Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Så gör Elliot oxå, lite läskigt så man törs knappt släppa honom ur sikte :p

Kl.

Är det mjölkstockning jag har?
Symptomen stämmer in, dom stämmer även på influensa förutom att jag ej har några problem alls med övre luftvägarna, hosta och halsont...

I söndags kväll tog jag en lång jättelång dusch, dels för att ena bröstet var så fullt. Så skulle prova det där med att handmjölka i duschen men let's face it - jag KAN inte! Får bara ut nån droppe. INTE VÄRT!

Anyway så klev jag ur duschen efter ca 25 min å började efter en stund få jordens frossa så jag bara låg å kramade och gnällde. Tog Alvedon å då var febern efter en stund nere på strax under 38.

Vaknade hundra ggr natten till igår, matade matade matade å svettades floder!
Körde iväg sambon på jobbet vid sju men fick ringa hem han vid nio å få hjälp. Mer Alvedon resulterade i nästan ingen feber å dum som man är åker man då 10 mil ToR för att handla mat, sälja en råttbur och köpa betfor.

Hem å började må skit igen. Sambon fick äta middag själv för jg återigen låg å frossade. Slut på Alvedon - fick ta treo! Fick ner febern till 37.5-38.0

Började svettas som ett svin igen. Somnade vid elva på kvällen, frös inte då, vaknade vid halv två då Elliot var hungrig och sambon undrade om jag frös igen för jag låg å skakade... Lite frös jag men inte på långa vägar som jg gjorde innan. Tog å snodde in mig i täcket till slut å gick på toa.

Nu ligger jag här med närmare 40 grader feber, men brösten är nästan helt bra? Läste att det är okej att ha feber några dagar efter brösten gått till sig, men jag har fan ingen lust att svettas och frysa om vartannat inte få sova å ha ständig spänningshuvudvärk :(

Även lagom mysig influensig värk i benen, höfterna å ryggen. Å lite i arslet :(

Fuck, I hate this...

Men usch! :eek:

När jag hade stockning så hade jag bara hög feber tills "knölen" var borta, sen släppte febern väldigt fort. Vi snackar inte ens en timme nu. Om jag var du skulle jag ringa amningsmottagningen och höra. :)

Såg andra inlägget också nu. Det kan inte vara att det blivit någon inflammation i livmodern efter förlossningen? Inte helt ovanligt vad jag förstått..?

Undra hur det går för Chambery? Hoppas hon fått sin bebis på utsidan nu!

Fast... Jag har ju inte ont i magen alls? Inga konstigheter alls där.
Alltså, jag mår illa och har huvudvärk men det lär väl mest vara för jag spänt mig så mkt när jag frossat, å i kombination med att jag sovit så dåligt...?
Vaknade som sagt halv två inatt å har varit vaken sen dess.

Å höftvärken misstänker jag beror på att jag ligger tvärstill i samma ställning typ i flera timmar varje natt? Alltså matar Elliot, å sen somnar vi i samma ställning. Å så ligger man alldeles tvärstill så i flera timmar tills nästa gång man vaknar, kanske byter sida, och ligger sen tvärstill i flera timmar igen.

Jaja mest bara svammel. Googlade lite löst ang inflammation i livmodern men får mest bara fram att folk verkar få det bara några dagar efter förlossningen. Elliot är ju snart 6 veckor?

Ingen aning... Men BVC-sköterskan borde ju kunna hänvisa vidare om hon inte har någon idé om inte annat. :)

Precis. Som sagt så läste jag nånstans att det inte var farligt att ha feber i några dagar efteråt om man hade haft mjölkstockning. Har ju iofs "bara" haft feber sen i söndags kväll så det är ju typ 1½ dygn. Känns dock som hundra år :p

Sen är jag rätt duktig på att lyckas försöka rulla över mot magläge när jag sover, och lyckas (bara på höger även!) få bröstet i kläm. Så det är egentligen inte så konstigt om man lyckas få mjölkstockning :angel:

Jag rullar också över så vänstra bröstet hamnar i kläm när jag sover. Det är dessutom mer produktion i mitt vänstra bröst, så jag har småknölar i det för det mesta... Brukar lagom ha blivit upplösta ordentligt till kvällen till när jag ska sova igen. :p

Det var precis likadant med mer produktion i det bröstet förra gången också, vilket gör att de är olika stora... :crazy: Men det rätade ut sig när jag ammat klart i alla fall.

Nu svarar jag ju väldigt sent på frågan om slemproppen.
Men på mig började den lossna i v.35+5. Cornelis föddes i v.41+2.

Ni som haft eftervärkar, hur länge kände ni av dem..? Jag kände det ju de första dagarna som rejäl mensvärk medan jag ammade, precis som skolboken säger. Det blev bättre och var helt borta i någon dag.

Nu får jag som mensvärk, fast mot ryggslutet och rumpan istället (där mensvärken brukar sitta för mig första blödningsdagen). Jag kan knappt ta mig upp ur soffan från sittande för att det blir som hugg mot rumpan och en tryckkänsla - likt min vanliga mensvärk fast 10 gånger ondare.

Den dagen jag inte kände något alls från livmodern så blödde det ytterst lite, mest bara sårvätska, men nu har det börjat komma färskt blod igen och mer än vad jag kan minnas från förra gången, men ingen störtblödning eller så.

Ska det vara så..? Att blödningen kommer och går är ju vanligt, men ska smärtan göra det också? Eftervärkarna ska väl vara livmodern som drar ihop sig och efter 8 dagar borde den väl gjort det..?

Kl

Var till bvc idag och lilltjejen hade gått upp nästan 200g på 6 dagar :) Lite skillnad mot förra veckan då hon bara gick upp 75g.
Testade två dagar med att väcka henne varannan timme och äta men hon åt jättedåligt, fick ont i magen och spydde mer än vanligt. Så gick tillbaka till att hon själv fick säga till när hon var hungrig och hon har käkat mer och snabbare vid varje tillfälle.

Inatt var hon tät i näsan och slemmig i halsen stackaren :( Sov inte speciellt mycket alls. Det funkade bättre när jag pallade upp kuddar bakom ryggen så hon fick halvsitta och sova.
Någon av er andra som också har en bebis som är tät i hals/näsa? Hon på bvc trodde de kunde bero på att hon spytt ganska mycket, att det gjort henne slemmig.

Ska det vara så..? Att blödningen kommer och går är ju vanligt, men ska smärtan göra det också? Eftervärkarna ska väl vara livmodern som drar ihop sig och efter 8 dagar borde den väl gjort det..?

Det tar längre tid andra barnet för livmodern att dra ihop sig, fick jag höra. Därför kan man också blöda längre tid.

För min del kan jag fortfarande få lite "mensvärk" när jag ammar, så jag tror inte magen är färdig med att dra ihop sig utan att den fortfarande jobbar på det. Kan komma en skvätt blod 1-2 gånger dagligen numera (lillan är 23 dagar), och det räcker med ett trosskydd för min del.

Då är det säkert bara jag som är mesig då. :p Det gör så fruktansvärt ont ibland när jag ska resa mig, det känns som att innehållet ska stanna kvar i soffan ibland... Får nog jobba mer på knipövningarna också! :angel:

Det är absolut värst efter att jag ammat och ska resa mig, så det är nog fortfarande eftervärkar... Jag tycker det skulle kunna vara avklarat ändå! :D

Var lite stressad idag och slängde bh-arna i en hink med tvättmedel&varmt vatten för att tvätta dem. Nåväl. När jag sedan skulle göra rent dem ordentligt så insåg jag att jag blandat rött & vitt, och att de vita bh:arna numer är rosafläckiga :D

Tur att jag ändå tänkt köpa en helt ny bh-garderob så snart jag slutat amma :P haha.

Så kan de gå efter en natt med bara 3 timmars sömn ;)

Min sambo lyckades köra min favorit-BH i tvättmaskinen med ett batteri... Allt blev grått. Jag ska också köpa en ny BH-garderob när amningen är avklarad.

På tal om det, har ni planerat hur länge ni vill amma?

Jag ammade H till han var året rätt precis och känner att det var lagom. Sen är jag rätt flexibel tror jag, vill Alvin sluta tidigare så kommer jag inte tvinga honom att fortsätta... :p Men vi har ingen ambition om att han ska ha erättning eller välling i alla fall.

Min sambo lyckades köra min favorit-BH i tvättmaskinen med ett batteri... Allt blev grått. Jag ska också köpa en ny BH-garderob när amningen är avklarad.

På tal om det, har ni planerat hur länge ni vill amma?

Jag ammade H till han var året rätt precis och känner att det var lagom. Sen är jag rätt flexibel tror jag, vill Alvin sluta tidigare så kommer jag inte tvinga honom att fortsätta... :p Men vi har ingen ambition om att han ska ha erättning eller välling i alla fall.

Ja, nya bh:ar behövs. Behövdes redan efter den första men ja ;) .

Isaac ammades heltid tills 8 månaders ålder, delammade fram tills veckan innan han fyllde 1 år. Då tog han för första gången vällingflaskan och då slutade jag på studs. Ville börja delamma mycket tidigare, men Isaac vägrade något annat än bröstet, så ja. Det var jobbigt, speciellt då han fick gaddar tidigt :angel:

Denna gången så är det väl något liknande, men hoppas kunna gå över till delamning redan vid 6 månaders ålder iallafall. Och sen delamma fram tills året. Efter det så är det slut :angel:

Jag kommer amma i 6mån om de flyter på som nu. Kommer antagligen jobba i sommar/höst så är sambon pappaledig. Kommer bli svårt att pumpa ur såpass mkt så det räcker till henne när jag jobbar heltid. Ev fortsätta delamma längre än 6mån.

Bvc-besök idag.

Freja väger nu 3710 gram, med andra ord har hon gått upp 220 gram på en vecka! Längden är 52,2 cm - så vi fick mao fel längd förra veckan ;)

Och inatt sov hon 6 timmar utan att vakna för att amma! :bump:

Häe har vi fått influensan. Sambon har det allra först med kräkningar, frossa, huvudvärk osv, sonen är också däckad men lite piggar. Själv är jag innerligt tacksam att jag lät vaccinera mig i år. Är det någon som vet ifall bebisen också får ett vaccineringsskydd i och med att den låg i magen när jag blev vaccinerad? Jag känner mig inte helt hundra men jämfört med resten av gänget är jag rena friskusen.

Mina eftervärkar följde skolboken, men däremot hade de varit borta ssäkert över en vecka och så var jag ut och blev för kall och de kom tillbaka som ett brev på posten, som tur var försvann de senare samma dag. Efter det passar jag mig noga och tar på mig långkalsonger och termobyxor.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 216
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar