Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

Okej då har jag väl bara haft "tur" som inte känner några "hårda" rottisar.
Givetvis är där skillnader mellan raser men jag är ganska trött på attityden "jaha så du har en rottis, ja det kan väl bli bra hundar bara du vet vad du har i kopplet" , precis som det är en explosiv bomb som kommer detonera om man gör misstag.

Du ha inte funderat på att det kanske ligger en sanning bakom det och att det är därför folk påpekar det? Men också att detta inte gäller bara Rottisar det gäller alla raser som faktiskt är framavlad för ett svårare syfte än sällskapshund.

Köper du en vallhund och inte respekterar vallegenskaperna är det stor chans att du får en hund som vallar allt och alla.

Köper du en draghund så är det riskt att du själv blir dragen runt flera kommuner trots att du bara skulle gå en morgon pinkrunda.

Köper du en jakthund är risken stor att den väljer att jaga allt som rör sig

och köper du "det vi nu kallar kamphundar även om jag inte riktigt gillar klangen i det" så är det risk att du får en hund som går till attack

Svårare än så är det inte. Men vet du vad du har i kopplet så kan man hjälpa hundarna att hålla sina instinkter under kontroll och det blir trevligt och roligt för alla och man får uppleva alla dessa underbara hundar för vad de verkligen är.

Givetvis är där skillnader mellan raser men jag är ganska trött på attityden "jaha så du har en rottis, ja det kan väl bli bra hundar bara du vet vad du har i kopplet" , precis som det är en explosiv bomb som kommer detonera om man gör misstag.

Jag tar då hellre en hård rottweiler än en vek. Läs på om hundars mentalitet!
Det handlar bara om att veta vilka förutsättningar man har.
Både amstaff,rottweiler och sannolikt Am.Bull har hög kamplust.
Det är jättebra, du har en bra belöning och du har en hund film tycker om att kämpa. Men det är viktigt att lära in bombsäkert brytkommando, att begripa hur hunden kommer reagera om man tex leker brottningslekar. Du har även en hund som inte ger sig vid motstånd. Det är grymt i weightpull eller om man gör annat men ett problem om hunden är låst på något.

Både amstaff och rottweiler HAR problem i stor utsträckning problem.könsriktad aggression
Man behöver se till att de är lydiga nog att kunna jobba ändå vid platsliggning och hundmötem på gatan eller bussen. Men även om de uppför sig perfekt så är det osannolikt.att man kan släppa ihop 15 okända hundar och så leker de glatt på en rasträff ellerknö ett tält full med okända hundar på agilitylägret så som det är mycket lättare för vissa raser.

Ta min rottis, om jag inte minns fel så hade han hade stor dådkraft och var antingen måttligt hård eller hård. Jättebra att ha en hund som inte blir rädd eller tar åt sig när han trillade ned för ett berg, fick en smällare kastad PÅ sig från en balkong:mad: eblev trampad på vid varje kurva i fotgående eller att en pundare flippade på spårvagnen.

Nackdelen innebär dock att det är en hund som inte är rädd för något och som även är beredd på att ta ett obehag för att få vad han ville ha och inte heller lär sig av sina misstag:nailbiting: Jag vet inte hur många gånger han gick in i elstängslet:banghead: Han reagerade inte på att han slet av klor eller att operationsår sprack upp osv

Senast ändrad:

Eller så vill ingen svara i denna tråd p.g.a. den mycket otrevliga stämningen om rasen/blandrasen.

Vad for otrevlig stamning? Jag ser en diskution dar vi har olika asikter om de raser som ingar i blandrasen i fraga. Och kanske ocksa olika asikter om lampligheten att blanda just de raserna. Jag ser att vi ar flera stycken med stor erfarenhet av raserna som ingar i blandrasen, och dar vi forsoker fortvivlat formedla VARFOR just sadana blandningar ofta inte blir de mest ultimata hundarna.
Jag ser dock inte nagon som tar sig en funderare pa vad som sags utav de med stor erfarenhet fran raserna och staller fragor eller kommenterar att en ny eller annorlunda vinkel har presenterats ... eller ens att det har nagon varde alls. Allt jag ser ar nagra som i diskussionens borjan klart visade att deras erfarenhet inte ar sa stor envist havdar att de (minsan!) vet bast hur hundar i allmanhet fungerar och de har raserna i synnerhet.:banghead:
Da detta ar ett forum dar manga sitter och laser utan att skriva och medverka i tradarna ar det dock fortfarande viktigt for de som kan och forstar vad de har raserna och blandningarna kan innebara fortsatter att tala om det.

Mina rottisar ar inte pa nagot satt farliga, stokiga, eller staller till problem ... pa grund av all tid jag lagger ner pa att forhindra just det. Innan jag kan lagga ner all den tiden maste jag dock inse att just mitt val av ras innebar att jag har mer jobb an kompisen med ett gang labradorer. DET ar allt vi vill ha sagt.
Bade rottisen och staffen behover MER tid till traning och de behover en mer specifict riktad traning. Allt for manga rottis och staffe agare varken lagger ner den tiden eller ens forstar att det behovs ... och for vissa hjalper det inte fast de bade lagger ner tiden och forstar, deras hundar utvecklar i alla fall konsbunden aggression eller andra rastypiska problem. Vi vill bara att sa manga som mojligt ska forsta sin ras och darfor kunna ge hunden en battre start fran dag ett.

KL

Jag tycker uttrycket "...veta vad man har i kopplet!" är nåt man kan fundera lite över. Jag vet många som absolut "vet vad dom har i kopplet" och som, alltför ofta, köpte just den rasen av den anledningen. Att däremot kunna HANTERA det "man har i kopplet" är en HELT annan sak, tusen mils skillnad.

Eller så vill ingen svara i denna tråd p.g.a. den mycket otrevliga stämningen om rasen/blandrasen.

Jag har inte haft möjlighet att vara inne och läsa = inget svar från min del. Kollade först nu, och då såg jag att de har kommit 4 sidor till sedan jag sist var här och läste & nu är de för mkt för att jag ska hinna läsa ikapp allt. & eftersom tråden inte har innehållet som jag skapade den för så orkar jag inte läsa/svara :)

Men kan hålla med många av de senaste jag läst att de inte låter som att folk har en trevlig ton till varandra! :/
men lycka till & fortsätt ni diskutera men jag kommer inte svara :)

Jag förstår din poäng, absolut. Men kom igen, ska man behöva förklara för TS i NIO sidor?:crazy: Snacka om att förstöra tråden. Varför inte diskutera vidare i en tråd avsedd för ämnet? Detta är ju bara löjligt, och resulterade bara i att TS struntade i sin tråd, och kanske till och med i buke. Trist!

Fast mycket av rottisens "kan sjalv" kommer ju just for att de ar sa sjalvsakra och har sa mycket "will to please". De vill gora ratt och tror att de kan och vet vad matte/husse vill och skyndar att gora innan de blir tillsagda. Som en liten 5 arig storasyster som har "hittler regim" med smasyskonen for att "hon vet" vad mamma tycker ar bra och inte.:cautious: Det ar en typisk rottis med mycket "will to please". SUCK!;)

Hmm, du har en poäng :)
Jag bara definierar "will to please" annorlunda, för mig är "will to lease" även förknippat med den där ständiga frågan: - Vad vill du nu? alt. ett beteende och sedan frågan: -Var det så här du menade?
Rottisen tar liksom förgivet att den gjort rätt/tagit rätt beslut själv :p
Som måste erkänna att det fattas något i huset när det inte finns en rottis här hemma längre :)

/Camilla

Nja jag vet att det har funnitsnågon doberman i Norge som använts till jakt men största risken är de planlöst hetsjagar precis allt fyfota nom ett par mil :-)

De lider sällan av brist på jaktlust så att säga, att styra den till något vettigt är svårare..

Åh, jag får fortfarande ett hugg i hjärtat av längtan varje gång jag ser en. Men nä, jobbet att hitta en som är bra och sen klara asen att ha den orkar jag verkligen inte med.

Finns svensk dobbis som använts med, minns inte var mer än att det var norrut någonstans.

/Camilla

Gör du fel misstag med en rottis i snöret så har du en explosiv bomb i kopplet, som kan ställa till med enorm skada.
Har visserligen inte testat få en rottis på mig men en dobbis. Det blev "bara" 28 stygn i bakhuvudet/sidan av huvudet och ett par i höger arm/axel. Betten i huvudet gick ända in till skallbenet och läkaren trodde först det skulle krävas mellan 40-50 stygn för att få ihop det...
Då hände detta ändå så att sambon var närvarande och lyfte bort hunden i stort sett direkt, och jag är bara glad att det inte inträffade när jag var själv hemma eller att jag inte hunnit vika undan ansiktet som jag gjorde nu, för då är det inte säkert jag suttit här idag...
Detta var ändå min egen tjänstehund som jag visserligen bara haft i ett år knappt, men det är fortfarande den hunden som alla älskade för han var gudasnäll, och bara gosade och mös med allt och alla han träffade på om det inte var i tjänsten. Vi misstänker att det var nackskador med i bilden så att det var en smärtreaktion utan dess lika då han vände mot mig, bara svart i blicken av totalpanik och man fick känslan av "dö eller dödas" av han sätt att attackera.
Så oavsett hur underbar hunden man har är får man ändå tänka till två gånger med de skarpare/större raserna bara för att OM det händer något kan det få enorma konsekvenser.
Och du har större risk att det blir fel med raser som har större skärpa, dådkraft än vad du har med tex en labbe.

/Camilla

Jag tar då hellre en hård rottweiler än en vek.

Måste bara hålla med, en vek hund är bland det svåraste som finns att hantera.
En hård hund har "huvudet" med sig hela tiden, men en vek hund skapas av rädslor som får hunden att reagera på instinkt utan att "tänka".
Och hur ska vi kunna styra dom om dom inte har ordentlig kontroll över sig själv?

/Camilla

.......eftersom tråden inte har innehållet som jag skapade den för så orkar jag inte läsa/svara :)

Detta är ett diskussionsforum, man får sällan svar som stryker medhårs, speciellt om man som du verkar ganska okunnig om raserna som finns i din valp. Vill man bara ha positiva svar o inte ifrågasättas så skriver man i en blogg där man kan radera alla svar som inte passar.

Men kan hålla med många av de senaste jag läst att de inte låter som att folk har en trevlig ton till varandra! :/
men lycka till & fortsätt ni diskutera men jag kommer inte svara :)

På vilket sätt är det otrevligt att diskutera rasers medfödda instinkter o egenskaper?
Att du inte vill delta i tråden du skapade är ju synd för hunden o i förlängningen dig själv.

Måste bara hålla med, en vek hund är bland det svåraste som finns att hantera.
En hård hund har "huvudet" med sig hela tiden, men en vek hund skapas av rädslor som får hunden att reagera på instinkt utan att "tänka".
Och hur ska vi kunna styra dom om dom inte har ordentlig kontroll över sig själv?

/Camilla

Haller med! Jag tar hellre en skarp, hard hund an en skarp vek hund. Aven om min lilla haller pa att driva mig till vansinne ... hennes forsta reaction ar alltid att "sla sig fram". Nar Mandy's forsta reaction var att titta pa mig och 'fraga' "vad vill du att jag ska gora nu?" gar Diva till full attack for att sla sig fri. :meh: Hon har blivit battre ... men suck ... vilken tid det tar.
Jag har dock inte hittat nagra radslor annu sa hennes reaktioner ar alltid "true" och jag kan lita pa att hon reagerar som jag tror att hon kommer att reagera.:p (Just nu haller hon pa att lara sig att det finns tillfallen nar man maste lyda. Period. Matte tar tag i kopplet eller halsbandet och da gor man som man ar tillsagd. HELT utan godis vissa ganger. Inte latt for en liten skit.:p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar