Ytlighet i ett förhållande.

Men läste du dom två länkarna jag skickade? Den om normaliseringsprocessen och om varför man inte lämnar?
Ja
De delarna är lätta att förstå.
Att de männen är rövhattar är nog inget som går att ändra på.
Det som skulle gå att ändra på är att de inte hittar någon att utöva sitt våld mot.
Och eftersom att de inte har någon önskan om att avstå från att skaffa en partner så måste de ju hindras på annat sätt.

Hur tror du att det går att hindra?

Bortsett då från ändrade attityder där sådant som "Pojkar är ju ändå pojkar" måste bort.

Jo det har jag.
Och jag hittar inga svar där på hur det skall gå att förebygga utan bara på vad som sker när det väl har börjat med de små kontrollerna.
De tidiga tecknen.
Men därifrån till att hitta något som skyddar mot att det händer har jag inte hittat.

För egen del så hade jag lämnat tidigare om jag då hade vetat om det som står i länkarna som du refererar till.
Klä mig sexigt för att imponera på hans kompisar hade avslutat det hela och gjort förhållandet mycket kort.
Ingen bestämmer egentligen över vad jag sätter på mig.

Tanken har inte slagit dig att det är en komplex och mångbottnad fråga, som det inte går att ta fram ett enkelt svar på?

Det finns bara ett sätt att vara säker på att "skydda sig" från att bli utsatt av en partner: Att inte ha någon partner.

Men samtidigt så låser du antagligen dörren till din bostad.
Det skall väl egentligen inte heller behövas.
Människor skall väl kunna hålla isär mitt och ditt?
Eller?
Men det är sällan folk säger att du är ansvarig för eventuella inbrott. Det används inte i domstolar att man kunde se genom fönstret att du hade dyr konst på väggarna. Du borde vetat att din bekanta var yrkeskriminell. Och så vidare.

Jo det har jag.
Och jag hittar inga svar där på hur det skall gå att förebygga utan bara på vad som sker när det väl har börjat med de små kontrollerna.
De tidiga tecknen.
Men därifrån till att hitta något som skyddar mot att det händer har jag inte hittat.

För egen del så hade jag lämnat tidigare om jag då hade vetat om det som står i länkarna som du refererar till.
Klä mig sexigt för att imponera på hans kompisar hade avslutat det hela och gjort förhållandet mycket kort.
Ingen bestämmer egentligen över vad jag sätter på mig.
Enkelt. Undvik män. Alla män. Alltid. Då minskar risken extremt.

Eller så lägger man fokus där det hör hemma, på männen. Läser studier kring det hela, kollar på hur de stereotypa könsrollerna påverkar samhället och problem för/med män, gör sitt bästa som kvinna för att hjälpa andra kvinnor istället för att skuldbelägga, pratar, iakttar, förstår att alla är olika utan att döma... Osv.

Ja
De delarna är lätta att förstå.
Att de männen är rövhattar är nog inget som går att ändra på.
Det som skulle gå att ändra på är att de inte hittar någon att utöva sitt våld mot.
Och eftersom att de inte har någon önskan om att avstå från att skaffa en partner så måste de ju hindras på annat sätt.

Hur tror du att det går att hindra?

Bortsett då från ändrade attityder där sådant som "Pojkar är ju ändå pojkar" måste bort.

Faktum är att jo, för många män i riskzonen för att utöva våld mot partner så finns det hjälp och stöd att få för att ändra sitt beteende. Det fungerar naturligtvis inte för alla, men de är inte alla "hopplösa fall". Tack och lov.

Jo och det är därför som jag vill diskutera det på ett forum där många kan svara.

Men du tycks vara ute efter ett enkelt svar. Att det ska finnas något som kvinnor kan göra för att slippa bli utsatta, att det går att säga konkret hur någon ska göra för att risken att bli utsatt ska elimineras.

Den fula, kalla och skrämmande sanningen är att det fungerar inte så. Det finns inga svar på de frågor du ställer, eftersom det är helt fel frågor för diskussionen. Utsatta kan inte "göra rätt" och därmed slippa att bli utsatt. Det kan drabba vem som helst.

Men det är sällan folk säger att du är ansvarig för eventuella inbrott. Det används inte i domstolar att man kunde se genom fönstret att du hade dyr konst på väggarna. Du borde vetat att din bekanta var yrkeskriminell. Och så vidare.
Jo faktiskt.
När det kommer till ersättning från försäkringsbolaget så gör det just det.
Och om man släpper in en yrkeskriminell i din bostad så blir du i det närmaste rättslös.

Just nu blir många lurade på pengar på nätet.
De anses i många fall få skylla själva eftersom de inte har skyddat sina pengar tillräckligt.
Polisen upplyser om hur man skall skydda sig mot bedrägerier.

Eller så lägger man fokus där det hör hemma, på männen. Läser studier kring det hela, kollar på hur de stereotypa könsrollerna påverkar samhället och problem för/med män,
Och på vilket sätt kommer det att hjälpa upp situationen?

Vad kan få männen att ändra på sig?
De vinner ju på det där.

Faktum är att jo, för många män i riskzonen för att utöva våld mot partner så finns det hjälp och stöd att få för att ändra sitt beteende. Det fungerar naturligtvis inte för alla, men de är inte alla "hopplösa fall". Tack och lov.
Det känns oerhört hoppfullt tycker jag.

Det känns oerhört hoppfullt tycker jag.

Jo, men för att det ska fungera är det också viktigt att vi lägger ansvaret och skulden där den hör hemma - och bara där. Om till och med kvinnor ifrågasätter och skuldbelägger de kvinnor som blir utsatta av en manlig partner, lär det knappast öka sannolikheten för att dessa män ska ta sitt ansvar och söka hjälp för sitt beteende.

Jo, men för att det ska fungera är det också viktigt att vi lägger ansvaret och skulden där den hör hemma - och bara där. Om till och med kvinnor ifrågasätter och skuldbelägger de kvinnor som blir utsatta av en manlig partner, lär det knappast öka sannolikheten för att dessa män ska ta sitt ansvar och söka hjälp för sitt beteende.
Jag tror att chansen för att de söker hjälp ökar om de förblir ensamma.
De borde bojkottas.

Nej faktiskt inte.

De får gärna vara både komplicerade och differentierade.
Men helst många och med olika infallsvinklar.

Jag tror (och hoppas) att det kommer vara svårt för dig att få särskilt många svar på frågor av typen "Hur ska kvinnor få män de har en relation med att sluta utsätta dem för våld?" och "Hur ska kvinnor kunna ta ansvar för att inte inleda en relation med en potentiellt våldsam man?"

Jag tror att chansen för att de söker hjälp ökar om de förblir ensamma.
De borde bojkottas.

Chansen för att de söker hjälp ökar om deras omgivning, både kvinnor och män, är tydliga med var skulden och ansvaret för våld i nära relationer ligger.

Chansen för att de söker hjälp ökar om de förstår att det inte är kärlek att kontrollera sin partner, och att ingen accepterar att de skyller på sin partner, att hon på något sätt ansvarar för att han utsätter henne.

Chansen för att de söker hjälp ökar om de inte får vatten på kvarn i form av att kvinnan "borde ha".

Och på vilket sätt kommer det att hjälpa upp situationen?

Vad kan få männen att ändra på sig?
De vinner ju på det där.
Nej, det gör de inte. Det finns massor av studier som visar på att män inte mår bra av de stereotypa könsroller som nu är norm i samhället. Tex syns det på att män är överrepresenterade när det gäller självmord. Många män mår oerhört dåligt av att "tvingas" vara "typiskt manliga män". Genom att rucka på normerna och strukturer så öppnar man upp för ett trevligare klimat för alla, där alla kan få utrymme att kommunicera även kring svåra ämnen, där folk oavsett kön kan få må bättre och där tex män ges fler "verktyg" för att kunna prata och söka hjälp istället för att bli våldsamma.

Det går att arbeta förebyggande mot våld genom att fokusera på just männen som löper högre risk att bli våldsamma/brottslingar. Det är mer effektivt på samhällsnivå än att försöka få offren att skydda sig.

Eller så blir de Incels istället och begår fruktansvärda brott för att kvinnor inte vill ha dem.
Men det kan man ju verkligen inte anklaga kvinnor för.

Varför är män så destruktiva när de skall lösa sina egna problem?
De verkar ju inte kunna se sin det i problemet.

Den fula, kalla och skrämmande sanningen är att det fungerar inte så. Det finns inga svar på de frågor du ställer, eftersom det är helt fel frågor för diskussionen. Utsatta kan inte "göra rätt" och därmed slippa att bli utsatt. Det kan drabba vem som helst.
Säger du likadant om nätbedrägerier och bilstölder också?
Att det inte finns något att göra eller att man inte skall behöva skydda sig själv?

Lämnar du ut dina koder till BankID hur som helst också?

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 033
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin

Hästrelaterat

Tillbaka