Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mitt fall kan det som sagt vara hur jag är uppfostrad och hur det är där jag kommer från.
Bröst har jag inget emot, det är helt enkelt så att jag är känslig när jag äter och tycker inte att det är artigt att slänga upp brösten utan att försöka dölja så mkt som möjligt i sådana situationer (och nej, självklart stirrar jag inte men i det exemplet som jag tänker på så hade jag valet att stirra ner på min tallrik, blunda eller sitta helt snett för att inte se). Lika lite som jag uppskattar om en man sitter i bar överkropp på en restaurang.
Det börjar bli tröttsamt att förklara att det för mig inte är samma sak som en badstrand, bh-reklam mm.
Egentligen har det blivit en höna av en fjäder med den här tråden. Jag hade inte ens speciellt starka åsikter i frågan utan var mer intresserad att höra vad folk tycker. Jag tycker som sagt att det är lite oartigt att inte försöka dölja så mkt man kan, men lämnar diskussionen nu eftersom det inte riktigt känns som att man får tycka olika.
Helt rätt tycker jag!
Kan sätta en tusenlapp på att om det vore män som vore gravida och satt och ammade i vårt samhälle skulle det vara så jäääävla okej att göra det var som helst. Skryta över att ens tuttar är så jävla stora och har så mycket mjölk och fan vad himla manligt.
Hela debatten kring huruvida kvinnor får amma offentligt känns så jävla kvinnofientlig. Kvinnors bröst är till för att se sexiga och och vackra ut, inte för att mätta barn tydligen.
Men VARFÖR i hela friden ska en ammande mamma behöva gå undan? För att du tycker att ett bröst är så fruktansvärt ofräscht att du helt och hållet tappar matlusten när du får se något så äckligt?
Det är inte den ammande mamman, den ätande bebisen eller det mjölkstinna bröstet det är fel på i det sammanhanget. Det är faktiskt du. Det är så oerhört jävla provocerande att du tycker att det är att "visa hänsyn" att täcka sig själv och sin bebis. Varför kan inte DU visa hänsyn och gå undan?
Tragiskt att så många kvinnor mår dåligt och väljer att stanna hemma, eller helt avstå från amningen, för att folk tycker att kvinnorna är äckliga och ofräscha när allt de gör är att mätta sin bebis!
Igen, det är ingen diskussion! Ingen har väl någonsin tryckt upp tuttarna i ansiktet på dig? Ammande kvinnor ÄR (oftast eller alltid) diskreta, för de är livrädda för att andra ska kommentera hur opassande och äckliga de är.
KL
Jag blir så irriterad på att amning offentligt är så sjääälvklart, klaaaart att du får mätta din bebis MEN bara om du gör på det här och det där viset. Det ska göras "snyggt" och diskret och ingen ska behöva titta och se något så hemskt som ett bröst.
Jag ger fullständiga fan i snyggt och diskret och att visa hänsyn till de idioter som anser att amning är något äckligt och stötande.
Men jag vet att i sommar kommer jag sitta där och må skit över att någon eventuellt kommer tycka att jag är äcklig. Jag kommer ha ångest och förmodligen kommer jag helst av allt vilja stanna hemma. Men fan, det är INTE mig och mina bröst det är fel på. Felet och problemet ägs av de som tycker illa om offentlig amning.
Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma.
Jag hör inte så ofta folk som tycker att det är äckligt med låga urringningar
Resonerar du likadant om allt annat som folk har ett behov av att göra på restauranger? Som är precis lika naturligt.
Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att visa hänsyn när det gäller just amning. Vad som ligger i hänsyn är ju upp till en själv, men att tycka att JAG GÖR SOM JAG VILL OCH SKITER I ALLA ANDRA är en rätt trist inställning när man är bland folk tycker jag. Själv tycker jag att hänsyn i att visa att man bryr sig om omgivningen, vilket inte betyder att man inte får märkas. Är det ett barn som tappar mat på bordet/stolen/golvet exempelvis, så skulle jag inte köra ut familjen för att ett litet barn ännu inte kan äta ordentligt, men jag tycker att det är rätt att föräldern tar upp det som hamnar runtomkring. Att strunta i det FÖR ATT JAG OCH MIN FAMILJ HAR RÄTT ATT GÖRA SOM VI VILL, är inte att visa hänsyn enligt mig. Samma sak med amning, självklart får man amma bland folk (är det ens någon som har tyckt att mammor bara får amma hemma eller är det en halmgubbe?) men man kan ju sköta det med samma hänsyn man normalt gör när man behöver släppa luft efter kolsyrad dryck, snyta sig, rätta till saker i skrevet eller något annat "naturligt" man ibland behöver göra bland folk.
Det ska väl snarare jämföras med att gå på restaurang etc barbröstad? Eller är det någon som menar att inte någon endaste del av bröstet får synas, av dem som menar att amning bör ske med hänsyn till omgivningen?
Nej, det är inte att jämföra med att gå barbröstad, inte alls.
Jag har aldrig sett en ammande kvinna som tar av sig hela linnet när hon ammar. De jag ser ser man knappast någonting av deras överkroppar av. Hur de gör vet jag inte, men det enda som syns är ju baksidan på ett barnhuvud och så lite hud.
Att folk tycker att det är äckligt med amning är så främmande för mig. Jag hör inte så ofta folk som tycker att det är äckligt med låga urringningar så problemet verkar vara att det på något sätt skulle vara äckligt att det kommer mjölk ur brösten som barnet suger i sig för att få i sig mat.
Hur många av er som tycker att det ska skötas diskret har haft en mamma som slänger runt med sina tuttar likt ett långt hår?
Jag ger fullständiga fan i snyggt och diskret och att visa hänsyn till de idioter som anser att amning är något äckligt och stötande.
Jag har aldrig någonsin stött på en ammande som tagit av sig hela tröjan och hängt fram tuttarna och jag bara funderar över hur långt man ska behöva vara diskret för att tysta massan?
Täcka över, använda filt och en massa "bra ideer" för den bebis som gillar att få en filt över sig, min dotter avskydde att döljas sas.
Det stod väl ändå inte att man såg någon mjölk...!?
Jag tolkar det som bara tanken på att set kommer mjölk gör att folk äcklas.
Vilken katastrof...