Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Fast ute tycker jag att man ska kunna amma, på restaurang också (fast kanske inte på värsta a la carte restaurangen) det jag menar är att jag inte förstår problemet att täcka bröstet lite så att det inte syns. Jag förstår just inte det där att man vill slänga ut brösten över allt bara för att man har rätt till det och för att man inte delar andras åsikter om att amning inte är något privat.
Sen kanske vissa bäbisar inte tycker om att ha en sjal över sig men då kanske man kan lägga den runt eller iaf försöka visa respekt och göra så gott man kan.

Men jag ska också säga att jag förväntar mig samma respekt tillbaka, att folk respekterar att jag och min bäbis har rätt stt vara där och även gör sitt bästa för att avdramatisera situationen som den tycker är jobbig, typ vända sig bort eller titta bort.

Jag menade inte ute som i utomhus, utan mer som ute in public. Och som jag skrivit tidigare i tråden har jag inte problem med amning, men tycker att det bör skötas snyggt eftersom det går att göra mer eller mindre diskret, men givetvis ska babys få äta.

knapplån

Håller med er som tycker att det ska skötas diskret. Självklart ska bebis få äta men man kan ju försöka gå undan (om det går såklart) eller täcka över sig lite.

Men VARFÖR i hela friden ska en ammande mamma behöva gå undan? För att du tycker att ett bröst är så fruktansvärt ofräscht att du helt och hållet tappar matlusten när du får se något så äckligt?

Det är inte den ammande mamman, den ätande bebisen eller det mjölkstinna bröstet det är fel på i det sammanhanget. Det är faktiskt du. Det är så oerhört jävla provocerande att du tycker att det är att "visa hänsyn" att täcka sig själv och sin bebis. Varför kan inte DU visa hänsyn och gå undan?
Tragiskt att så många kvinnor mår dåligt och väljer att stanna hemma, eller helt avstå från amningen, för att folk tycker att kvinnorna är äckliga och ofräscha när allt de gör är att mätta sin bebis!

Igen, det är ingen diskussion! Ingen har väl någonsin tryckt upp tuttarna i ansiktet på dig? Ammande kvinnor ÄR (oftast eller alltid) diskreta, för de är livrädda för att andra ska kommentera hur opassande och äckliga de är.

Men det handlar inte om vad mamman vill. Det är inte riktigt så att kvinnor i ren protest tar av sig tröjan, bollar lite med tuttarna och sen trycker in bröstvårtan i munnen på bebisen för nu jävlar ska här ammas!
Bebis bestämmer när den ska äta, och det kan bli precis när som helst eftersom det inte riktigt funkar att amma i förebyggande syfte. Ska vi lösa "problemet" med att ammande kvinnor stannar hemma?

Jag ammar själv! och jag täcker mig eller går undan om det går! Om det inte går så är saken en annan. Jag skrev inte att det är äckligt. Men det finns perversa typer där ute och för den sakens skull (mest för bebisen skull) så tycker jag inte om det offentliga för att dessa ska sitta och gotta sig åt sådant...för visst förekommer den varianten också.

Men om du inte tycker att det är äckligt är det ju inget problem för dig?
Och angående de "perversa typerna", bebisen bryr sig inte alls, så vadå för bebisens skull?
Är det någon som ska gå undan då är det väl den "perversa typen". Ungefär samma argument som att tjejer ska hålla sig inne på kvällarna för det finns våldtäktsmän.

Du får lägga hur många filtar över som helst, och gå undan? Varsågod!
Jag tänker inte göra det, och jag vill inte skuldbeläggas och anses äcklig, ofräsch eller opassande för det.

Edit: och när jag skriver "du" så syfter jag egentligen inte specifikt på dig. "Du" i det här fallet är snarare de som tycker att amning är ofräscht och ska ske i största hemlighet. :)

Jag ammar själv och vet ju att barnet plötsligt bara vill äta och dylikt. Sedan är det lite skillnad på bröst och bröst. Jag har bröst modell stort åt alla håll typ. Även om jag har amningsbh och dylikt så syns nästan halva tutten när jag ammar. Det blir lite to much för allmänheten att glo på. (och jag är säkert inte ensam om det, vissa kan göra det mer diskret än andra)

Jag har också stora bröst. Sådär stora så att ALLT är stort. Jag fick en chock när barnmorskan informerade om att bebisen ska ha in typ hela vårtgården i munnen också. Mina vårtgårdar har liksom storleken av ett normalstort bröst. :D

Jag tycker inte att det är något fel med att gå undan eller använda filtar. Men det är heller inget fel att inte göra det. För mig, i nuläget, finns det inte i min världsbild att gå undan. Speciellt inte för någon annans skull.

mer Energi åt folket!

jag tokgillar vad du skriver ;)

Än en gång så blir jag alldeles matt av att bröst är så oerhört laddat - tänk att bröst där allt syns utom bröstvårtan verkar så helt okej, linnen som knappt täcker nånting är okej, men en bebis som är hungrig och behöver ammas då jäklar så ska det skylas och gås undan. För att folks matupplevelse kan bli ...mindre bra. Då är det fanimej fel på folk om de måste titta i andras dekoltage snarare än koncentrera sig på sin egen mat och sitt sällskap.

Kl

jag har ammat 3 barn i 18 månader var, överallt närhelst de blivit hungriga. Jag har 75F så alltså inga småtuttar. Har aldrig någonsin hört ett ont ord om att jag matat min bebis.

Typ kl

Nog för att jag inte förstår varför man behöver bli så otroligt provocerad över andras känslor och är absolut för att man som ammade mamma (eller för den delen medmänniska) bör visa hänsyn till andra runt omkring... Men jag skulle aldrig gå undan och amma för andras skull! Visst i ett köpcentrum där det finns amningsrum, för att få lite lugn och ro, men sitter jag på restaurang/cafe skulle jag aldrig gå iväg!? När jag kommer in med mitt barn, ammande eller ej, så placerar jag mig i restaurangen där att jag tror att vi kommer störa andra minst. Antingen pga att ettåringen börjar gapa eller när jag ammade så satte jag mig vid bordet så jag helst hade ryggen mot andra gäster. För lugnet för bäbis och i respekt för andra gäster.
Att resa mig upp mitt i allt och gå iväg skulle jag dock inte göra. (Nåja, jo om bebis gallskriker och det inte går att få tyst på na.) men inte för att amma! Det är som jag sagt tidigare, respekt är något ömsesidigt och om jag gör mitt bästa för att respektera andra gäster så får de även respektera mig och även göra de sitt bästa om de fortfarande störs.
Däremot, hade jag av någon konstig anledning fått för mig att ta med min bebis på en lyxrestaurang då hade jag nog gått undan. Åter igen även för min skull, jag hade aldrig känt mig bekväm att amma i ett sådant forum.

delvis knapplån.
om vi pratar om just restaurang så har jag valt att inte äta på restaurang med bebis just för att jag personligen inte vill amma i sådan miljö. väljer man att köpa från snabbmatställe så tar vi drivein och vid behov så ammar jag i så fall i bilen om vi äter där, eller så åker vi hem med maten. Ang "skyla sig" eller gå undan som jag nämnt i tråden så gör jag det för min egen skull och för min bebis skull. Jag tycker amningen är ngt privat mellan mig och bebis. Det är "våran stund" tillsammans och jag vill inte riktigt dela ut det offentligt. Om man måste så gör jag det, men jag har aldrig tyckt att det känts bra. (alla är vi olika)

Klart barnet bestämmer när det är hungrigt och det är ju inget mamman kan styra över, däremot kan hon styra över HUR hon ammar. Det går som sagt att sköta det diskret med hjälp av kläder, sjal eller vars man väljer att göra det. Du har tidigare skrivit att du förhoppningsvis kommer aggroamma, vad nu det betyder, när ditt barn kommer, men jag gissar att det inte innebär att försöka göra det så diskret som det går, rätta mig gärna om jag har fel.

Som jag skrivit tidigare har jag inga problem med folk som ammar, när det görs diskret. Däremot kan reagera på folk som ammar väldigt odiskret och öppet, men då är det inte själva amningen utan mer det att man gör det så öppet. Men det är samma sak när det gäller fisar eller rapar bland folk också

Jag betalar för min matupplevelse. Jag förväntar mig att slippa se bröst, bar överkropp och höra rapande och fjärtande. Sker det ber jag personalen säga till den som gör det.

Förlåt, men jag ser scenen framför mig:
"Kyparn, Kyparn, Mannen där borta fes! Säg åt honom att man inte får det!"
:D

Jag undrar lite, hur många ammande mammor väljer egentligen att stanna hemma bara för att de inte vill amma offentligt? Alltså inte sådana som dressyrteamet som för sin egen skull väljer att stanna hemma, utan mammor som stannar hemma för att de är rädda för att amma pga andra? Jag försöker inte bagatellisera problemet, utan jag undrar verkligen. Jag har aldrig hört talas om någon sådan, inte ens en bekants bekant.. och dessutom, vilka av dessa stannar hemma för att de haft egna dåliga upplevelser och vilka stannar hemma för att problemet haussats upp i aftonbladet för att det råkat hända någon enstaka mamma?

Är det ok att amma var som helst? Måste man täcka så inte bröstet syns för andra?
JA. NEJ.

Hade bebismat varit något att skämmas för skulle det levereras i diskreta bruna paket som endast fick öppnas i mörkerrum i fullständig avskildhet. Så är inte fallet. Där bebisen är, där finns maten. Hos mamma. Bröstmjölk är så fantastiskt och finurligt. Finns inget som är mer naturligt och självklart.

Ett barn, en människa, som äter. End of story.

Jag undrar lite, hur många ammande mammor väljer egentligen att stanna hemma bara för att de inte vill amma offentligt? Alltså inte sådana som dressyrteamet som för sin egen skull väljer att stanna hemma, utan mammor som stannar hemma för att de är rädda för att amma pga andra? Jag försöker inte bagatellisera problemet, utan jag undrar verkligen. Jag har aldrig hört talas om någon sådan, inte ens en bekants bekant.. och dessutom, vilka av dessa stannar hemma för att de haft egna dåliga upplevelser och vilka stannar hemma för att problemet haussats upp i aftonbladet för att det råkat hända någon enstaka mamma?

Jag kände aldrig tvivel med första ungen. Nu känner jag tyvärr ett visst obehag att amma offentligt (även fast jag tycker mig vara diskret) och det beror antagligen på att den här debatten liksom har blossat upp lite senare. Jag var helt enkelt lyckligt ovetandes om "alla" dessa som tycker att amning ska ske mellan fyra ögon när jag hade min första.

Jag stannar inte hemma men ja... det känns inte lika bra att amma offentligt längre men jag tänker inte låta några få hämma mig i min vardag.

Nej precis, jag kommer inte sköta det diskret. Jag ser ingen som helst anledning till det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar