Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Är vi bara hemma så går jag oftast i bara BHn... :p Snabbt och praktiskt när det är matdags. :o

Jag är lite fundersam på hur A går upp i vikt, han äter ju så sällan. Men å andra sidan så är han ju en nöjd och glad bebis, så mätt borde han vara. :) Ska ner till BVC på måndag eller tisdag tror jag det var, så då går vi väl se.

tack alla! Det är såå mysigt. :love:

Dag 3 idag och min mjölkproduktion har verkligen kommit igång, men melissa vill bara äta lite då och då.. vilket ger extremt öma o fyllda bröst, och då tycker hon de är ännu värre att ta bröstet i munnen.

kan man pumpa? eller göra något anat åt de?

Här fungerar napp när hon är snuttig... vilket är jätte skönt.

Grejen är ju att pumpar man så blir det ännu mer mjölk. Men man kan ju pumpa lite för att lätta på trycket bara om det blir för jobbigt. :)

Jag har övervägt att donera bröstmjölk till neo, men eftersom vi har så långt dit och jag har ingen bra pump så la jag ner det. Annars så skulle jag nog göra det, det är ju bra om det kommer till någon nytta. :)

Vill du donera tror jag man kan få låna pump från dom, du kan ju alltid höra om du är intresserad! :)

Nej hon fick väl en grabb för ett litet tag sen :-)

Haha, har till och med skrivit in henne själv i listan ser jag :D . Hon fick ju honom på dotterns födelsedag nu minns jag i efterhand när jag kikade i listan ;)

Varit på vårdcentralen nu och fått citodon utskrivet för när tandvärken är som värst, så hoppas vi att jag kan sova bättre.

Kollade lite i Isaacs bvc-bok, och såg att när han var 14 dagar så vägde han 3770 gram och var 52,3 cm lång. Mot Freja 24 dagar gammal, 3710 gram och 52,2 cm lång ;). Kul att se skillnaden :)

Det är så där jag också skulle vilja ha det, för det är ett jäkla snuttande emellanåt med kräkningar som resultat eftersom jag verkar ha enorma mängder mjölk (även när hon verkligen är hungrig och äter som folk hinner hon ju knappt klunka i sig i den takt mjölken kommer :cool: ) så hon verkar liksom ha ett större sugbehov ibland än vad hon är hungrig. Men tyvärr verkar min bebis också vara den modellen som vägrar napp. Jag testade och hon blev skiiitförbannad och kunde inte krångla ut den eländiga nappen ur munnen fort nog :angel:

Ja, Isaac var ju också sådan. Vägrade nappen stenhårt, så superskönt att faktiskt ha en som tar nappen ;). Vissa barn är helt enkelt inte nappbarn.

Nu hoppas jag på en bättre natt inatt i övrigt. Inte vara vaken 4-6 med Freja, och sen att Isaac vaknar 6.40 :cry: jag var inte lyckligast i världen just då när jag precis lyckats somna om.

Grejen är ju att pumpar man så blir det ännu mer mjölk. Men man kan ju pumpa lite för att lätta på trycket bara om det blir för jobbigt. :)

Man behöver ju inte tok-pumpa, men de där dagarna från dag tre när det spände i värsta laget så passade jag på att pumpa ur ett litet mat-lager att ha i frysen :). Efter någon vecka var F ikapp med ätandet så att det inte behövdes längre.

Kul att höra att alla bebisar växer och frodas :). F väger nu 5350 och är 58,5 cm lång. Vi har börjat med stl 68 i bodies, för även om de är lite baggy så sitter e bättre än många 62: or där man får knöla för att få i armarna och där ärmarna börjar bli för korta... Känns märkligt att ha en så stor bebis denna gång, och det blir extra lustigt när det är kläder ärvda från storebror - han var ju mycket äldre när han hade dem och kunde således mycket mer. Han var ungefär 3,5 månad korrigerat (dvs 6,5 månad) innan han var ungefär lika stor som F är nu, 3,5 vecka gammal...

Absolut! Var det jag menade med det du citerade, att man kunde pumpa för att lätta på trycket. :)

Om att donera bröstmjölk till neo så hade det varit för att jag helt enkelt verkar ha så mycket att jag kan. Det skulle kännas bra att kunna göra det, det är ju för en god saks skull. Får se om jag undersöker det närmare när vi får till en vardag, sambon är ju fortfarande hemma här. :)

Absolut! Var det jag menade med det du citerade, att man kunde pumpa för att lätta på trycket. :)

Förstod det! :) Jag ville bara understryka att det enligt min erfarenhet fungerar bra att göra det i början, ofta tycker jag att det låter på folk som att man kommer att skapa en konstant överproduktion om man vågar sig på att pumpa :p

Är vi bara hemma så går jag oftast i bara BHn... :p Snabbt och praktiskt när det är matdags. :o

Jag är lite fundersam på hur A går upp i vikt, han äter ju så sällan. Men å andra sidan så är han ju en nöjd och glad bebis, så mätt borde han vara. :) Ska ner till BVC på måndag eller tisdag tror jag det var, så då går vi väl se.

Hehe skönt med andra som skrotar omkring hemma i inte allt för heta utstyrslar :D :angel:

Aha hoppas han går upp i vikt som han ska, i så fall äter han väl bara väldigt effektivt :) det är ju toppenbra :)

Ja, Isaac var ju också sådan. Vägrade nappen stenhårt, så superskönt att faktiskt ha en som tar nappen ;). Vissa barn är helt enkelt inte nappbarn.

Nu hoppas jag på en bättre natt inatt i övrigt. Inte vara vaken 4-6 med Freja, och sen att Isaac vaknar 6.40 :cry: jag var inte lyckligast i världen just då när jag precis lyckats somna om.

Ja det är väl bara så helt enkelt. Har testat tre olika sorter nu varav en skulle vara en sån som alla bebisar älskar, men samma resultat. Vi får se om jag vågar testa nån gång till :angel:

Oj stackare! Inte mycket sömn där inte :( Vi hade inte heller någon toppenkväll/natt, Ellie hade en total "baby melt down" mellan klockan 19.30 och 23.30 igår och det enda som hjälpte var att bära runt på henne i lägenheten. Ammade henne några gånger men hon började gråta då också efter en liten stund.

Efter det ville hon ha mat 8 eller 9 gånger under natten :eek: numera har jag dock gett upp det där med att lyfta tillbaka henne till sin plats utan hon får sova bredvid mig i sängen, så jag kunde slumra till när hon väl fått tutten och sov rätt hyfsat ändå.

Bvc kommer på hembesök idag... så ska passsa på o höra om brösten. Hade en stor knöl igår men ingen smärta. annars så börjar hon bli bättre på att äta nu, äter ca var 3 timme. :)

Så idag känner jag mig riktigt utvilad.. ammade vid läggdags, 3, 6 inatt och sen vid 9 imorse. melissa säger knappt något, så hon borde va nöjd. :p

bild kommer sen.

*kl*
Vi var till BVC idag, och slog något slags rekord :D Sköterskan kunde inte minnas att hon varit med om en sån ökning tidigare, och vi vägde två gånger för att vara säkra.
Resultatet? +540 gram (!!!) och 1,5 cm på en vecka, totalt över 1 kg och 4 cm på 2 veckor och 6 dagar. Nu väger Olle, aka Dunderklumpen 5380 gram och är 57,1 cm lång. Det känns helt bisarrt, om än skönt. Storasyster hade inga såna ökningar utan låg snarare i underkant, så det här är ovant men lugnande. Mat får han ju! :D

Herregud! :eek: Vad har du i tuttarna? Grädde lär ju inte räcka... :D Skönt att han växer i alla fall!

Haha vi skrattade lite åt det, jag och sköterskan. Vi kom fram till att det nog är näringsberikad grädde just nu, så som Olles kurvor ser ut :D

Det är svårt med en stor bebis dock, för man glömmer lätt hur liten han ändå är. Storasyster var i den här storleken när hon var 6-8 veckor, och alltså bra mkt stadigare och med. Dessutom är det trist att alla fina små kläder redan är urväxta, vi får köra mer och mer på 62. Jag som hade hoppats på en liten bebis den här gången, och så födde jag fram en redig bit som växer så det knakar :D

Här har Alvin inte växt i 50 än och han är 12 dagar idag. :p Vissa små 50 funkar, så just nu lever han i ett set från Lundmyr i 40 och ett POP-set i 50. Sen har han några små pyjamasar i liten 50 som han inte drunknar i (fast allt som oftast så har han lyckats få ihop benen i samma byxben om man inte fäster dem med strumpor utanpå foten på pyjamasen)... ;)

Här har vi en till stadig bebis :D Viktor vägde in på 5100 gr idag, 3 v + 2 dagar. 1kg över födelsevikten. Han använder 56 och 62 i kläder, lite beroende på plagg.

Hihi,och Milton som blir 6 veckor på Tisdag har fortfarande vissa 50,men har senaste 1 ½ veckan gått över mer och mer på 56. Att ha 62 kan jag bara drömma om! :p

Vad avis jag blir på er med småpluttar, jag hade velat använda de små kläderna längre än ett par dagar ;) Positivt är dock att vi inte har så supermycket i 62 som funkar - dottern hade det under sommaren så det är mkt kortärmat och shorts, samt klänningar. Kul att få shoppa lite nytt alltså :angel:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben