Ytlighet i ett förhållande.

Ja just så.
Förblindade av strålglansen.

Det fungerar nog med en häftig bil, att vara kändis eller ha mycket pengar också.
Jag håller inte med om att prylar och status är lockande för den gemene kvinnan när hon söker en man.
Jag tycker du fördummar ett helt kön med att upprepa detta.

Det är ju vanligt att framgång och kändisskap stämplas som ytligt och komplicerat, något många som vill ha en seriös relation undviker.

Men vad har utseendet med detta att göra? Det verkar som om du tror att snygga män är mer våldsbenägna och tvärt om. Så är det givetvis inte.
Nej du verkar helt ha missuppfattat hur jag menar.
Men det borde framgå av mina tidigare inlägg hur jag menar.

Också att de har helt normala relationer till vänner, familj, barn, kollegor mm.
Hur definierar du normala relationer?
En relation måste ju inte vara normal för att vara god.
Även onormala relationer kan vara både bra och goda för de inblandade.
Viktigast är väl att behandla andra väl?

Säger du likadant om nätbedrägerier och bilstölder också?
Att det inte finns något att göra eller att man inte skall behöva skydda sig själv?

Lämnar du ut dina koder till BankID hur som helst också?

Nu tycker jag att du har spårat ur fullständigt med skammande och skuldbeläggande, så jag kommer inte att besvara dina inlägg vidare i diskussionen.

Jag ser att tråden spårat iväg i delvis annan riktning och ska vara tydlig med att jag inte läst hela.

Men min tanke från trådstarten är att det vore väldigt skönt om vi kom ifrån att döma främmande personers relationer överhuvudtaget.

Ta hand om de du älskar. Var lyhörd för tecken på psykisk ohälsa hos din omgivning. Reagera när du ser personer skada andra. Men ge fan i att klanka ner på människors sexualitet, attraktion och relationer bara för att de inte väljer likadant som du.
Jag ser det som svårt att dra gränser mellan att bry sig om och skydda och att lägga sig i.
Och jag tror att många blir utan hjälp, stöd och insatser därför att man inte vill "lägga sig i".

Där vill jag referera till att klassa något som "normalt" som det skrivs om i tråden.
Normalt är väl ändå inte viktigt, det är väl att behandla andra människor väl som är det viktiga?

Snarare är den viktigaste komponenten empati, att lära sig sätta sig in i andras känslor, att ta hänsyn, att förstå att jag inte är viktigare än andra (såklart att man ska ta hand om sig själv mer än vad man tar hand om andra och att man själv är jätteviktig för en själv), att min njutning/bekvämlighet/behov av kontroll inte är viktigare än någons trygghet/rätt att slippa terror/kontroll/våld.

Det här satte sig verkligen rakt i magen. Precis så, de här personerna förstår inte - genom ett medvetet val eller omedvetet - att de tar i från någon annan (som de inte sällan anser sig älska) dess trygghet, till förmån för dig själva.

De i särklass obehagligaste män jag träffat på har varit just sådana där fina män som "alla" tycker om. De är jättefina och trevliga på alla sätt, tills de anser sig "behöva" agera på sätt som inte är okej. Det är som en helomvändning, så otänkbar att utomstående ofta inte ens kan föreställa sig det.

Men vad är egentligen "normalt"?
Och är det verkligen nivån man vill ha i ett förhållande?
Vill man inte ha en nivå mer åt "fantastiskt"?

Vad händer sedan när de upphör att vara "helt normala"?

Jag opponerar mig litet mot uttrycket "normal".
Man kan vara tämligen konstig och fortfarande behandla andra väl.
Och jag tycker att det är vad det hela handlar om, att behandla andra väl.

Det är inte ovanligt att de beter sig just fantastiskt och är perfekta i alla avseenden. Tills de inte är det längre. Du tror att det ska finnas varningssignaler, men så enkelt är det inte.

Man kan dra en parallell till psykopater(långt ifrån alla som misshandlar sin partner har den typen av störning). Jag var på en föreläsning med en person som varit delaktig i rättspsykiatriska undersökningar. Hen berättade att hen plötsligt kunde upptäcka att det var väldigt trevligt att sitta och prata med någon som utreddes - och då gällde det att varningsklockorna drog igång. Det var nämligen vanligt just när det handlade om psykopater/personer med starka drag åt det hållet.

Varför frågar du mig detta?
Ingenting av det jag har skrivit hintar ett unns av det du drar upp.
Därför att du upprepar "normal" som någon sorts mått på kvalitet.
Och jag tycker inte att den korrelationen finns.

Det är liksom inte "normal" = behandla andra väl.
Man behöver inte vara normal för att göra det.
Vad nu "normal" är?

Vad nu "normal" är?
Det är din tolkning och får stå för dig.

Tycker du att det finns människor som uppträder på ett onormalt sätt som borde ge oss varningsflaggor?

Om svaret är ja så finns det också folk som uppträder på ett normalt sätt så att det inte ger oss varningsflaggor.

Om normal inte finns så finns inte onormal heller.

Vad nu "normal" är?
Nu kan jag inte svara för @Fetaost, men @Inte_Ung, det är ju för att du drar upp att kvinnor ska akta sig för potentiellt våldsamma män, som ordet normal kommer upp och då som en förklaring på att det inte finns några blinkande varningslampor på dessa män. Normal har inte används i någon annan betydelse i den här diskussionen. /Edit pga krångel med tagningen

Det är inte ovanligt att de beter sig just fantastiskt och är perfekta i alla avseenden. Tills de inte är det längre. Du tror att det ska finnas varningssignaler, men så enkelt är det inte.

Man kan dra en parallell till psykopater(långt ifrån alla som misshandlar sin partner har den typen av störning). Jag var på en föreläsning med en person som varit delaktig i rättspsykiatriska undersökningar. Hen berättade att hen plötsligt kunde upptäcka att det var väldigt trevligt att sitta och prata med någon som utreddes - och då gällde det att varningsklockorna drog igång. Det var nämligen vanligt just när det handlade om psykopater/personer med starka drag åt det hållet.
Mycket intressant och det förklarar nog en del av vad som händer i skadliga relationer.

Jag har faktiskt träffat ett par riktiga psykopater.
Diagnos från proffs.
Och de var verkligen extremt följsamma.
Den första såg jag inte signalerna på men den andra kände jag igen från den första.
Jag uppfattade dem som konturlösa i sin personlighet.
Det var som att hantera slime.

Nu kan jag inte svara för @Fetaost, men @Inte Ung, det är ju för att du drar upp att kvinnor ska akta sig för potentiellt våldsamma män, som ordet normal kommer upp och då som en förklaring på att det inte finns några blinkande varningslampor på dessa män. Normal har inte används i någon annan betydelse i den här diskussionen.
Jo.
"Normala relationer" .
Vad är det?
Och vilket sorts mått på hur man behandlar andra är det?

De övriga definitionerna för normal har jag fått av @Fetaost , de var klara och tydliga.

Tycker du att det finns människor som uppträder på ett onormalt sätt som borde ge oss varningsflaggor?
Nej jag ser nog inget som helst samband mellan just "normal" och att vara en god människa.
Det handlar ju i det fallet om att behandla andra väl.
Och det behöver man inte vara normal för att göra.

Vad nu "normal" är.

Nej jag ser nog inget som helst samband mellan just "normal" och att vara en god människa.
Det handlar ju i det fallet om att behandla andra väl.
Och det behöver man inte vara normal för att göra.

Vad nu "normal" är.
Jag vet inte om du väljer att fultolka eller bara sitter fast i ditt eget tankemönster men nu har jag försökt förklara ett flertal ggr på olika sätt.
Jag bär ingen skyldighet i att få dig att förstå vad jag menar.
Om du fortfarande är förbryllad så får du nog bara acceptera det för jag kommer inte försöka formulera om mig ännu en gång.

Finns inget onormalt i dina ögon?

Jag har gett dig exempel. Har du ens läst dom?
Ja jag har läst dem.
Men vad är normala relationer?
Hur definierar man sådana?
Och hur har det med hälsosamma relationer att göra?

Vem sätter standarden på vad som är en normal relation?

Hälsosamma relationer är däremot möjliga att definiera som relationer som alla inblandade mår bra av.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser... 22 23 24
Svar
471
· Visningar
17 747
Senast: LenaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 141
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 835
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka