Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Men hur långt ska man behöva rätta sig efter att vissa kan ta illa upp och känna sig äcklad?
Man kan ju dra det hur långt som helst, renrakade huvuden, hängig mage i tighta kläder, byxor som är lågt skurna så man ser ner i skåran om man nu stirrar där precis när vederbörande böjer sig framåt?

Menar du då att du inte har några förhållningsregler för hur du beter dig bland folk, exempelvis på en middag? Rapa, fisa, kasta mat är helt okej om man vill? För att du tycker att det är okej att amma hur som helst? Att jag tar upp några exempel på saker jag tycker är hänsyn mot omgivningen, och du då drar upp andra exempel som är helt out of blue (vem har någonsin hört att det skulle vara hänsynslöst att ha rakat huvud?) är ju samma typ av jämförelse.
Social samvaro är ju liksom inte svart eller vit när det gäller regler. Vissa saker är okej, andra inte, men det är ju inte allt eller inget.

Jag tror att de flesta mammor som ammar "vanligt" och normalt fyller sin del av visa hänsyn om man nu prompt ska kalla det så. Men det räcker inte för vissa.
Jag tycker hela amningsdiskussionen är uppåt väggarna, precis lika uppåt väggarna som att kräva hänsyn visas gällande det jag skrev ovan.

För mig räcker det helt klart med att visa hänsyn. Dock kräver jag ingen hänsyn, men jag uppskattar det och försöker att visa det mot andra.

Kan du ge ett exempel på någon hänsyn du tycker är rätt att ge andra?

Ja, om någon gör något som jag tycker är äckligt så tittar jag bort. Det är ju mitt problem, alltså upp till mig att göra något åt det. Vad ska jag annars göra menar du?

Om jag utsätts för det jag inte uppskattar så är det ju det man kan göra, nåt annat finns ju inte att göra. Dock lever ju jag efter de hänsynsregler jag tycker är vettiga, t ex rapar jag inte inför andra, petar inte i näsan etc. Det är ju bara sina egna handlingar man kan styra, men där har man å andra sidan det fulla ansvaret själv.

Jag kan citera mig själv ÄNNU en gång
"Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma."

Men vad innebär detta då? Hur går aggroamning till, till skillnad från "vanlig" amning?

1. ÄR det verkligen så, dvs att det händer så frekvent att det är ett problem?

Det får du ju fråga de som ammar om, hur de brukar amma. Jag ammar inte :) Men vi diskuterar ju här hur man "bör" bete sig, då är ju fokus på hur jag som aktör väljer att göra, om det finns hänsynsregler att hålla sig till eller inte. Statistik över hur det ser ut på en genomsnittlig restaurang är ju ointressant då.

2. Jag har inte alls uppfattat det så, utan snarare som att kvinnans kropp är så sexualiserad att folk inte vill påminnas om att bröst inte är till för sex utan att brösten faktiskt har en praktisk funktion också, och att kvinnor ska amma utan att det märks öht för att annars störs bilden av den sexualiserade kroppen. Och att man kan råka se lite bröstvårta om man råglor, ja men OJ DÅ! Det kan ju hända varsom att något plagg åker snett och man visar lite mer än beräknat, inte något som enbart gäller ammande kvinnor. Och vill man absolut inte råka se lite bröstvårta, titta då inte på den ammande kvinnan om det skulle vara så att bröstvårtan flashas för ett ögonblick.

Är du säker på att de du pratat med verkligen tyckt så, eller är det din tolkning av det? För mig har det absolut inget med sexualisering eller inte av bröstet att göra, tvärtom. Det finns en massa naturliga saker jag tycker att man inte bör göra bland folk, och jag undviker dem själv när jag är bland folk (ex på restaurang som diskuterats här, på andra platser kan det ju vara annorlunda). Där ingår att låta kroppsvätskor rinna, att göra ljud som att rapa, fisa, prutta, och att pilla på sitt kön. Samt i viss mån att visa hud, men det går bra med det mesta så länge det är större än en bikini typ. (vad som är snyggt är en annan sak, men när det gäller den här "hänsynen" jag pratar om här så är det där min gräns går.)

Hur kan detta vara ett problem, en diskussion? Jag har aldrig hört diskussionen "lastbilar ska inte tillåtas parkeras utanför uteserveringar för många lastbilschaffisar har häng och då ser man halva röven när de klättrar ur", fast risken borde vara typ lika stor?

Uppenbarliten ÄR det ju en diskussion i samhället för 1. En användare har startat en tråd och ställt frågan. 2. Vi har rätt olika syn på vilka hänsynsregler man för följa bland folk, bara i den här tråden. Det är väl inte så konstigt, så är det ju med en hel massa frågor som rör social samvaro på offentlig plats?

Om jag var lastbilschauffis skulle jag inte ha häng så man ser halva röven. Jag vill inte se andras rövar heller på offentlig plats (utom nakenbad), om det startas en tråd som frågar om det kanske jag går in och skriver min åsikt.

Men du kan väl inte på allvar jämföra matkastning med amning?

Men skit i aggroamning då, kalla det för vad du vill. Jag tänker inte skyla mig och jag tänker inte visa hänsyn, för det finns ingen som helst anledning. Mitt bröst ska ge mitt barn mat. Det är nämligen DET som mina bröst är till för. Sen får du gärna tycka att det är äckligt, varsågod! Men som jag upprepat flera gånger är det DITT problem som DU får göra något åt. Förslagsvis titta bort.

Och vadå "vanlig" amning? Vad är det, snälla förklara. Är det när man sitter rakt upp och ner och ger sitt barn näring genom bröstet? Eller är det när man sköter det snyggt och diskret, tänker på att inget av bröstet får synas och när man döljer sig med en filt?

Herregud vad det här gör mig för-he-bannat jäkla arg! Jag skiter faktiskt i vad andra tycker om min amning. Mina bröst är inte sexuella mer än i de sammanhang där JAG bestämmer det. Mina bröst ska ge mitt barn mat och det sker när tusan bebisen vill. Och återigen, jag tänker inte visa någon hänsyn, för det finns inget att visa hänsyn till.

Jag tycker nog inte att klia sig i skrevet är riktigt i samma liga som att amma bebis.

Men det är precis lika naturligt, så om anledningen till att amningen är okej hur som helst överallt är att det är naturligt så är det ju fler saker som bör vara okej med samma motivering.

Jag tror inte att någon ser mjölken rinna ur bröstvårtan. Däremot tror jag att folk har fantasier och om man tittar noga så kan man nog se lite bröstmjölk rinna ur mungipan på bebisen samt höra hur bebisen klunkar. Hua! Eller?

Det tror inte jag. Men du kan ju fråga dem nästa gång istället för att lägga värderingar hos dem som de kanske inte har ;) Det är ju en trist inställning om man förutsätter att andra människor har fantasier om en...

Ingen blir lidande utom möjligen skrevet om man undviker att klia sig. Så jäkla naturligt är det väl inte heller att gå och klia sig i skrevet... Det för tankarna mot flatlöss eller flugor i trumpeten.
Fast nu kanske det var jag som var fördomsfull...

Så genomlöjligt. Bara för att fisar, rapar och att klia sig i skrevet är lika naturligt som amning så hör det ju inte hemma på en restaurang. Amning är ju något som hör hemma på restaurang, du vet det är ju ett sånt där ställe där man äter. Någon som är jämförbart med amning, inte fisar och rapar. Precis som jag inte sätter mig och bajsar på matbordet, det är jättenaturligt att bajsa men inte på ett matbord.

Alltså den här diskussionen är så jäkla dum, det fiiiinns inget att diskutera! Det är samma sak som "är det okej att byta blöja på toaletten?"

Men du kan väl inte på allvar jämföra matkastning med amning?

Precis, det går inte. Och det skrev jag för att Calazyria antydde att om man (jag) anser att amning bör ske med hänsyn så anser man också att man ska ha regler för vilken frisyr man får ha. Och så är det ju inte, precis lika lite som man anser att det är okej med vad som helst bland folk bara för att man anser att det är okej med amning.

Men skit i aggroamning då, kalla det för vad du vill. Jag tänker inte skyla mig och jag tänker inte visa hänsyn, för det finns ingen som helst anledning. Mitt bröst ska ge mitt barn mat. Det är nämligen DET som mina bröst är till för. Sen får du gärna tycka att det är äckligt, varsågod! Men som jag upprepat flera gånger är det DITT problem som DU får göra något åt. Förslagsvis titta bort.

Och vadå "vanlig" amning? Vad är det, snälla förklara. Är det när man sitter rakt upp och ner och ger sitt barn näring genom bröstet? Eller är det när man sköter det snyggt och diskret, tänker på att inget av bröstet får synas och när man döljer sig med en filt?

Herregud vad det här gör mig för-he-bannat jäkla arg! Jag skiter faktiskt i vad andra tycker om min amning. Mina bröst är inte sexuella mer än i de sammanhang där JAG bestämmer det. Mina bröst ska ge mitt barn mat och det sker när tusan bebisen vill. Och återigen, jag tänker inte visa någon hänsyn, för det finns inget att visa hänsyn till.

Det är du som har sagt flera gånger att du ska just "aggroamma", och jag läser det som att det statuerar att du medvetet ska amma på något särskilt sätt. Hur det skiljer sig från det sätt du då säger att du inte ska amma på (det "vanliga"?) vet ju inte jag, det var ju du som tog upp det. Men jag är väldigt nyfiken på vad det innebär.

Jag tycker dina bröst är fullständigt ointressanta ur ett sexuellt perspektiv, jag förstår inte varför ni är så fixerade vid bröst som sexuella? Det är ett hjärnspöke hos er i så fall, inte hos mig. Jag ogillar dock det mesta i form av vätska, ljud och lukt från andra människors kroppsöppningar när jag äter. Har inget med sex att göra.

Ingen blir lidande utom möjligen skrevet om man undviker att klia sig. Så jäkla naturligt är det väl inte heller att gå och klia sig i skrevet... Det för tankarna mot flatlöss eller flugor i trumpeten.
Fast nu kanske det var jag som var fördomsfull...

Om det blir svettig runt paketet, eller om det har lagt sig "fel" så kan man behöva rätta till det. Det tolkar många som att man kliar sig, vilket inte alltid är fallet. Om du inte ser det så ofta, så kanske det är för att folk i din närhet sköter det diskret ;)

Så genomlöjligt. Bara för att fisar, rapar och att klia sig i skrevet är lika naturligt som amning så hör det ju inte hemma på en restaurang. Amning är ju något som hör hemma på restaurang, du vet det är ju ett sånt där ställe där man äter. Någon som är jämförbart med amning, inte fisar och rapar. Precis som jag inte sätter mig och bajsar på matbordet, det är jättenaturligt att bajsa men inte på ett matbord.

Att jämföra med att bajsa på bordet är ju fånigt. Det diskussionen handlar om är huruvida det finns sociala regler för hur man bör äta/mata på restaurangen. Vissa tycker det, andra inte.

Vad är det du tycker är samma sak? Är det samma sak som att amma eller samma sak som att äta på restaurang?

Rapar kan lukta ganska illa.

Då är det ju motsvarande då. Det ger inte aptit precis. Och på samma sätt som att jag inte har något problem med att en person försiktigt släpper ut kolsyra, istället för att dra en stor helrap, har jag heller inga problem med att se mer diskret amning vid bordet intill när jag äter. Det finns ju t ex servetter att torka med.

Vad är det du tycker är samma sak? Är det samma sak som att amma eller samma sak som att äta på restaurang?

Att fisa, rapa och klia sig i skrevet är lika naturligt som att amma, och funktionellt snarare än sexuellt. Jag vill inte uppleva något av det annat än i diskret form, när jag äter.

Jag försöker bara förklara det helt galna, eller om vi ska använda dina ord "Out of the blue" i att jämföra amning med fisar och rapar, men den poängen gick tydligen helt obemärkt förbi.

Social samvaro i all ära, men jag anser inte att amning ska behöva ingå i samma hänsynsfack som fisar och rapar, att du likställer dessa föreelser gör mig faktiskt rejält förvånad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar