Ytlighet i ett förhållande.

Nej men den är å andra sidan inte det minsta representativ för mänskligheten.

Den är nog lika märklig som jag.

Men tror du på fullt allvar att "alla andra" resonerar så? Att det bara är din mycket unika bekantskapskrets som väljer en partner som man tror sig få ett bra liv tillsammans med, medans resten av mänskligheten går på yta och envist blundar för de stora, röda flaggor som den potentiella partnern viftar med?

Men om man redan känner varandra väl så kommer ju sådant fram.
Det går inte att dölja i flera år.

Första dejten är ju redan det en begränsning i att kunna avgöra en människas verkliga natur.
Hur mycket orkar någon hålla upp en fasad?
Hur länge och hur många dejter?

Där så tycker jag att "Married at first sight" är intressant.
Paren lever nära varandra väldigt intensivt och orkar till slut inte hålla masken och spela något spel.
Fasaden faller liksom isär vart efter.

Åh, jo, det går för många alldeles utmärkt att dölja de mest mörka sidor för sina nära, även i många år. Jag lovar.

Men tror du på fullt allvar att "alla andra" resonerar så? Att det bara är din mycket unika bekantskapskrets som väljer en partner som man tror sig få ett bra liv tillsammans med, medans resten av mänskligheten går på yta och envist blundar för de stora, röda flaggor som den potentiella partnern viftar med?
Jag försöker att ta reda på hur det förhåller sig med det.

Några måste det ju ändå vara.
Hur stor andel har jag i nuläget ingen uppfattning om.
Men med tanke på den tråkiga statistiken så är det definitivt för många.

https://skr.se/skr/arbetsgivarekoll...igsomchef/vadarvaldinararelationer.35439.html
https://www.tv4.se/artikel/1h2udKW048y0Q5HtJdvgz5/var-tionde-minut-doedas-en-kvinna-i-hemmet

https://skr.se/skr/arbetsgivarekoll...igsomchef/vadarvaldinararelationer.35439.html
https://www.tv4.se/artikel/1h2udKW048y0Q5HtJdvgz5/var-tionde-minut-doedas-en-kvinna-i-hemmet
https://www.kvinnojouren-ada.nu/varfor-lamnar-hon-inte/

https://www.kvinnojouren-ada.nu/normaliseringsprocessen/

För guds skull, tror du att folk hamnar och stannar i våldsamma relationer på grund av ytlighet?

Du känner GARANTERAT både förövare och utsatta. Det gör vi alla som träffat mer än en handfull personer i våra liv. Och ofta har vi absolut ingen aning. Dom som tydligt visar sig vara puckon undviker man ju enkelt. Det är dom andra som är dom riktigt farliga

Åh, jo, det går för många alldeles utmärkt att dölja de mest mörka sidor för sina nära, även i många år. Jag lovar.
Jag tror att det beror på att människor som lever tillsammans känner varandra för dåligt.
För helt ärligt - hur mycket tid spenderar man tillsammans med sin partner?
När jobbet och hobbies har fått sin tid

Dessa timmar är det nog inte så svårt att hålla masken uppe.
Det är ju inte för inte som just semestrar är dödsstöten för många förhållanden.
Dygnet runt tillsammans utan att kunna komma undan.

Nej. Du lägger ansvaret på helt fel ställe. De kvinnor som blir utsatta av sin (manliga, i de flesta fall) partner har så gott som aldrig valt att leva med en man som våldtar, misshandlar, hotar, förföljer, manipulerar och dödar dem.

Det kommer över tid. Det smyger sig på. Det här finns det massor att läsa om, hur lättillgängligt som helst. Om du är seriöst intresserad av att förstå hur det går till, så rekommenderar jag dig att faktiskt läsa något om det.

Jag tror att det beror på att människor som lever tillsammans känner varandra för dåligt.
För helt ärligt - hur mycket tid spenderar man tillsammans med sin partner?
När jobbet och hobbies har fått sin tid

Dessa timmar är det nog inte så svårt att hålla masken uppe.
Det är ju inte för inte som just semestrar är dödsstöten för många förhållanden.
Dygnet runt tillsammans utan att kunna komma undan.

Nej. Det beror på att människor som misshandlar sin partner inte är öppna med den inför varken sig själv eller andra.

Oerhört många utsatta kvinnor spenderar all tid de på något vis kan med sin partner. Det ser nämligen partnern till, genom att minska hennes umgängeskrets, stoppa henne från att utöva sina intressen, kanske hindra henne från att ha ett arbete o. s. v.

Nej. Du lägger ansvaret på helt fel ställe. De kvinnor som blir utsatta av sin (manliga, i de flesta fall) partner har så gott som aldrig valt att leva med en man som våldtar, misshandlar, hotar, förföljer, manipulerar och dödar dem.

Det kommer över tid. Det smyger sig på. Det här finns det massor att läsa om, hur lättillgängligt som helst. Om du är seriöst intresserad av att förstå hur det går till, så rekommenderar jag dig att faktiskt läsa något om det.
Det du beskriver är vad som händer sedan.

Jag undrar så varför inte dessa män inte blir bortvalda från början?
Vad lockar de med?

Nej. Det beror på att människor som misshandlar sin partner inte är öppna med den inför varken sig själv eller andra.
Du menar att de inte vet om det själva?
Att de kommer att behandla sin partner illa.
Så när de påstår att de menar väl så är det vad de verkligen tror?

Nu så har du missuppfattat mig.

Jag tror att man hamnar där bl.a. p.g.a. ytlighet.
Sedan så är man ju fast i underläget.

Vad är din uppfattning om varför någon väljer dessa män från början?
Det finns många olika faktorer som beror på vilka personer (offer och förövare) som vi pratar om.

För att dom verkar trevliga och snälla, på samma sätt som dom som faktiskt är trevliga och snälla.
En stor riksfaktor är att tro "det händer inte mig, jag skulle se igenom det, jag hade inte fallit för en SÅN".

En del av dom här personerna kan till och med framstå som trevliga när man har kontakt med dom även man vet om vad de har gjort.

Det finns givetvis en del som ser dom röda flaggorna, eller får dom förklarade för sig som ändå väljer den personen, men då bottnar det ofta I annan svår problematik.
En stor riksfaktor är att tro "det händer inte mig, jag skulle se igenom det, jag hade inte fallit för en SÅN".

Men det är ju senare i nästa steg.
Vid urvalet i första kontakten finns ju fortfarande möjlighet att välja bort.

De männen kommer inte att ändra sig.
Det enda som egentligen går att göra för att det inte skall hända är att de väljs bort och inte får någon chans att ha en partner.

De männen kommer inte att ändra sig.
Det enda som egentligen går att göra för att det inte skall hända är att de väljs bort och inte får någon chans att ha en partner.

Hur tänker du att det ska gå till? Omfattande psykologisk utredning av alla män som vill dejta, för att förhoppningsvis kunna identifiera potentiella våldsverkare och tvångstatuera en röd flagga i pannan på dem?

Men tror du verkligen att de som blir utsatta för våld upplevde att de tog det valet vid den första kontakten? Blir du illa behandlad i den första kontakten vore det väldigt få som skulle fortsätta och inleda en relation. Herregud, jag blir sen till att börja jobba avv det här men det är viktigt att du inte sprider sådana här rappakalja.

Det finns givetvis en del som ser dom röda flaggorna, eller får dom förklarade för sig som ändå väljer den personen, men då bottnar det ofta I annan svår problematik.
Kan det vara en önskan om att träffa någon att leva med som liksom driver på?
Om man hellre lever ensam så borde det vara svårare att snärja någon.
"My way or the highway" är väl inte så populärt där gissar jag?

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 032
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka