Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Vi har badat henne 1-2ggr i veckan. Hon älskar att bada och man ser att hon njuter av det. Använder weledas babyolja så att hon inte torkar ut i huden.

Vi byter bara blöja på natten om jag hör att han bajsar.

Samma här, fast efter 5 på morgonen gör jag inga blöjbyten innan storebror vaknat, för då är risken för stor att väcka honom för dagen.

F fyllde fyra veckor igår och har fortfarande inte badat. Visserligen får han inte bada pga gipset, men jag tror inte att vi hade gjort det annars heller :p

På tal om morgonrutiner så hade F varit lyxig att ha dom första bebis, för han sover gärna till efter 8. Tyvärr vaknar storebror i regel 6-6.30 (och då är jag tacksam för att han sovit såpass i alla fall :p, så jag får inte sovmorgon ändå. Det bästa jag kan hoppas på är att få F att somna om efter matningen som brukar vara vid 5-6, då har jag och storebror chans på en trevlig frukost och morgon. Alternativet är att försöka göra frukost med en trött, vrålande bebis som möjligtvis kan vara nöjd ett tag om han får vara upprätt i famnen...

Freja sov 23-06.40 med lite käk där vid 3 =)

Skönt! Känner mig nästan utvilad :D

Och jag har haft första tuffa natten i natt. :p Jag fick A att somna vid 23.30, sen amning med knappt två timmar emellan hela natten och inte en lugn, sovande bebis utan en antingen klarvaken glad bebis eller en trött bebis utan att komma till ro. Halv sju somnade vi riktigt ordentligt för första gången efter bara slummer på natten.

När storebror vaknade vid sju höll jag på att bryta ihop, tur sambon är hemma fortfarande och kunde ta honom.

Min sambo har tagit hand om badandet och han har badat Ellie en gång i veckan ungefär. Hon har faktiskt varit rätt smutsig i alla veck o så innan badet, så det har liksom behövts trots att vi torkar av henne lite här o var med en tvättlapp varje dag.

KL

Har någon av er andra problem med geggiga ögon på bebisarna förresten? Ellie har varit geggig i ena ögat från dag ett och vi fick rådet att använda koksaltlösning att torka av det med. Det hjälper ju för stunden, men varje gång hon har sovit lite längre är ögat geggigt igen. Har nog rengjort det 3-4 gånger per dag. Har ni några tips? Ska så klart fråga om detta på barnvårdcentralen i övermorgon :)

Och jag har haft första tuffa natten i natt. :p Jag fick A att somna vid 23.30, sen amning med knappt två timmar emellan hela natten och inte en lugn, sovande bebis utan en antingen klarvaken glad bebis eller en trött bebis utan att komma till ro. Halv sju somnade vi riktigt ordentligt för första gången efter bara slummer på natten.

När storebror vaknade vid sju höll jag på att bryta ihop, tur sambon är hemma fortfarande och kunde ta honom.

Jobbigt!!! Ellie har också problem att komma till ro och somna ibland, hon blir liksom övertrött om hon är vaken för länge och ögonen är stora som tefat trots att man märker att hon är jättetrött! Då slutar det liksom med en baby melt down om hon inte somnar... så himla svårt att veta vad man ska göra då? Hoppas han sover lite på förmiddagen och sambon tar hand om storebrorsan nu så att du kan vila lite!

Här är lösningen på "baby melt down" bärselen :) hur mycket han än skriker blir han knäpptyst och somnar så fort vi sätter honom i selen. Det är min räddning om dagarna. Dock inte så kul kl 5 på morgonen :D

Ang. ögonen så var storebror jättegeggig i ögonen första månaderna. Det var bara att tvätta och tvätta med tvättlapp och vatten enligt BVC.

Alvin är lite geggig, men det brukar gå att hålla borta med vatten bara. :)

Nu har sambon och storebror get sig på att baka. Jag har lovat att åka och handla lite till dem, men mer tänker jag inte göra idag. Jo, sova middag med storebror. ;)

Här är lösningen på "baby melt down" bärselen :) hur mycket han än skriker blir han knäpptyst och somnar så fort vi sätter honom i selen. Det är min räddning om dagarna. Dock inte så kul kl 5 på morgonen :D

Det ska jag testa! Det som har funkat på Ellie är nämligen att kånka runt på henne i lägenheten, men med en bärsele har man ju händerna fria och kan grabba tag i en macka t.ex. i förbifarten så man inte svälter ihjäl :idea: vi har faktiskt en bärsele som någon barmhärtig människa skänkte till oss, kanske ska ta och passa in den på mig nu medan hon sover så man har den beredd till nästa gång det blir en melt down :)

Ang. ögonen så var storebror jättegeggig i ögonen första månaderna. Det var bara att tvätta och tvätta med tvättlapp och vatten enligt BVC.

Alvin är lite geggig, men det brukar gå att hålla borta med vatten bara. :)

Nu har sambon och storebror get sig på att baka. Jag har lovat att åka och handla lite till dem, men mer tänker jag inte göra idag. Jo, sova middag med storebror. ;)

Okej, ja det är väl bara att tvätta på då :) det ser ju liksom inte superinfekterat ut eller så, för ögat är inte alls rött utan det är bara gegget som är problemet.

Aha hoppas det blir något smarrigt ni kan glufsa på sen :D jag ska nog ta en promenad ner till mina föräldrar idag, möjligen förbi apoteket också och köpa lite bebigrejer ifall Ellie verkar sova riktigt djupt i vagnen :D

Ingen hot mama här heller. I natt kräktes Zilan ned hela mig, brösten läckte och rann, snor och tårar rann pga förkylning, svetten rann när alvedonen började verka, blodet rann (små mängder men ändå) och sist men inte minst varendra jävla gång jag hostar kissar jag på mig lite grand. Jag kniper och kniper men det har inte gett någon effekt ännu. mummel mutter morr och lie fula ord ovann på det.

Åå stackare! Men tänk på att det kommer en tid då du inte längre ammar, har gått ner alla gravidkilon, du kommer va strålande frisk och dessutom kunna piffa upp dig så du känner du supersnygg o fräsch (utan att bli nerkräkt 3 minuter senare!!)! Då jäklar!! ;)

Så länge det inte är rött i ögonen är det ingen fara enligt vår BVC-sköterska. Det är tårkanalerna som inte är färdigutvecklade än. :)

Här har vi inte heller gjort någon bad debut ännu, tänkte vänta tills naveln ramlar av, men Melissa är ju bara 1 vecka idag... försöker torka rent här o där.. funkar hittils. :laugh:

M är en riktig bajs maskin...man hör henne tydligt på nätterna när hon gassaar :P Men tror de kommer mest luft.... brukar få byta 1 gång per natt i samband med ammning, sen brukar hon bli nöjd igen och komma till ro. :d

På dagarna är det mellan 5-8 ggr.... märker att det går åt blöjor, sen hon föddes 1 vecka idag har vi snart gjort slut på 2 paket blöjor... (27 blöjor) paket. :angel:

Oh my good, tack för tipset!! Har testat detta två gånger idag när Ellie börjat gnälla och verkat närma sig en melt down och båda gångerna har hon lugnat ner sig totalt och somnat inom några minuter när jag satt henne i bärselen!!

Andra gången gick jag nog omkring lite väl mycket och hon hade precis käkat så hon kräktes ner oss båda två :angel:

Oh, kul att det fungerar för er också :bump: Dessutom så känns det mycket bättre att vanka runt med bebis i sele tycker jag, man har ju händerna fria! Viktor bara ålar sig i famnen på en när han är ledsen, i selen slappnar han av direkt. Och så kan man ju få lite gjort samtidigt :)

Det är väl härligt med lite bebiskräk :D

KL

Nu har jag satt in spjälsängen brevid min sida av sängen. Tänkte prova att lägga hans babynest i den och se om han kan tänka sig att sova där. Det är lite trångt i sängen, även om det är mysigt :)

Viktor bara ålar sig i famnen på en när han är ledsen, i selen slappnar han av direkt. Och så kan man ju få lite gjort samtidigt :)

EXAKT samma med Ellie!!

Det är väl härligt med lite bebiskräk :D

Okej att det inte är liika äckligt som vuxenkräk men härligt vete tusan om jag vill sträcka mig till att det är :p hehe Inte med några deciliter kräk innanför tröjan iaf som det blev nu, hon lyckades ju pricka urringningen perfekt nu när hon låg i selen :crazy: :D

Alvin är typ nöjd så länge han får vara nära mig. Jag får nog ta och leta på vår bärsele så jag kan få något vettigt gjort här hemma också.

Imorgon är sista dagen med sambon hemma. Vi får se hur vi klarar oss själva på onsdag! Sen är sambon ledig torsdag-fredag för att jobba hela helgen sen... Det blir spännande! ;)

*kl*
Första dagen på ledigheten och jag är redan uttråkad. Lillkillen får gärna komma typ nu (v38 idag) herregud vad segt det är i slutet, sjukt avundsjuk på er som har era guldklimpar på utsidan av magen. Nåja det bästa vore om han håller sig inne till helgen för då är maken ledig över sportlovet så jag slipper tänka på att aktivera 2 stora ungar och samtidigt ta hand om en nyfödd..

Vad skönt att kunna konstatera att det var en tillfällighet natten igår! :D

Inatt åt Alvin 21.30, vid 2 och sen vid 6 och sov som en stock däremellan. Precis som han brukar och "ska". ;)

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar