Amerikanska namn?

Sv: Amerikanska namn?

*kl*

Kian är väldigt fint, en kompis son heter det :)

för övrigt tycker jag att Märta är ett stenfräckt namn! :D

*kl*

Är allergisk mot alla dessa amerikanska/engelskklingande namn som ges till barn av svenska föräldrar. Vet inte varför faktiskt. Lika gärna skulle man ju då kunna namnge sina barn efter andra internationella namn, eller? Som ex. Muhammed och Abdullah eller? Inget fel på namnen i sig, eller på nationaliteten, men varför gör man så? Fast jag har å andra sidan också svårt att förstå varför man väljer att ge barn fler namn än tilltalsnamn och ev. ett namn till. Vad ska man med tre eller fler namn till? För mig luktar det lite mindervärdeskomplex på något vis. *hukar mig för attacker* :smirk:

*kl*

Mina söner heter Eric och Isaac och dottern Elin. Jag valde sönernas namn, gillar namn med C. Men Elins pappa valde hennes namn, ställde till med ett jäkla liv för att jag inte gillade hans namnförslag. Jag skulle vilja ha ett namn som är lite mer likt hennes brödrars namn, som alltså funkar i de flesta länder. Elin kan väl bara svenskar uttala....:crazy:

I övrigt heter Eric Sonny i efternamn då hans pappa hette det i tilltalsnamn..... Hans andra två namn är svenska, Fabian och Bertil. Isaac heter Adrian Emilio och León också så han är ju ganska internationell hela han:rofl: Elin heter Fredrica, Linnéa och Emilia, så hon har väl flest "svenska" namn.

*kl*

Jag hade gärna haft några vackra irländska namn eftersom vi kommer att vara bosatta här, men hur lätt är det att uttala i Sverige? Aoife, Blathnaid, Caoimhe, Saoirse, Roisin.... ¨

Orkade bara skriva tjejnamn nu men det finns så himla många fina namn jag skulle vilja ha.

Folk kommer alltid att störa sig på vad andra döper sina barn till o även jag tycker att vissa namn är fruktansvärda. Men man kan ju liksom inte göra alla nöjda o glada.

Vår son heter Max som jag tycker är ett coolt o enkelt namn. O lagom poppis. Nästa avkomma kommer nog få ett något ovanligare namn. Antingen blir det en Dexter (där är vi dock inte helt överens...) eller en Nicki.

*kl*

Vår son heter som sagt Jason. Och visst finns det folk som vill uttala det precis som det stavas, Jaaaason.
Eller dom som vill stava det Jejson.
Men det är mest den äldre generationen, och är en vanesak för dom flesta.

Vi ville ha ett ovanligt namn. Ville inte att det skulle finnas 4-5 stycken till med samma namn i samma klass mm. Vi ville att det skulle vara ett namn som sticker ut. Ett som lätt läggs på minnet.

Tycker det är klart värre när folk döper sina barn efter seriefigurer,Mowgli är ett skräckexempel. Eller vågen av alla barn som föddes i samband med att "Sagan om ringen" filmerna kom. Helt plötsligt så överöstes man av ett gäng Frodos och Aragons.
DET om något tycker jag tyder på taskig fantasi...

För att inte tala om den saten som försökte få BRUNSTGNÄGG godkännt som namn...:crazy:

*knapplan*

Intressant diskussion! Jag bor ju i England med engelsk make och vill garna ha svenska namn som aven kan uttalas utan problem pa engelska (och som helst later relativt likadant sa att det inte later som olika namn beroende pa vilket sprak man anvander). Typ Sophie ar ju fint men uttalas valdigt olika pa svenska och engelska...

Forslag?

*kl*

Jag hade gärna haft några vackra irländska namn eftersom vi kommer att vara bosatta här, men hur lätt är det att uttala i Sverige? Aoife, Blathnaid, Caoimhe, Saoirse, Roisin.... ¨

Orkade bara skriva tjejnamn nu men det finns så himla många fina namn jag skulle vilja ha.

Jag har ju också Irländska rötter, och tycker ofta att namnen är vackra. Men vi bor i sverige och här fungerar de inte riktigt. Vi tog ett namn som finns i släkten och som fungerar på bägge språken.

*knapplan*

Intressant diskussion! Jag bor ju i England med engelsk make och vill garna ha svenska namn som aven kan uttalas utan problem pa engelska (och som helst later relativt likadant sa att det inte later som olika namn beroende pa vilket sprak man anvander). Typ Sophie ar ju fint men uttalas valdigt olika pa svenska och engelska...

Forslag?

John, Hanna, Max, Pia, Fia, Tina, Niklas, Jonna, Axel, Ellen, Ebba.................. är väl några? :)

Selma? Isac... Jonathan (fast då blir de ju kallade John och hur vanligt är inte det...) Karen tycker jag är sött. Eric funkar också. Den jag har i magen nu ska antingen heta Sam eller Maya.
Annars kan du ju ta Sven-Goran eller Ulrika, det vet ju alla hur det ska uttalas haha.

Sen finns det ju ett irländskt namn som är typ Grainne och uttalas Granja, och min idé var att döpa ungen till Ronja för det är ju nästan samma uttal fast ändå ett svenskt namn och sååå sött hihi. Fast ja vet int ja när det kommer till kritan ska det ju funka på riktigt också.

Min farbror hette Leslie, vilket är androgynt men kanske vanligare på kvinnor i USA. Han föddes i Miami, så det var därför han fick ett amerikanskt namn.

Hörde talas om en pojke här som fick heta Diesel. Hmm.. vet inte riktigt vad man ska tycka om det. :confused:

Personligen gillar jag amerikanska namn, som Melissa, Kate, Ashley,
Jennifer, Dylan, Shawn osv.. men det låter så fjantigt med svenskt efternamn, så jag kommer nog att låta bli såna tankar. Det får bli nåt genuint svenskt. :)

Kan inte alla som INTE har några namn att komma med låta bli att skriva i tråden? :mad:

Kan inte alla som INTE har några namn att komma med låta bli att skriva i tråden? :mad:

Klarar man inte att andra säger sin åsikt om namn ska man nog välja vanligare namn till sin barn. Om man själv inte kan stå för namnet, hur ska då det stackars barnet kunna göra det?

Då kanske du ska skriva i inledningen att du inte vill ha någon diskussion om namnen, utan enbart raka namntips.

Eftersom det är ett forum så visar sig många i trådarna, oavsett om man håller med trådskaparen eller inte.

Har du speciella krav och önskemål som gäller din tråd är det lika bra att ventilera dom från början, så slipper man ödsla kraft på en tråd som man annars kanske gärna skulle skriva i.

Haha, jag kallar min son för "Masoud" (Uttalas "Masudd") ständigt, tycker det låter så enormt gulligt! :love:

Jag vill i övrigt ha helsvenska namn, som jag tidigare skrivit. Men Masoud är ett gulligt smeknamn på min pojk.

Dessutom heter han förutom tilltalsnamnet Elis, även Karl Erik. Karl eftersom det är ett mycket använt släktnamn på min sida, och Erik då det är detsamma fast på sambons sida. Tycker inte att det är fel att ha mellannamn, men jag tycker absolut att det räcker med tre namn totalt. Vet bekanta som har ännu fler, det känns på något sätt för mycket.

Men get lost, heter han Elis? Mitt favoritnamn:love:

Hade dessutom en farbror som hette det, fast han omkom i en bilolycka samma år som jag föddes så jag har aldrig träffat honom. Men namnet hade varit givet ändå:bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 091
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar