Amerikanska namn?

Sv: Amerikanska namn?

Just nu kommer jag inte på ett enda, men det händer ibland att jag tycker att något amerikanskt namn är fint. Men då är det ju ofta bara när det uttalas på engelska. När det blir en skånsk variant av samma namn är det sällan så fint! :angel:

/Timsetim

*kl*

Det går inflation i Cassandra och Kevin.

*rys*

Det finns många namn som folk tror är amerikanska, bara för att många i staterna heter det, men precis som många av våra "Svenska" namn, så härstammar de från något helt annat än usa.

Cassandra låter porrigt... :crazy:
En f.d. hyresvärd hade en dotter som hette Cassandra. Bortskämd liten snorunge som tyckte hon var så mycket förmer än alla andra. (Vilket därför har blivit vad jag associerar namnet med.)

Nejnej, cassandra är en sköldpadda som övervintrar i en glassburk utanför altandörren:idea::D

*känner henne*

De föräldrar som innan döpt sina ungar till conny,johnny och ronny döper nu sina ungar till kevin eller kelvin/melvin osv osv.

För att inte prata om vanessa :crazy:.

Kl

Jag tycker Natanael, Natalia och Nickholas är fina namn som inte är helt "svenska". Om de är amerikanska har jag ingen aning om...

Melvin:

wedgie.jpg

;)

Jag gillar Phoebe.
Men det är alldeles för svårstavat i förhållade till hur det uttalas för att jag skulle välja det på riktigt. Men hade jag bott i ett land där man pratar engelska hade jag nog kunnat överväga det ;)

// K

Jag tycker Zoë är så vackert. Har bara mött amerikaner som heter det.

Hade en klasskamrat (svensk) som hette det....hemska människa...
Får bara dåliga vibbar av det..

Föddes själv på 80-talet och fick det...fina :crazy: inte...namnet Pamela i mellan namn...gissa ifrån var...

Är jätteglad att mamma vägrade ge med sig och valde ett annat första namn dock oxå amerikanskt men inte lika ovanligt..

/ Jessica

Föddes själv på 80-talet och fick det...fina :crazy: inte...namnet Pamela i mellan namn...gissa ifrån var...

Hehe! Syrran hade en klasskompis som hette Pamela, uttalas Pam-E-la på svenska/norrlänska. Till råga på allt hette kvinnan Andersson i efternamn. Man får hoppas för hennes skull att hon gift sig eller något ;)

Fny

*kl*

Tycker Colin är himla fint!!:love:

Så länge det är ett amerikanskt/engelskt namn som funkar på svenska utan att ändra uttal och språkmelodi tycker jag det funkar bra!! Men när det blir för krångligt och ovanligt kan det bli lite störande.

De föräldrar som innan döpt sina ungar till conny,johnny och ronny döper nu sina ungar till kevin eller kelvin/melvin osv osv.
Så enkelt tror jag inte att det är, trots att du har en poäng.
Jag tror att fler och fler väljer internationellt gångbara namn för att göra det enklare för barnen.
Min sambo har tex både ä och ö i sitt efternamn, vilket skapar problem vid alla tänkbara tillfällen. Tex så står det ö men inte ä på hans KLM-frequent flyer kort. Det gör att han inte kan logga in överallt och bokningspersonalen har stora problem med det. Just nu håller vi på att boka resa till Egypten och det är bara en massa problem med honom.
Jag som inte har något å,ä eller ö i mitt namn går det dock galant för.

Jag hade aldrig kallat mitt barn för tex Örjan eller Märta pga bokstäverna. Dock vill jag inte kategorisera mej själv i den gruppen som du nämnde. ;)

Min moster kommer från Kanada, deras dotter heter Patricia. Ett fint namn som funkar på svenska, även om vissa förkortningar kan bli lite pinsamma. Hon kallas för PJ.
Mina hatanamn är amerikanska namnförkortningar; stackars barn som heter Jimmy, Tommy, Nicky. Inget vidare.
Helt omöjligt på svenska är väl Samantha...
Som internationella namn kan jag mycket väl tänka mig Shakespeares - Viola, Olivia, Ofelia, Bianca.

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 091
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar