Ytlighet i ett förhållande.

Jag begrep inte bättre.
Nu med facit i hand så borde jag ha sett att vi inte hade samma vision om livet i framtiden.

Några exempel som borde ha fått mig att avsluta.
Jag hittade nakenbilder på mig som han hade tagit medans jag sov djupt på den alkohol som han hade bjudit på.
Han ville bestämma hur jag skulle klä mig, sexigt så att kompisarna skulle se.
Parmiddagar var viktigt.
Och så ville han att jag skulle börja jobba så att vi skulle kunna köpa villa.

Han lockade med att vara Kung på dansgolvet.
Och jag fick vara Drottning.
Det var totalt magiskt.
Vi brukade öppna danskvällarna med att visa upp oss och sedan bjuda upp var sin danspartner.

Då undrar jag: Handlar möjligtvis det nära på förakt du uttrycker gentemot utsatta kvinnor i den här diskussionen, i grund och botten om tankar om egen skuld i vad du utsattes för i ung ålder?

Det undrar jag eftersom jag har egen erfarenhet - och erfarenhet av nära anhöriga - av att ha varit utsatt för saker som väldigt ofta genererar mycket skam och skuldkänslor. Om sådant inte bearbetas kan jag mycket väl tänka mig att det "kommer ut" i form av förakt gentemot både sitt yngre jag ("Jag borde ha sett...", "Jag borde ha avslutat" o. s. v. ) samt i form av förakt gentemot andra utsatta ("Varför väljer kvinnor sådana män?", "Hur kan de vara så dumma?")

Då undrar jag: Handlar möjligtvis det nära på förakt du uttrycker gentemot utsatta kvinnor i den här diskussionen, i grund och botten om tankar om egen skuld i vad du utsattes för i ung ålder?
Nej inte alls.
Men jag hade önskat att någon hade berättat för mig då om att det fanns ett val och vad de tidiga tecknen betydde.
Men p.g.a. min uppväxt så hade jag inga vettiga referenser till hur män borde fungera.
Eller egentligen att de över huvud taget var mänskliga.
Jag var faktiskt bitvis inte särskilt snäll mot män.

Nej inte alls.
Men jag hade önskat att någon hade berättat för mig då om att det fanns ett val och vad de tidiga tecknen betydde.
Men p.g.a. min uppväxt så hade jag inga vettiga referenser till hur män borde fungera.
Eller egentligen att de över huvud taget var mänskliga.
Jag var faktiskt bitvis inte särskilt snäll mot män.

Jag förstår faktiskt inte vad det är du menar att du vill förstå.

Du har egen erfarenhet av våld i nära relation - men du undrar varför kvinnor väljer sådana män och har ingen aning om hur normaliseringsprocessen ser ut?

Du lyfter ofta och gärna fram din dysfunktionella uppväxt som en förklaring, exempelvis att du inte visste hur män "borde fungera" - samtidigt som du beskriver hur det i din mycket "konstiga" bekantskapskrets inte förekommer att man väljer partner baserat på "ytliga" aspekter.

Du ifrågasätter andras önskan om att leva i en parrelation - samtidigt som du själv menar att du som ung "borde ha lämnat" en relation som du då bevisligen stannade i allt för länge?

Vad är det egentligen du undrar?

Du älskar verkligen att trycka ned utsatta kvinnor genom att undra vad drivkraften att fortsätta vara tillsammans med en sådan man, istället för att ifrågasätta drivkraften hos männen..
Nej så är så är det inte alls.
Men drivkraften hos männen är egentligen lätt att förstå.
De har en vinst i att ha makten.
De får ju som de vill.

Medans kvinnorna hindras i att få ha det som de vill
Och att leva under förhållanden där någon annan hindrar en från att ha det som man vill ha det har ingen uppsida.
Där finns ingen vinst.
Så därför är det så mycket svårare att förstå.

De får ju som de vill.

Och att leva under förhållanden där någon annan hindrar en från att ha det som man vill ha det har ingen uppsida.
Där finns ingen vinst.

Vad är så mycket svårare att förstå? Att de blir utsatta?

Nyckeln ligger i just det - de blir utsatta. Det är inte ett aktivt val. De utsätter inte sig själva.

De får ju som de vill.

Där finns ingen vinst.
Varför man inte lämnar kan ju vara allt ifrån man blir inte trodd "han som är så snäll...", ekonomiskt, fysiskt och psykiskt våld...

Som flera sagt, och som du ju för tusan upplevt själv, det står ju inte i pannan på männen att det är såhär.

Nyckeln ligger i just det - de blir utsatta. Det är inte ett aktivt val. De utsätter inte sig själva.
Men hur skall kvinnor skydda sig?

Man skyddar sig ju mot olika brott.
Låser sitt hem, låser sin bil, skyddar sina pengar och information med koder.
Skaffar larm och ägnar sig åt "trygghetsskapande åtgärder".

Vad får att göra förebyggande mot våld i nära relationer?
Hur kan man göra för att det inte skall hända?

Även om förövaren/brottslingen är den skyldiga så låter vi ju inte bli att försöka skydda oss mot brott.

Men tror du verkligen att de som blir utsatta för våld upplevde att de tog det valet vid den första kontakten? Blir du illa behandlad i den första kontakten vore det väldigt få som skulle fortsätta och inleda en relation. Herregud, jag blir sen till att börja jobba avv det här men det är viktigt att du inte sprider sådana här rappakalja.

Ja HERREGUD... så oerhört obehagliga och okunniga inlägg här. Tack för att du och några andra orkar svara.

Även om förövaren/brottslingen är den skyldiga så låter vi ju inte bli att försöka skydda oss mot brott.

Det där är att börja i helt fel ände. Trodde att denna typ av åsikter var någon som inte hörde hemma i vårt land i modern tid.

Man sprider fakta. Tex genom Orange day och som i den här diskussionen.

De får ju som de vill.

Där finns ingen vinst.
Det börjar ju inte med klar misshandel. Hade man fått en örfil första dejten hade det ju varit lätt. Det handlar om psykisk nedbrytning över tid.

Har du testat att googla lite, läsa en bok i frågan, gå på en föreläsning, lyssna på en podd om våld i nära relationer? Har du någon som helst kunskap inom de här frågorna?
Jo det har jag.
Och jag hittar inga svar där på hur det skall gå att förebygga utan bara på vad som sker när det väl har börjat med de små kontrollerna.
De tidiga tecknen.
Men därifrån till att hitta något som skyddar mot att det händer har jag inte hittat.

För egen del så hade jag lämnat tidigare om jag då hade vetat om det som står i länkarna som du refererar till.
Klä mig sexigt för att imponera på hans kompisar hade avslutat det hela och gjort förhållandet mycket kort.
Ingen bestämmer egentligen över vad jag sätter på mig.

De får ju som de vill.

Där finns ingen vinst.
Men läste du dom två länkarna jag skickade? Den om normaliseringsprocessen och om varför man inte lämnar?

Det här låter ungefär lika dant som att man ska skydda sig mot våldtäkt genom att inte ha en kort kjol :meh:

Det här låter ungefär lika dant som att man ska skydda sig mot våldtäkt genom att inte ha en kort kjol :meh:
Men samtidigt så låser du antagligen dörren till din bostad.
Det skall väl egentligen inte heller behövas.
Människor skall väl kunna hålla isär mitt och ditt?
Eller?

Men samtidigt så låser du antagligen dörren till din bostad.
Det skall väl egentligen inte heller behövas.
Människor skall väl kunna hålla isär mitt och ditt?
Eller?
Fast du glömmer helt bort att det finns mängder av anledningar till att människor inte alltid beter sig som dom ska.

Tittar på "Married at first sight, Australien" och slås av hur mycket som handlar utseende och yta.
Är det verkligen så som människor väljer partner?

Är det inte hur man tar hand om varandra och hur man kommer överens som avgör i det långa loppet?
Om vi väljer våra liv efter hur saker ser ut så kommer ju inte hur det känns att få någon riktig plats.

Är det inte viktigast hur man har det och hur man behandlar varandra?
Med tiden så förlorar vi ju alla vår ungdomliga skönhet.
Och vad finns då kvar?
Jag tycker inte det är så svårt faktiskt, man dras till varandra av utseendet men man stannar av personligheten. Det ena kommer före det andra då det inte går att veta någons personlighet fören man känner den.

Sen förändras folks utseende tycker jag efterhand man lär känna dom, finns massor som jag tycker såg bra ut fram tills jag kände till deras personlighet och plötsligt så såg dom inte likadana ut i mina ögon. Detsamma åt andra hållet, någon jag inte tyckt sett superbra ut har sett bättre ut ju mer jag lärt känna personen. Antagligen också för att jag då vant mig vid utseendet.

Men jo, innan man känner en person så är utseendet det man går på och det man dras till först vid första ögonkastet. Efterhand så tar personligheten över utseendet vilket gör att i framtiden så gör det ingenting att man åldras och förändras i ett förhållande.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 319
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
10 983
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 033
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka