Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2
Här har bebis kommit!!
:
Har inte haft tillgång till internet under dessa dagar, men vi kom hem från BB nu ikväll efter att bebis blivit igenomgången av barnläkare och fåt alla tester/prover gjorda, så då passar jag på att uppdatera.
Melissa föddes i Måndags på sin BF dag den 28/1 -13, hon anlände kl 15:29 på eftermiddagen och är 50 cm lång och väger 3555 gram.
mitt senaste inlägg... var att jag hade ringt in och pratat med förlossningen och var välkommen in, vi packade lite och körde in så vi var där vid 8 tiden på morgonen, vart kopplad till ctg där allt såg jätte fint ut, hade värkar men var helt klart hanterbara, läkaren trodde nog inte att jag hde så mkt värkar, men efter att hon känt efter och meddelat att jag redan var öppen 5 cm precis när jag kom in så förstod hon att det var på riktigt.
Vart erbjuden att hoppa i badet om jag ville, vilket jag ville testa, låg där i ca 1,5 h var grymt skönt och sambon masserade med vattenmunstycket vid värkarna, ganska så snabbt så kom tyngd känslan och läkaren sa att jag snart kommer få kryst känsla, då ville jag upp ur vattnet och få lite lustgas, började på det lägsta på gasen,
gav lite effekt... vart undersökt en gång till och var då 9 cm öppen men helt mjuk, då var klockan runt 11 på förmiddagen, jag hanterade värkarna bra, alla var tvär säkra på att bebis skulle va ute till lunch men tills helt plötsligt allt tog tid och avtog, bebis huvud hade följt vägen ner riktigt fint men valde helt plötsligt att "stanna"
i samband me det fick jag krystvärkar men fick vekligen inte krysta då bebis hamnat lite snett och roterat för mycket på vägen ner.. så det var stopp i hålet! Det var ruggigt plågsamt då man inte kan påverka krystvärken, den sköter ju sig lite själv....
dom kopplade på värkstimulernade dropp för att jag skulle få mer kraft i värkarna så bebis kunde pressas ut, men inget hände, efter ytterligare några timmar så sa jag, ge mig Epiduralen, jag var forfarande samlad, hade ont men hanterade de bra, men var för plåsamt att ha så mkt krystvärkar utan att få krysta.. dom gav mig smärtlindring snabbt och enkelt, kändes inte ett dugg, sen tog allt en jäkla fart, ca 50 minuter senare så ploppade bebis ut!
Var grymt skönt att få höra nu får du krysta allt va du kan, jäklar jag hade så mkt energi och krafft att bebis kom i en jäkla fart, sambon vågade till och med titta ner på bebis huvud när hon stod i genomskärning.
Känslan när bebis var ute var helt underbar, vilken kick! Fick sen avnavling, sambon skötte saxen och efterbörden kom i full fart dirket efter också.
Ruggig lustig känsla att va tom.... Så samanlagt tog min förlossning ca 6 timmar inne på sjukhuset, hade tagit runt 3 om bebis inte fastnat! Men jag är super nöjd endå, sprack inget och dagarna nu efter har jag inte änns kännt att jag har fött barn!
Kan även tilläga att Melissa är värdens lugnaste, äter, skiter och sover.... nu börjat brösten komma igång också... Hoppas bebis fortsätter att vara så här enkel, verkligen perfekt första bebis!
Fick ligga kvar på BB i 2 dygn med kontroll var 4 timma, eftersom jag hade tidig vattenavgång. så glad att jag slapp bli igångsatt!
jäkla långt skrivet de vart, men nu ska jag gå o mysa me min dotter!