Amerikanska namn?

Sv: Amerikanska namn?

knapplån

Vår son heter LORIAN.

Det är vad jag vet amerikanskt. Dessutom är det tvåkönat. Finns faktiskt fler tjejer än killar som heter Lorian. Det visste vi dock inte när vi valde det namnet.
Finns en handfull Lorian i Sverige i båda könen.

Har själv ö i mitt efternamn och aldrig haft några problem med det, man byter ut det mot ett o bara.

klart jag förenklade men det är en trend jag ser.

-kl-
Kommer osökt att tänka på Tiffany Persson:angel:Jag känner mest att förnamn o efternamn ska stämma någorlunda ihop. Blir så konstigt med Vanessa Johansson. Men det är bara min åsikt...

Får man fråga varför ni valde det?

Har ni anknytning, tyckte det var fint, hur hittade ni det?

*nyfiken*

Tiffany.jpg

underbart:D:D:D

Har inga egna barn än men har ett amerikanskt förnamn Jeannie, såvitt jag vet finns det totalt 7st i Sverige som heter så.. Och det har bara ställt till med elände:crazy: blivit kallad allt från Janne (!!!) till Schanni under min livstid vilket inte är såkul. Att alltid behöva bokstavera osv..

Men mina föräldrar ville ha något annorlunda namn så.. :crazy:

Personligen är jag en sucker för Amanda, Emma, Sarah, Marcus, Alexander och Liam.. Funkar väldigt bra internationellt skulle jag tro.:)

Jag tycker Zoë är så vackert.

Kommer från grekiskan och är ett vanligt kvinnonamn där också. Fast det heter Zoï och betyder liv, vilket är en jättevacker betydelse av ett namn.

-----

*KL*

Varför ge sina barn amerikanska namn om de inte har amerikaner i stamtavlan? Det ger ju bara intryck av att föräldrarna kollat på för många amerikanska tv-serier.

*KL*

Varför ge sina barn amerikanska namn om de inte har amerikaner i stamtavlan? Det ger ju bara intryck av att föräldrarna kollat på för många amerikanska tv-serier.

äsch bläckis, du är bara avundsjuk och drömmer eg om att att heta Sue-Ellen Paris Vanessa-Jane Andersson:devil:

:o:o:o visst inte att det var en hemlis!

*skäms fasligt mycket och tackar högre makter:bow: för att bläckis inte längre är moderator och kan banna mig*

Fast å andra sidan ska man inte sätta likhetstecken mellan amerikanska namn och internationellt gångbara. Vi ville ha ett namn av den senare sorten men absolut inget av den förra för att undvika Tiffany Persson-vibbar. Alltså valde vi till sist ett hebreiskt namn.

Ett tag var jag inne på Georg, men kom fram till att för många skulle uttala det fel dvs som George. Det skulle låta riktigt riktigt illa ihop med efternamnet.

absolut inget av den förra för att undvika Tiffany Persson-vibbar

Smart tänkt:bow:.

Min första prioritet, liksom er (tycker jag det verkar som) är ändå att namnet är gångbart på hemmaplan i första hand.

Oooopppssss... :D

Min ena dotter är uppkallad efter en karaktär i en amerikansk serie (även om de flesta accocierar till ett TV-spel) och den andra har också ett namn som finns med i en TV-serie som säkert också är från USA, fast är mer känt har i sverige från en svensk serie med skärgårdstema :p

Det lustiga är att jag i princip nästan aldrig har varit en sån som ser mycket på TV :cool:

*knapplån*

min systerdotter heter Neve (uttalas nevv) och det tycker jag är jättefint! (kan bero på att jag är totalförälskad i den underbara ungen :angel:) och i sverige finns det ingen mer med det namnet, och den enda jag vet sm mer heter det i hela världen är skådespelerskan Neve Campell.
det som är lite irriterande är ju att alla svenskar som läser hennes namn uttalar det ju som det är stavat men.. hoppas att inte neve själv stör sej på de själv sen! hon har ju ett väldigt internationellt gångbart efternamn också, så det låter väldigt bra som tur är :). inget Neve Lennartsson eller nåt sånt :p

*kl*

Alla dessa "internationellt gångbara namn", hur bra funkar de på hemmaplan?
Det folk som döper sina barn till eng/am namn verkar reta sig mest på är ju att "alla" uttalar fel:angel:.
Vad spelar det för roll om namnet kan ställa till det uttalsmässigt i usa, när ungen växer upp i Kramfors? Å,Ä och Ö kan jag väl ha en liiiiten förståelse för om man utesluter, men annars?

Ja, och dessutom finns det ju MÅNGA namn som inte är "typiskt amerikanska", men som ändå är internationellt gångbara. Mitt namn t.ex. :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 091
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar