Sv: Amstaff blandras valp
KL
Jag har en hane som mest troligt är Amstaff/Rottweiler. Han är en omplacering, kom till mig när han var 11 månader och jag är hans 5:e hem. Så var jag står i frågan om att födda upp fler Amstaffblandningar till en minst sagt osäker framtid ?
Han är i alla fall lite drygt 5 år gammal nu, ligger gissningsvis runt 55 cm i mankhöjd och väger runt 30 kilo. Numera är han faktiskt en ganska rolig hund att ha att göra med, lätt att motivera och lätt att lära. En extrem personlighet och världens myspropp som helst ska ligga nära, nära.
Resan hit har dock varit rätt lång, även om det hade kunnat vara mycket värre. Han var helt omöjlig att lämna ensam, tuggade sönder allt från skor till dörrkarmar till garderober. Drog som en galning, juckade på allt (och alla), kissade inne och sånt trevligt.
Däremot fungerade han med andra hundar - tills han blev könsmogen. Numera fungerar han oftast med tikar och kastrerade hanar om han får träffa dem på ett vettigt sätt. Okastrerade hanar kan han lära sig tolerera, ex. har han bott med mammas sambos hanhund när jag varit hemma och hälsat på men jag lämnar dem inte ensamma utan uppsikt.
Dessutom är han en dålig kombination av vakt och en viss osäkerhet. Därmed fungerar han inte heller klockrent med människor som han upplever som hotfulla. Inget som inte går att hantera lyckligtvis, han har aldrig visat några tendenser att bita men han börjar skälla om man inte avleder honom vilket såklart kan upplevas som skrämmande.
Trots allt det älskar jag honom högt, ångrar honom inte för en sekund men skulle för allt i världen inte rekommendera någon samma blandning eller att någon avlar fram fler individer.
Sen angående diskussionen huruvida man kallar sin hund kamphund så brukar det nog bero på situationen och sammanhang hur jag gör personligen. Men generellt så menar och använder jag nog snarare kamphundsras än bara kamphund. För mig är en kamphund, vallhund, jakthund, en hund som används till det ändamålet.
Jag alltid utgått från att folk som undrat om min familjs hundar var jakthundar velat veta om de användes i jakt, att de var av jakthundsras visste de för det mesta redan. Enligt samma princip ser jag egentligen inte grannens labrador som en jakthund, eftersom den inte jagas, fast labrador är en jaktras. Känns därför lika fel att kalla min hund för kamphund som det känns att kalla honom för brukshund. Fast jag inte har några problem med att säga att Amstaff är en kamphundras och jag är väl insatt i dess historiska bakgrund och vilken påverkan arvet har på rasen.
Därmed inte sagt att jag har rätt, det finns säker många som säger jakthund om alla raser som historisk används till jakt även om de inte används i jakt. Och de som säger jakthund fast de egentligen menar och syftar på jakthundras. Att sedan fler reagerar när man säger kamphund beror väl på att kamphund har fått en sån negativ innebörd. Kamphund verkar för många synonymt med blodtörstigt monster som sliter allt som kommer i dess väg stycken, det finns inga nyanser. Till och med kamplust har i visas ögon blivit något hemskt fast det inte alls bara återfinns hos kamphundraserna och att kamp utgör en utmärkt belöning.
Det jag skulle tycka vara en intressant diskussion är väl när en ras slutar att definieras av ett ändamål det inte längre avlas för uppfylla? Och då syftar jag inte specifikt på just kamphundraserna.