen människa väljer sitt ursprung, men varje människa väljer sin hund.
Att hundar med kamhundsursprung klumpas samman till "kamphundar" är inget nytt och kan heller inte klassas som rasistiskt eftersom hundar är djur. Att blanda ihop det med skällsord med så allvarlig historik som ordet neger är väldigt magstarkt enligt mig. Ingen människa väljer sitt ursprung, men varje människa väljer sin hund.
Och likadant med kamphundar, sägs det ordet så rynkar folk på näsan. Säger man kamphund så tänker inte folk "ras som historiskt sätt har avlats/använts b.la. för hundkamp" , utan "hund som är farlig och äter andra hundar och små barn". För mig är en kamphund en hund som används i kamp.
Det borde vara en självklarhet att välja sin hunds bakgrund med hänsyn tagen hur aveln ser o har sett ut.Likväl som människan inte kan välja sitt ursprung, kan hundägaren inte heller välja sin hunds ursprung. Eller ska man låta bli att skaffa en hund som historiskt sätt är avlad för kamp pga. det?
1. Jag har ingen erfarenhet av jakt men jag tror det går utmärkt att träna en hund som inte har jaktraser i sig.
2. Jag har en rottweiler som det går utmärkt att köra agility med. Vi siktar inte direkt på SM, och det gör troligen inte TS heller.
3. Ursäkta men vad menar du med hårda raser? Om du har egen dålig personlig erfarenhet av dessa raser är det beklagligt, men annars är du helt ute och cyklar. Dessa raser har dåligt rykte av olika anledningar ja, och det är INTE för att det är "tuffa" hundar. Det beror delvis på media, och delvis på vissa hundägare som inte borde få ha hund.