Amerikanska namn?

Sv: Amerikanska namn?

Ja, Elis Karl Erik heter min sudd :love:

Namnen vi hade som förslag vad Elias, Lucas och Edvin, men i Sambons sinnesförvirrade tillstånd när han packade BB-sakerna (lite i panik sådär ;)) så glömde han namnboken, lika bra var väl det. Så vi började leta om namn i almanackan, timmarna innan Elis kom. Och då fastnade vi på den 17:e april :D

Får vi en pojk till nu, så kommer han få hela Alvin. Blir det en flicka så blir det förmodligen Lova. Kanske Elina, eller EveLinn.

Min son har ett namn som fungerar bra både på svenska och engelska - tyckte det kändes viktigt då jag har amerikanskt påbrå och halva min släkt bor där.

Haha, jag kallar min son för "Masoud" (Uttalas "Masudd") ständigt, tycker det låter så enormt gulligt! :love:

Jag vill i övrigt ha helsvenska namn, som jag tidigare skrivit. Men Masoud är ett gulligt smeknamn på min pojk.

Dessutom heter han förutom tilltalsnamnet Elis, även Karl Erik. Karl eftersom det är ett mycket använt släktnamn på min sida, och Erik då det är detsamma fast på sambons sida. Tycker inte att det är fel att ha mellannamn, men jag tycker absolut att det räcker med tre namn totalt. Vet bekanta som har ännu fler, det känns på något sätt för mycket.

Masoud, vad gulligt! Mina barn kallas för allt möjligt, så det skulle kunna bli nåt liknande faktiskt!

Elis är jättefint!

*knapplan*

Intressant diskussion! Jag bor ju i England med engelsk make och vill garna ha svenska namn som aven kan uttalas utan problem pa engelska (och som helst later relativt likadant sa att det inte later som olika namn beroende pa vilket sprak man anvander). Typ Sophie ar ju fint men uttalas valdigt olika pa svenska och engelska...

Forslag?

Jag heter Alexandra och det är ju rätt vanligt i Sverige men funkar även internationellt :)

Ja, jag gillade Elis direkt jag hörde det. Just eftersom det är ovanligt, men inte konstigt. Eller ovanligt vet jag inte, men omodernt, nästan så folk glömt bort det namnet. Och det tycker jag om, att ta fram gamla namn. Jag hade faktiskt aldrig ens hört det innan jag såg det i almanackan.

Jo, jag har sett det. Känns både tråkigt, och lite kul. Samtidigt vet jag ju att vi inte valt det för att det är "populärovanligt" eller hur man nu ska säga, eftersom jag aldrig hade hört det innan. Du förstår säkert hur jag menar.

Det som är tråkigt är väl om halva klassen heter Elis när han börjar skolan... Fast det är nog ingen risk, det bara bubblar än så länge så vitt jag vet.

När jag kollar bebisannonser i tidningen på morgnarna så undrar jag om en del inte biter sig lite i läppen när typ hälften av alla annonserna har samma namn som de själva valt.

Det som är tråkigt är väl om halva klassen heter Elis när han börjar skolan... Fast det är nog ingen risk, det bara bubblar än så länge så vitt jag vet.

När jag kollar bebisannonser i tidningen på morgnarna så undrar jag om en del inte biter sig lite i läppen när typ hälften av alla annonserna har samma namn som de själva valt.

Jo, det gör man allt till viss del. Vi lyckades ta ett väldigt populärt namn till ettan, toppade väll listan tom. har jag för mig :cry:! Men så går det när man som första gångsförälder inte alls har hängt med i namndiskussioner eller besökt div. barnforum utan bara tagit ett namn som har betytt mycket via släktskap.

Men vi är flitiga beskökare på öppnaförkolan här där vi bor och hitills har vi inte träffat en enda jämngammal med trollets namn :eek:, så han kanske inte hamnar i en klass där alla har samma namn :crazy:!

Ett tag var jag inne på Georg, men kom fram till att för många skulle uttala det fel dvs som George. Det skulle låta riktigt riktigt illa ihop med efternamnet.

Min brorsa heter det, fast i andranamn. Olle Georg. Det är snyggt, på ett stiligt sätt.

Själv heter jag Lisa Sofia. Gillar inte Sofia... Det är inte jag.
Däremot gillar jag Lee.
Så snyggt, så enkelt - men effektfullt.
Det ska mitt/mina barn heta, det funkar ju på både killar och tjejer.

En bekants dotter heter Catalina (amerikanst bilmärke+delstat)tycker namnet är både fint och ovanligt!!:)

Personligen gillar jag amerikanska namn, som Melissa, Kate, Ashley,
Jennifer, Dylan, Shawn osv.. men det låter så fjantigt med svenskt efternamn, så jag kommer nog att låta bli såna tankar. Det får bli nåt genuint svenskt. :)

Jennifer är keltiskt, men med anglifierad stavning. Ursprungligen Gwenhwyfar, i fransk stavning Guiniviere (i medeltidens nedskrivna Arthurmyter). Betydelsen är oklar men troligen ungefär "vit våg".

Det är mkt möjligt!?

Men dom döpte iaf flickan efter ett amerikanskt bilmärke+delstat(raggare:crazy:)

KL

Jag vet några som bor i Australien, hon australiensare, han svensk, men bott i stort sett hela sitt liv utomlands och de har döpt sina döttrar till Freja och Astrid. Astrid är kanske de av namnen man minst förknippar som internationellt gångbart.

Framför allt så är Catalina ett spanskt flicknamn.

Jag tycker att det är intressant att så många namn uppfattas som amerikanska, av inlägg i tråden att döma, som inte alls är det. Inte ursprungligen, i alla fall.

Som nästan allt annat, så är ju namnen invandrade till USA. Filmens värld verkar ha oss i ett starkt grepp, när vi tror att de amerikanska formerna av olika namn är namnens ursprung.

Ja nästan ingenting är ju amerikanskt, om man nu inte ska ta nåt indianskt namn hehe. Men det finns ju amerikanska stavningar på namn som antagligen inte gick att uttala när folket invandrade dit.

Jag skulle aldrig välja ett "sunset beach" namn till mitt barn. Inte ens om jag bodde där. Men det är kanske för att jag inte är jätteimponerad av amerikanare allt som oftast. Trevliga men blåsta. (snacka om fördomar mot ett land med typ 296 miljoner människor) :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 091
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar