Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

Självklart kommer jag behöva hjälp någon gång & kommer säkert fråga om råd & tips här men det är en bit på resan, enligt mig. Sen har jag min bästa kompis som är väldigt duktig som kommer kunna hjälpa till vid behov osv :)

Hej och välkommen till forumet !
Här är folk inte jätte glada i blandraser, speciellt inte med kamphundar inblandat, men man får ta folks åsikter med en nypa salt..

Min hund är 50% amerikansk bulldog och 50% dogo argentino, inte inte riktigt som din, men dom har ju bulldog i sig båda två, och det är ju en jätte härlig ras på många sätt :)

Hoppas du kan fixa en bild på sötnosen, om allt funkar bra med hälsan på hunden kommer den säkert vara perfekt till spår och agility :)

Fast nu är du väl ändå ute och cyklar? Folk har, så vitt jag sett, inte ett dugg emot VÄLPLANERADE blandningar av raser med liknande egenskaper. Däremot så ser folk de eventuella problem som kan uppstå när man oplanerat korsar flertalet olika skarpa raser som dessutom är väldigt olika varandra. Du kanske inte har noterat hur många omplaceringshundar det finns som är just blandraser? Och då, kanske främst, med skarpa raser inblandade?

Sen ogillar jag att du kallar det för "kamphundar". Det spär bara på den negativa klangen. Bättre att antingen kalla det för en "skarp" ras eller "ras av kamphundstyp". Kamphund anser, iaf jag, att man kallar en hund som aktivt tränas och används inom hundkamp. Det är dock min åsikt och den delas kanske inte av alla.

Senast ändrad:

Fast nu är du väl ändå ute och cyklar? Folk har, så vitt jag sett, inte ett dugg emot VÄLPLANERADE blandningar av raser med liknande egenskaper. Däremot så ser folk de eventuella problem som kan uppstå när man oplanerat korsar flertalet olika skarpa raser som dessutom är väldigt olika varandra. Du kanske inte har noterat hur många omplaceringshundar det finns som är just blandraser? Och då, kanske främst, med skarpa raser inblandade?

Sen ogillar jag att du kallar det för "kamphundar". Det spär bara på den negativa klangen. Bättre att antingen kalla det för en "skarp" ras eller "ras av kamphundstyp". Kamphund anser, iaf jag, att man kallar en hund som aktivt tränas och används inom hundkamp. Det är dock min åsikt och den delas kanske inte av alla.

Fast jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker om ordet kamphund. Min hund är en kamphund. En hund som är tycker om och är mycket bra på att kampa. Det amerikanska samlingsordet "bullybreed" är mycket bra men svårt att använda i Sverige.

Min erfarenhet är att folk generellt, dvs även på detta forum, har lite extra problem med blandraser med just kamphundar i rasen, du kanske är av annan åsikt, jag uttryckte bara min.

Det tror jag inte. Det folk har problem med är dåligt eller inte alls planerad "avel" oavsett om det handlar om bulleblandningar eller några andra raser.

Det finns för mycket hundar redan, så då ska man inte avla fram skit, eller stöda den formen av "avel".

Min hund är en kamphund. En hund som är tycker om och är mycket bra på att kampa.

Jag antar att du inte använder den till kamp utan till annat. Varför då lyfta fram att det är en kamphund isf familjehund, sökhund eller vad du nu har den till. Är det kampen du är stoltast över?

Min Dvärgschnauzer har också en jäkla kamplust och älskar kamplekar...men för det så är han ju ingen kamphund :) Hans ras är framavlad som råtthund men det är ju knappast så jag presenterar honom. "Det är en råtthund, men han har aldrig fångat en enda råtta" ;)

Jag antar att du inte använder den till kamp utan till annat. Varför då lyfta fram att det är en kamphund isf familjehund, sökhund eller vad du nu har den till. Är det kampen du är stoltast över?

Min Dvärgschnauzer har också en jäkla kamplust och älskar kamplekar...men för det så är han ju ingen kamphund :) Hans ras är framavlad som råtthund men det är ju knappast så jag presenterar honom. "Det är en råtthund, men han har aldrig fångat en enda råtta" ;)

Fast det är väl väldigt bra att man är medveten om vad som finns i den/de raser man valt & inte bara kallar det för "familjehund"?
Min border Collie skulle ju fortfarande varit en vallhundsras även om hon inte hade sett får.

& om folk frågar vad min andra ras, prazsky, är för något säger jag att det ursprungligen varit en råtthund bl.a. men nu används som
Sällskap.

Absolut är det bra att man är medveten om vad man har. Men att framhäva att det är en kamphund låter ju som att man just använder den till det. Är det dessutom en blandrashund så säger man väl just det...att det är en blandras, och kanske lägger till "men av bulldoggtyper, kampraser" ex. Men att säga "Det är en kamphund....." Näää.....

För mig låter det märkligt bara att man vill lyfta fram den förlegade kampbiten om det finns positivare egenskaper att nämna hunden vid.

Som sagt, ingen är emot blandraser, bara korkade blandningar som kan skapa onödigt mycket lidande.

Jag är nyfiken på om föräldrarna till ts hund är röntgade och mentaltestade.
Är det en något sånär seriös uppfödare är svaret ja.

KL

Välkommen till verkligheten för oss med bastarder ;) Nej men jag förstår dem som är kritiska. Givetvis dig också, kan tycka att det var klumpigt uttryckt angående snällhet. Du bör dock läsa på ordentligt om eventuella hälsoproblem som ofta kommer med dessa typer utav blandningar!

Min shitbull bastard är faktiskt än så länge tragiskt snäll. Han skäms åt sin presa tik när hon gör något dumt.

Och till Bison, det tror jag knappast dem är!

Skuggan_

Jag har en korsning rottis/schäfer. den snällaste och mysigaste hund man kan tänka sig, jag har aldrig träffat på en så kelsjuk hund som han.. Snällt mot allt och alla, dock tyvärr lite stöddig mot andra stöddiga hanhundar efter att han blivit illa biten av en äldre hane..
Men trots alla positiva sidor skulle jag aldrig skaffa en likadan igen. Det är mkt jobb med honom, han behöver egentligen betydligt mer aktivering än vad jag kan erbjuda. För tillfället så är han med i stallet på dagarna, sen drar han en hundkärra med min 2-åriga son i när vi är ute och går.
Mitt tips är att gå med i en brukshundsklubb, gå på valpkurser och fortsätt träna och utbilda hunden så den får arbeta. Oavsett vilken ras som slår igenom så lär den inte må dåligt av att aktiveras. Lycka till!

Så här ser det oftast ut när vi är hemma hos mina föräldrar, han får brorsans jakthund att jaga honom :angel:

Det finns en hane som är amstaff/rottweiler som är med där jag tränar. Han är minst lika stor som en rottweiler hane. Tyvärr så är han en hund med väldigt stort revirtänk = han är ingen trevlig hund. Han far iväg och gör utfall mot alla hundar, alltså inte enbart hanar. Husse som är väl musklad orkar inte alltid hålla igen när han gör sina utfall. Tyvärr gick det så galet härom veckan att han bet en liten kastrerad dansk/svensk gårdshund som aldrig gör en fluga förnär. Jag vågar inte ta in min gamling eftersom jag vet att han "mäter" sig med den typen av hundar, o det är inte så lyckat när han väger cirka 7 kg.

Varje ras har ju sina egenskaper, men när man blandar kan det gå helt galet. Tyvärr gör det det ofta när man blandar bl a rottis med amstaff och/eller bulldogg. Jag känner flera lugna fina hundar av varje dessa raserna, men som sagt när man blandar dem går det ofta snett.

Allt hur hunden blir beror ju på ägarna/ägaren.

Fast detta är ju helt totalt galet!
Du kan enbart påverka inom ramen av din hunds genetiska arv. Visst att man kan påverka mycket, men att allt skulle bero på ägaren stämmer ju inte för då hade vi kunnat avla på allt mellan himmel och jord och det hade bara berott på hundägaren om det blev en fungerande hund eller inte. Men så enkelt är det tyvärr inte :(

/Camilla

<snip>
Varje ras har ju sina egenskaper, men när man blandar kan det gå helt galet. Tyvärr gör det det ofta när man blandar bl a rottis med amstaff och/eller bulldogg. Jag känner flera lugna fina hundar av varje dessa raserna, men som sagt när man blandar dem går det ofta snett.

Fast beror det inte ofta pa agarna ocksa? De allra flesta som koper en sadan blandning ar tamligen aningslos och kan inte hantera hunden alls. De som ar duktiga pa brukshundar koper helt enkelt inte en sadan blandning.

/hastflicka vars svagerska parat sin STORA hanblandis med en lika o-rontgad STOR bland tik:banghead:/

Vad jag menar ar att det ar raser med stor integritet och resurs forsvar ... Det behovs inte ga mycket fel i uppfostran for att man ska fa en riktigt stokig och vaktig hund.

Fast detta är ju helt totalt galet!
Du kan enbart påverka inom ramen av din hunds genetiska arv. Visst att man kan påverka mycket, men att allt skulle bero på ägaren stämmer ju inte för då hade vi kunnat avla på allt mellan himmel och jord och det hade bara berott på hundägaren om det blev en fungerande hund eller inte. Men så enkelt är det tyvärr inte :(

/Camilla

Instämmer!

/Skuggan_ bastard ägare.

Det undrar jag också. Låter inte som en trevlig blandning och jag förstår inte varför man stödjer sådan avel.

Men har inte du också en blandras?

Knapp
Jag har också en "blandras". Han har bara mellanpudel (MP) i sig men klassas som blandras ändå, eftersom att han inte är registrerad i SKK. Jag har ångrat att jag köpte just honom för att han har HD, dock är detta inte något som är kontrollerat på MP så jag hade kunnat få samma problem på en renrasig hund. Jag ångrar dock inte köpet helt och hållet såklart eftersom att han är en otroligt fin hund annars och skulle aldrig byta ut honom.

På senare år har jag blivit klokare, läst på om olika raser och bildat mig en uppfattning om att det är i 90% av fallen bättre att köpa en renrasig hund. Med detta vill jag säga att alla kan göra misstag, särskilt om det är ens första hund.

Människor här inne har väldigt bråttom med att påpeka fel hos andra men jag ser det som väldigt positivt att TS överhuvudtaget tar ansvaret och kommer till ett kunnigt hundforum för att ställa frågor och lära sig mer om hundar.

Jag förstår att det kan vara en tuff blandning med dessa raser men jag hoppas och tror att TS tar ansvaret på fullaste allvar och gör det bästa för just den här individen.

Och jo, grattis till valpen, TS!

Men har inte du också en blandras?
Ja?
Det var över 7 år sedan jag köpte honom. Man har ju lärt sig en hel del sedan dess kan man säga :)
Föräldrarna var röntgade och mhtestade, och även på den tiden hade jag aldrig köpt en blandning mellan enligt mig tokiga raser.

Idag hade jag inte köpt blandras, jag vill inte stödja sådan avel och jag vill veta lite mer vad jag får för hund.

Ja?
Det var över 7 år sedan jag köpte honom. Man har ju lärt sig en hel del sedan dess kan man säga :)
Föräldrarna var röntgade och mhtestade, och även på den tiden hade jag aldrig köpt en blandning mellan enligt mig tokiga raser.

Idag hade jag inte köpt blandras, jag vill inte stödja sådan avel och jag vill veta lite mer vad jag får för hund.

Exactly. Läs den kursiva raden i mitt inlägg. Alla gör vi saker då som vi inte skulle göra idag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024