Ytlighet i ett förhållande.

Jag vet inte.
Det är därför som jag frågar.

Det verkar oerhört vanligt att det spelar en stor roll.
Och om man ser till hur eländiga många förhållanden är så funderar jag på vad som har gått fel?

Kvinnor dödas och misshandlas av sina partners.
Kvinnor måste fly och leva gömda.
Kvinnor hunsas i sina förhållanden.

Snälla och goda män gör inte så.
Något annat måste därför locka när kvinnor väljer partner.
Utseendet verkar vara en stark drivkraft.
Vissa kvinnor verkar också lockade av just farliga män.
Vad fint att du lägger skulden på kvinnan som valt fel, istället för mannen som misshandlar ❤️
Hörrni kvinnor som blivit misshandlade och dödade, ni skulle bara ha valt bättre 🤷🙃

Men det är ju senare i nästa steg.
Vid urvalet i första kontakten finns ju fortfarande möjlighet att välja bort.

De männen kommer inte att ändra sig.
Det enda som egentligen går att göra för att det inte skall hända är att de väljs bort och inte får någon chans att ha en partner.
Fast återigen - de problematiska sidorna är sällan eller aldrig uppenbara initialt. Det går sällan att se utanpå någon, eller ens under dejtingstadiet, att han är blivande hustrumisshandlare eller våldtäktsman. Somliga har insikt om de sidorna hos sig själva och döljer dem medvetet manipulativt, andra saknar insikten och sidorna kommer fram gradvis efter hand och under normalisering. Djupare analyser än så leder in i psykiatri och kriminologi.

Jag känner inte någon som jag vet är en partnermisshandlare av den typen, men ett par som jag vet ägnat sig åt sexuella övergrepp. Det är trevliga, populära killar som har många vänner och där de flesta i omgivningen sa "Näää, det kan inte stämma. Han är ju så snäll och omtänksam.".

Tror man att man är så himla bra på att bedöma människor att man hade märkt sånt direkt så lider man nog mest av svårartad hybris snarare än någon fantastisk förmåga att veta vem någon är på insidan.

Men tror du verkligen att de som blir utsatta för våld upplevde att de tog det valet vid den första kontakten? Blir du illa behandlad i den första kontakten vore det väldigt få som skulle fortsätta och inleda en relation. Herregud, jag blir sen till att börja jobba avv det här men det är viktigt att du inte sprider sådana här rappakalja.
Nej det som jag tror är att man kan bli förblindad av utseendet eller andra yttre attribut.
Typ snygg bil, fint hus, fina kläder och exklusivt levnadssätt.
Typ ytliga attribut.

Men visst undrar jag hur den kvinnan som gift sig med Militärligans ledare tänkte där.

Men om man redan känner varandra väl så kommer ju sådant fram.
Det går inte att dölja i flera år.

Första dejten är ju redan det en begränsning i att kunna avgöra en människas verkliga natur.
Hur mycket orkar någon hålla upp en fasad?
Hur länge och hur många dejter?

Där så tycker jag att "Married at first sight" är intressant.
Paren lever nära varandra väldigt intensivt och orkar till slut inte hålla masken och spela något spel.
Fasaden faller liksom isär vart efter.
Det stämmer inte alls med kunskapsläget på området. De flesta vet inte om ifall deras bror, kompis eller nära kollega misshandlar sin fru eller inte. Vi tenderar naturligtvis att tro att män vi gillar inte är kvinnomisshandlare. Men vi vet inte.

Nej det som jag tror är att man kan bli förblindad av utseendet eller andra yttre attribut.
Typ snygg bil, fint hus, fina kläder och exklusivt levnadssätt.
Typ ytliga attribut.

Men visst undrar jag hur den kvinnan som gift sig med Militärligans ledare tänkte där.
Nej, de flesta förblindar genom att vara snälla och trevliga. Inte sällan genom att just vara extra kärleksfulla.

Det är få som står ut med folk som beter sig som rövhattar även om de är rika och snygga.

Vad fint att du lägger skulden på kvinnan som valt fel, istället för mannen som misshandlar ❤️
Hörrni kvinnor som blivit misshandlade och dödade, ni skulle bara ha valt bättre 🤷🙃
Skulden ligger naturligtvis hos männen i fråga.
Men jag tror inte att lösningen ligger där
Männen ifråga anser nog att de har rätt till sitt uppförande.
Jag tror därför att lösningen ligger i att dessa män bojkottas på marknaden.

Jag blev slagen av en tidigare partner, jag var 17 år när vi blev ett par.
Han blev frustrerad när jag vid 22 inte ville inrätta mig efter hans planer i livet.
Jag ville plugga, han ville ha Volvo, villa och vovve
Jag valde att lämna och plugga.

När jag försökte varna nästa kvinna så blev hon arg och anklagade mig för att bara vara avundsjuk.
Och så gick hon rätt in för förhållandet mm ed öppna ögon.
Det var ju egentligen jag som har besvärlig så det skulle inte hända henne.

Men varför?

Hur tänker du att det ska gå till? Omfattande psykologisk utredning av alla män som vill dejta, för att förhoppningsvis kunna identifiera potentiella våldsverkare och tvångstatuera en röd flagga i pannan på dem?
Jag vet faktiskt inte.
Hur tycker du att det skall hanteras och förebyggas?
För det är ju inte bra att det fortsätter.

Han blev frustrerad när jag vid 22 inte ville inrätta mig efter hans planer i livet.

När jag försökte varna nästa kvinna så blev hon arg och anklagade mig för att bara vara avundsjuk.

Men varför?

Men utifrån ditt eget resonemang här i tråden, varför valde du som 17-åring att starta ett förhållande med en man som 5 år eller så senare skulle slå dig? Du har ju upprepade gånger ifrågasatt varför kvinnor väljer dessa män. Du kanske sitter på svaret själv, i och med att du själv gjort det valet?

Observera att det här inte är hur jag ser på saken, utan hur du skrivit om det hela.

Men varför?
Jag tror att svaret ligger i den kunskapsbrist som du själv visar är vanlig.

Ingen kvinna vill se sig som "en sån som blir slagen av sin man". Ingen man, ens, vill se sig som kvinnomisshandlare ens om han är det.

Men diskussionen blir absurd. Läs på! Folk har ju delat bra länkar.

Jag vet faktiskt inte.
Hur tycker du att det skall hanteras och förebyggas?
För det är ju inte bra att det fortsätter.

Med tanke på att det är en global fråga som diskuteras flitigt i många sammanhang, och som det både forskas kring och arbetas med på alla nivåer i samhället, från arbete med förskolebarn upp till regeringsnivå och allt där emellan, så tror jag inte att det är möjligt att ge ett enkelt svar på den frågan på ett diskussionsforum.

Skulle jag trots det försöka, så säger jag: Jämställdhetsarbete och att lägga ansvaret där det hör hemma, d. v. s. på förövaren. Stötta de som är/blivit utsatta, fortsätt arbeta förebyggande och sprid kunskap och information. Låt inte desinformation stå oemotsagt.

På sätt och vis skulle jag alltså kunna säga att de flesta av oss som svarat på dina i bland helt knasiga antaganden i den här tråden, är en liten, liten del av det arbetet.

Men i det läget måste det ju finnas någon typ av hållhake på kvinnan där att hon skall acceptera den kontrollen.
Som t.ex. att hon är kär i mannen i fråga.

Ja, faktum är att det är väldigt vanligt att kärlek i någon form uppstår i samband med ett partnerskap. Inte för alla människor, men oerhört många fungerar så. Även om det säkert förekommer, så är ett partnerskap nu för tiden sällan en ren praktisk formalia. Oftast bygger det på att kärlek uppstår.

Misshandel går att dölja länge. En nära vän till mig hade en partner. Vi vart alla grundlurade allt verkade hur bra som helst.

Tills min vän "försvann" skyddat boende och allt uppdagades. Vi i närheten vart i chock och det var svårt att ta in. Jag är så glad idag att hon faktiskt vågade ta steget och bli fri.

Sen kan jag tro att vissa förhållanden blir så toxic/giftiga mot varandra men det behöver inte betyda att man är likadan mot nästa partner.

Har en annan vän hon och hennes sk partner bråkade ofta. De tog verkligen fram varandras sämsta sidor. När de väl brutit upp ordentligt och gått vidare är båda mycket lugnare och helt annorlunda i sina nya förhållanden .

Menar INTE detta som någon ursäkt på något sätt men 2 som är fel för varandra kan bli riktigt giftigt

Men utifrån ditt eget resonemang här i tråden, varför valde du som 17-åring att starta ett förhållande med en man som 5 år eller så senare skulle slå dig?
Jag begrep inte bättre.
Nu med facit i hand så borde jag ha sett att vi inte hade samma vision om livet i framtiden.

Några exempel som borde ha fått mig att avsluta.
Jag hittade nakenbilder på mig som han hade tagit medans jag sov djupt på den alkohol som han hade bjudit på.
Han ville bestämma hur jag skulle klä mig, sexigt så att kompisarna skulle se.
Parmiddagar var viktigt.
Och så ville han att jag skulle börja jobba så att vi skulle kunna köpa villa.

Han lockade med att vara Kung på dansgolvet.
Och jag fick vara Drottning.
Det var totalt magiskt.
Vi brukade öppna danskvällarna med att visa upp oss och sedan bjuda upp var sin danspartner.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 033
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka