Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Men jag förstår verkligen inte problemet som ni verkar måla upp. Att en bröstvårta råkar synas, att brösthud syns, men vårtan är i munnen på bebis, bebis råkar släppa taget och vips kanske man råkar visa lite mer bröst för den som då tittar på den ammande mamman. Allt detta faller ju under "icke-diskret" i sådant fall.

Jag tror att Energi menar att hon inte tänker fundera på huruvida dessa scenario som jag beskrev ovan kan tänkas äckla någon, hon vill mata sin bebis och hon vill besöka restaurang. En vanlig amning går liksom till så, man knäpper upp eventuell BH och bebis tar plats, äckligare än så blir det inte. Jag tycker det känns så himla konstigt att man dessutom ska tänka på att vara diskret och visa hänsyn. Hänsyn för vad, till vem och hur långt ska man sträcka sig undrar jag? (dvs om den där slängande tuttmamman inte existerar för er heller)

Senast ändrad:

Håller med.

Sen tror jag att skulle jag anstränga mig så mycket det bara går med att bröstvårtan absolut inte får synas någon sekund så skulle det få helt motsatt effekt. Jag är inte så smidig av mig så jag skulle helt säkert fumla till det, det skulle ta längre tid och bäbin skulle börja skrika, och jag skulle se så obekväm ut att alla runt omkring skulle känna sig obekväma bara för det.

Bättre då att bara snabbt och enkelt plocka fram bröstet och ge det till bäbin. Utstrålar man att det inte är nån märkvärdig grej att amma bland folk så tror jag faktiskt att det är färre personer runt omkring som känner sig obekväma av att se det.

Att visa hänsyn är inget konstigt. Det är bara vad varje normal människa gör hela tiden. De flesta människor gör ju just det i allt de gör, inklusive på restaurang. Och vid amning antar jag att det innebär att amma lågmält precis som man pratar lågmält.

Aggroamma vet jag inte hur man gör, men det låter ansträngande och jobbigt. Att vara aggressiv låter som något som kan påverka omgivningen. En omgivning som till nära 90% lär vara positiv till amning. Allt för att vi fångat in att det inte är populärt i USA, folk mår alltså dåligt över vad amerikaner tycker, när de sitter på restaurang med svenskar. (Jättefå har blivit dåligt bemötta i Sverige, ännu färre har sett någon slänga med bröst. Diskussionen blir teoretisk.)

Däremot att kallt be ev otrevliga människor förklara sig är önskvärt.

Jag har aldrig sett någon amma annat än normalt ( ingen aggroamning). Jag har aldrig mött någon som är negativ till normal amning.

Senast ändrad:

Fast alltså, (nu hugger jag bara en knapp) för mig känns det lika märkligt att säga att jag är okej att med att folk ammar offentligt "så länge de sköter det snyggt" som att säga att såklart har jag inga problem med bögar som visar kärlek öppet "så länge de sköter det snyggt". Uttrycker någon sig så förutsätter jag att personen de facto har problem med bögarna/ammandet för annars skulle man liksom inte påpeka "sköta det snyggt". Som om man måste förtydliga det jämt; "ja, jag har inga problem med att folk äter på restaurangen så länge de sköter det snyggt. Jag menar, det är viktigt att understryka för jag tycker inte alls att det är okej att man äter med armbågarna eller händerna eller fötterna istället för med besticken". Det gör ju ingen liksom.

För mig är bröst = naket. Detta gäller även män som går med bar överkropp i typ affärer och dylikt = naket. Jag tycker det är högst osmakligt när folk går med bar överkropp i affärer och dylikt och skulle det finna högt osmakligt när karlarna sitter med bar överkropp på en restaurang också. Likaså vill man ju inte se bröst. MEN nu handlar det om barn och mat och man ska gievtvis inte neka ett barn mat, därför tycker jag man kan sköta det lite fint med att skyla sig lite i den mån det går, men inte så att det blir svårt eller krångligt! dvs det beror lite på vilket miljö man befinner sig i. Det är väl lite det som man tänker ta hänsyn till varandra. Dom andra ska ta hänsyn att man måste amma, och man tar hänsyn genom att försöka att göra det lite "fint".

Det där med att aggroamma och dylikt fattar jag dock inte. Har inte alls märkt att massa folk blir sura för att man ammar. men jag brukar använda en poncho.

Senast ändrad:

Delvis KL

Jag ser att ni hänger upp er på detta med aggroamma. Jag citerar mig själv:
"Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma."

Jag tänker inte visa hänsyn till någon annan är mig själv och min bebis. Jag tänker inte gå in för att sköta det "snyggt och diskret". Jag tänker inte dölja mig själv eller bebisen med en filt. Jag tänker inte krångla till det i onödan, jag tänker inte oroa mig för att någon ska få syn på min bröstvårta i ögonblicket där bebisen suger tag eller släpper.

Nacken har en utmärkt funktion, den kan vridas. Lägg dessutom till att även ögonen har den funktionen. Stör min amning dig så utnyttja de funktionerna och titta bort! Jag har visserligen ingenting emot att folk tittar heller, det är ju faktiskt vansinnigt spännande att ett par bröst kan mätta en bebis. Men har DU problem med amning så får DU titta bort.

Fast alltså, (nu hugger jag bara en knapp) för mig känns det lika märkligt att säga att jag är okej att med att folk ammar offentligt "så länge de sköter det snyggt" som att säga att såklart har jag inga problem med bögar som visar kärlek öppet "så länge de sköter det snyggt". Uttrycker någon sig så förutsätter jag att personen de facto har problem med bögarna/ammandet för annars skulle man liksom inte påpeka "sköta det snyggt". Som om man måste förtydliga det jämt; "ja, jag har inga problem med att folk äter på restaurangen så länge de sköter det snyggt. Jag menar, det är viktigt att understryka för jag tycker inte alls att det är okej att man äter med armbågarna eller händerna eller fötterna istället för med besticken". Det gör ju ingen liksom.

Tja vi pratade ju om ett ämne där just folk (tydligen) kunde tycka att det störde (eller kunde föreställa sig situationer där det störde). Folk skulle väl uttrycka sig likadant om det gällde vadsomhelst om man diskuterade just det.

Jag menar, det är viktigt att understryka för jag tycker inte alls att det är okej att man äter med armbågarna eller händerna eller fötterna istället för med besticken". Det gör ju ingen liksom

Om man diskuterade ätande på restaurang och folk störde sig på någonting i det sammanhanget så skulle man väl skriva -visst är det ok att äta på restaurang bara man inte stör andra (försöker låta bli att störa andra, självklart måste folk som tex måste störa också få äta ute. Men de som inte måste störa kan ju försöka låta bli.). Så då blir det ju det är helt ok att äta på restaurang så länge man "sköter det snyggt".

Men det är ju skillnad på vilka råd man ger vänner och sig själv och hur man ser på omgivningen. Dvs själv vill man inte störa, man ger rådet om möjligt att vara lågmäld för omgivningen. Men om någon vid bordet bredvid ändå känns störande för en själv, med kniv och gaffel eller prata högt, så är det ju bara att titta bort, försöka inte höra el dyl.

Senast ändrad:

Fast nu drar du rätt stora växlar på detta tycker jag, för jag antar att du menar exemplet med bögarna som homofobiskt. Du får ju sätta det i sitt sammanhang och detta är en tråd som handlar om just hur mycket av ammandet som bör ske framför ätande människor t ex. Hade jag fått frågan "tycker du att det är okej att bögar kysser varandra på bion?" så hade jag svarat "ja det har jag inga problem med, så länge de sköter det snyggt" utan att ha det minsta problem med bögarna själva så att säga. Jag hade ju svarat exakt samma sak på frågan "tycker du att det är okej att två heteros kysser varandra på bion?". Detta är ju en diskussionstråd om hur mycket av amningen som bör visas upp offentligt när man "sköter det snyggt", då kommer ju svaren handla om det också.

Och vi är flera som har jämfört det med andra "naturliga" behov som att rapa, snyta sig och klia sig i skrevet på restaurang. Inget amningsfobiskt alltså.

Nacken har en utmärkt funktion, den kan vridas. Lägg dessutom till att även ögonen har den funktionen. Stör min amning dig så utnyttja de funktionerna och titta bort! Jag har visserligen ingenting emot att folk tittar heller, det är ju faktiskt vansinnigt spännande att ett par bröst kan mätta en bebis. Men har DU problem med amning så får DU titta bort.

Resonerar du likadant om saker som jag tog som exempel tidigare: att snyta sig, rapa och klia sig i skrevet? I så fall har vi helt enkelt olika syn på att visa hänsyn till andra i allmänhet, och inte specifikt amning. Då skulle jag förstå dig bättre...

EDIT: Och kan du förklara vad aggroamning är för en som aldrig hört det förut?

Som om man måste förtydliga det jämt; "ja, jag har inga problem med att folk äter på restaurangen så länge de sköter det snyggt. Jag menar, det är viktigt att understryka för jag tycker inte alls att det är okej att man äter med armbågarna eller händerna eller fötterna istället för med besticken". Det gör ju ingen liksom.

Fast i detta fall så ÄR det ju uppenbarligen vissa som GÖR det som andra inte uppskattar, t ex visar bröstvårtan med rinnande mjölk. Så ditt exempel med att äta med armbådar/händer/fötter blir ju lite överdrivet i sammanhanget...

Fast i detta fall så ÄR det ju uppenbarligen vissa som GÖR det som andra inte uppskattar, t ex visar bröstvårtan med rinnande mjölk. Så ditt exempel med att äta med armbådar/händer/fötter blir ju lite överdrivet i sammanhanget...

Men hur långt ska man behöva rätta sig efter att vissa kan ta illa upp och känna sig äcklad?
Man kan ju dra det hur långt som helst, renrakade huvuden, hängig mage i tighta kläder, byxor som är lågt skurna så man ser ner i skåran om man nu stirrar där precis när vederbörande böjer sig framåt?

Jag tror att de flesta mammor som ammar "vanligt" och normalt fyller sin del av visa hänsyn om man nu prompt ska kalla det så. Men det räcker inte för vissa.
Jag tycker hela amningsdiskussionen är uppåt väggarna, precis lika uppåt väggarna som att kräva hänsyn visas gällande det jag skrev ovan.

Senast ändrad:

Ja, om någon gör något som jag tycker är äckligt så tittar jag bort. Det är ju mitt problem, alltså upp till mig att göra något åt det. Vad ska jag annars göra menar du?

Jag kan citera mig själv ÄNNU en gång
"Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma."

1. ÄR det verkligen så, dvs att det händer så frekvent att det är ett problem?
2. Jag har inte alls uppfattat det så, utan snarare som att kvinnans kropp är så sexualiserad att folk inte vill påminnas om att bröst inte är till för sex utan att brösten faktiskt har en praktisk funktion också, och att kvinnor ska amma utan att det märks öht för att annars störs bilden av den sexualiserade kroppen. Och att man kan råka se lite bröstvårta om man råglor, ja men OJ DÅ! Det kan ju hända varsom att något plagg åker snett och man visar lite mer än beräknat, inte något som enbart gäller ammande kvinnor. Och vill man absolut inte råka se lite bröstvårta, titta då inte på den ammande kvinnan om det skulle vara så att bröstvårtan flashas för ett ögonblick.

Hur kan detta vara ett problem, en diskussion? Jag har aldrig hört diskussionen "lastbilar ska inte tillåtas parkeras utanför uteserveringar för många lastbilschaffisar har häng och då ser man halva röven när de klättrar ur", fast risken borde vara typ lika stor?

Jag tror att de flesta mammor som ammar "vanligt" och normalt fyller sin del av visa hänsyn om man nu prompt ska kalla det så. Men det räcker inte för vissa.

Säg inte att jag skrev just ordet normal där :arghh::nailbiting:

Att amma är normalt, det har inget med något förbannat hänsynstagande att göra, punkt!

Vadå för att jag tycker mig ha rätt till det? Jag har för bövelen rätt till det! Det är inte förbjudet att amma offentligt.
Jag har full förståelse för att alla inte kan amma men jag kunde det och jag ville det. Skulle mina barn vara hungriga och ledsna för att de inte ville ta nappflaska och för att vissa människor inte klarar av att se ett helt naturligt beteende hos ett litet barn? Kan du inte titta på när ett sto ger di till ett föl heller? Det är ett så konstigt synsätt en del har här inne att jag blir illa till mods.
De flesta vill nog amma i lugn och ro eftersom det är skönare men ibland har nöden ingen lag. Inte ska man väl behöva stanna hemma, gå undan och skyla sig eller behöva lämna en restaurang för att man råkar ha tuttar med mjölk i? Det börjar låta som vi som ammar ska behöva ursäkta oss? Ska vi kanske rent av bära särskilda plagg som skyler oss? Vi borde kanske skylla oss själva om folk ger oss elaka kommentarer så som vi fläker ut oss?

Jag tror inte att någon ser mjölken rinna ur bröstvårtan. Däremot tror jag att folk har fantasier och om man tittar noga så kan man nog se lite bröstmjölk rinna ur mungipan på bebisen samt höra hur bebisen klunkar. Hua! Eller?

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar