Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Jo, det var för att jag inte visste hur man la upp bilderna så att man såg dom direkt, vet själv att jag inte kolla på bilderna om det bara är länkar.

Jo visst vill jag ha kretik, men alltid mer lärorikt med tips som kn hjälpa oss att utvecklas.

Hon är fem år :)

Det gör min tränares hästar redan som 4-åringar. Men så är han ju duktig oxå. Är man utbildad (gammal elitryttare) och kan utbilda unghästarna är det ju en sak:smirk: Men man kan inte kräva det av ryttare som inte kan detta, först måste de ju lära sig själva och många kommer aldrig dit, vägen dit är ganska lång;)

15944668.jpg

låter er gissa vilken nivå vi tävlar på, formen att dömma

Centaur: Lb form är att ta i, men sen att hon inte har en stark Msvb form är jag helt på det klara med. Men hon är aktiv bak jobbar bra och får mycket beröm för det, sen är hon också överbyggd bak.

Mumrikan:

Det roliga med Oliver är att han paddlar alltid mcyket med bakbenen och är fin i nacken, men fast att han gör det så jobbar han inte alltid genom ryggen, men han är oftast snygg atttitta på i vilket fall..:angel: men det fungerar inte i St:geroge, vi återkommer med bilder på honom när han är riktigt genomarbetad :)

Jag tror att ni missförstod Centaur, hon menade inte att Miranda går i LBform utan att de andra ekipagen här döms ned.
Det är fler som skulle kunna räknas som iaf LAform om man anser att Mirandas form är godkänd MSVBform.

Hänger ni med? tror jag tolkade centaur rätt nu och jag håller med henne till viss del, i LB anser inte jag heller att hästarna ska vara så pass samlade men sanningen är att det krävs för placering.

Jag tror att ni missförstod Centaur, hon menade inte att Miranda går i LBform utan att de andra ekipagen här döms ned.
Det är fler som skulle kunna räknas som iaf LAform om man anser att Mirandas form är godkänd MSVBform.

Hänger ni med? tror jag tolkade centaur rätt nu och jag håller med henne till viss del, i LB anser inte jag heller att hästarna ska vara så pass samlade men sanningen är att det krävs för placering.

Ja, och så menar jag också. Och om vi antar att det är så att man måste ha LA-form för att bli placerad i LB, är frågan om det en bra utveckling? Innebär det att nivån höjts och att dressyrridningen i Sverige blivit så mycket bättre, eller innebär det bara att fler rider lägre klasser än vad de "borde"? Får vi en bättre kvalitet på dressyrryttare för att allt ifrån unghästar och nybörjare till "LA-ryttare" tävlar LC-LB? Borde inte fler börja klättra lite smått i klasserna för att vi så småningom skulle kunna utnyttja den stora bredden till en elit också? Är det viktigare att bli placerad än att rida en klass som ligger mer på "rätt" nivå?

Precis! :)

Som sagt så tycker jag Miranda går helt okej, inte så jättehögt men hon är inte byggd på det sättet heller, och hon jobbar i en för sin kropp samlad och trevlig form.

Mitt poäng var att många bilder som lagts ut i denna tråd har fått orimlig hård kritik vad gäller form - och särskilt hur högt hästen går med huvudet och om ryggen bildar en synlig uppförsbacke.

Hästar som jag tycker går i en trevlig LB form tex har vissa ansett knapt vara tillräckligt bra för en LC....

Ja, och så menar jag också. Och om vi antar att det är så att man måste ha LA-form för att bli placerad i LB, är frågan om det en bra utveckling? Innebär det att nivån höjts och att dressyrridningen i Sverige blivit så mycket bättre, eller innebär det bara att fler rider lägre klasser än vad de "borde"? Får vi en bättre kvalitet på dressyrryttare för att allt ifrån unghästar och nybörjare till "LA-ryttare" tävlar LC-LB? Borde inte fler börja klättra lite smått i klasserna för att vi så småningom skulle kunna utnyttja den stora bredden till en elit också? Är det viktigare att bli placerad än att rida en klass som ligger mer på "rätt" nivå?

Håller med dig, det känns som att många sitter och rider Lätt klass när dom egt borde ridit Msv, bara för att dom får bättre resultat där.. Kan ju förstå det på ett vis, men det är väldigt orättvist mot mer orutinerade hästar och ryttare!!

Hästar som jag tycker går i en trevlig LB form tex har vissa ansett knapt vara tillräckligt bra för en LC....
Vad skönt att det inte bara är jag som tycker det då.
Men då skulle jag vilja ställa frågan till er det gäller. Vad är ert främsta skäl till att inte våga gå upp en klass? Är det för att er tränare håller er tillbaka med att säga att tex LA eller Msv, DET är jättesvårt, då måste hästen gå EXTREMT mycket mer samlat? Eller är det för att det känns bekvämt/roligt/bekräftande/skönt att det går bra och man blir placerad? Eller för att "alla andra" ju också rider samma klasser när de har samma form?

Själv har jag nämligen lite svårt att förstå att man rider LC:2, LB:1 överhuvudtaget om man inte absolut måste för jag tycker att det är så vansinnigt tråkiga program. LA-programmen är mycket mer varierade och jag tror faktiskt att formkravet mest har höjts i LB, men att det inte gäller hela skalan. Därför behöver inte steget till LA vara lika stort som man tror.

Nej, så tror jag inte att det är. Och de flesta upplever jag även rider klasser som är högre än vad de poängmässigt är klara för. Men man fortsätter äv rida de program man behärskar.

Ta och titta i resultatlistorna på lite lokala och regionala dressyrtävlingar i både lätt klass och MSV. På de allra flesta tävlingar så är det ett gäng som ligger runt 64-70%, men sen kommer det nästan alltid en väldigt stor skock som inte nådde upp till 60%. Ofta ett helt gäng på runt 55%. Dessa ryttare är uppenbart inte redo helt för klassen, eller rättare sagt, klarar för dagen inte av att prestera det domaren vill se. Men ändå rider man klassen.

Däremot upplever jag att de flesta ryttare idag är mkt kunniga om hur det bör se ut. Man vet mkt väl vad det är som fattas. Man kan granska kritiskt.

Och visst är det mkt roligare att rida program med lite rörelser i, men jobbar inte hästen i en bra form och hänger ihop (pilbågen spänd) så blir det mer cirkus än dressyr inne på banan.

Men sedan finns det ju de som äv tycker att man inte bör gå upp en klass förrän man uppnått runt 65% i den föregående. Men det är mer de riktigt duktiga som håller sig till den regeln. Övriga skyndar på rätt bra i klasserna men är samtidigt ganska medvetna om att deras standard inte är tillräckligt hög för att konkurrera.

Haha! Nu känner jag mig som en total nybörjare,visste inte äns att det krävdes en exakt linje i nacken och nosryggen för en viss tävlingsklass. :confused:

Kan alldeles för lite för att kommentera några bilder, men i mina ögon tkr jag att formen här döms för hårt.

Lägger ut några bilder också:
En bra LB form tkr jag, hästen har gått LB:1 på 74% (samma i LC),
även vunnit lokal LA:1 på 62%, För LA tkr jag att man kan önska lättare framtill så hon "sätter sig" på bakbenen lite mer, och då kmr ju nacken upp av sig själv :idea: Detta är mina tankar som o´kunnig inom det här så kommentera gärna om jag är helt ute och cyklar eller inne på rätt spår :p

14974636.jpg

14974520.jpg

(Nosen ska ju fram lite också..)

KOMMENTERA ;D

Jag tycker också det är en bra LC/LB-form, men utgår man från den här samlingsgraden så skulle kraven för LA/MSV vara betydligt lägre än idag.. :angel:
Missförstå mig rätt nu, jag tycker hästen ser jättefin ut och särskilt på första bilden som att den "kopplar" bra bakifrån och fram, men ser inte ett uns av samling. Och så tycker jag det ska få vara åtminstone i LC och ändå kunna få godkända poäng i LB.
Men folk pratar så mycket om samlingsgrad och att hästen ska gå i uppförsbacke redan i lätta klasser att man börjar fundera på hur det är med verklighetsförankringen?
Man får inte särskilt mycket samling av övningarna och rörelserna förrän i LA/MSV - om man då följer utbildningstrappan - varför ska det krävas samling öht i LC/LB? Varför inte en fin avslappnad form istället och låta hästen ge det den är redo för i det läget?

menade du att hästen på bilderna skulle gå LA-MSV :confused: blev lite förvirrad nu.:p

Hästen är inte samlad utan går i en bra LB form enligt mig ;) i LB är dt inga övningar som heter "samlad" utan arbetsgångarter ;)

Fattade kanske fel med vad du menade:angel:

menade du att hästen på bilderna skulle gå LA-MSV :confused: blev lite förvirrad nu.:p

Hästen är inte samlad utan går i en bra LB form enligt mig ;) i LB är dt inga övningar som heter "samlad" utan arbetsgångarter ;)

Fattade kanske fel med vad du menade:angel:

Nej, jag menade att jag tyckte formen, särskilt på första bilden, såg trevlig ut- men inte samlad för fem öre.
Men eftersom jag personligen tycker att en "trevlig form" ska räcka för MINST LC och som sagt åtminstone för godkända poäng i LB så tycker jag det är en trevlig form för de klasserna trots att jag inte ser någon samling utan skjutkraft.
Tycker tvärtom att folk verkar kräva alldeles för hög form redan i LB, hästarna är knappast redo för en såpass hög form (=blir ofta "oärlig" form pga det) som brukar visas upp innan de tränats en hel del samlande och rakriktande. Vilket man inte gör genom övningarna i LC och LB utan det samlande börjar komma först i LA. Precis som du skriver. :p

Jag gillar hästen Miranda och hästen Logans sätt att röra sig enligt den uppfattning jag får från bilderna. Därimot är hästen miranda mer musklad, kanske äldre än hästen Logan. men jag tycker nog nästan att hästen Logan ser ut i att gå i en högre och bättre form än miranda enligt fotografierna:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?