Fast om en verkligen gillar någon kan en ju ha lite timing på när en släpper sådan info till den en har känslor för?
Nog för att en ska hantera sina egna känslor och den andre får hantera sina - men en behöver ju inte göra livet ännu svårare för någon annan och jag tolkar inlägget från @LittleJohn som att det är väldigt mycket just nu. Då kan en ju kanske vänta lite tills saker blivit lite lugnare istället för att påtvinga någon annan att hantera ens egna känslor och göra saker ännu tuffare. Jag hade inte alls sett ett sådant avslöjande som starkt och modigt, snarare rätt egoistiskt eftersom det verkar innebära att @LittleJohn flrväntas omvärdera sin relation till sin sambo och ägna tid åt vännen istället för att bearbeta känslor för sin pappas cancer.
Visst kan man ha bättre timing, men jag antar också att berätta en sån sak för sin nära vän inte är en enkel sak och att sätta sig själv i en situation som är svår kanske inte heller är bästa lösningen. Det är ju ingen garanti att situationen kommer bli enklare heller, med cancer inblandat, så när är rätt läge då? Jag tycker absolut att man kan och bör tänka på timing, men jag tror också att en sådan sak som "rätt läge" inte alltid finns och att man måste ansvara för sig själv i första rummet. Innan man tar hand om andra. Att finnas där och trösta/ta hand om en vän som mår dåligt när man själv har starka känslor utan att få säga det kan ju knäcka en person. Jag uppfattade inte heller att @LittleJohn förväntades omvärdera sin relation med sin partner, men om hen nu gör det så är ju det ett eget beslut. Man kan lika gärna svara - jag hör dig men kan inte tänka på det här just nu. Ge mig tid så återkommer jag när jag är redo.
Jag förstår att det blir skitjobbigt för @LittleJohn men att skuldbelägga denna vän som öppnat sig och kräva bättre timing känns inte som rätt väg att gå heller. Det är förmodligen jobbigt för båda just nu.