Jag förstår hur du menar, men håller inte med. Jag tävlar för att jag tycker det är kul att "upptäcka" nya platser, lite för att "miljöträna" H.H (han är ju rätt tittig som häst, sin ålder till trots!) rida för olika domare och för att (vissa) program är roliga. Jag tävlar inte för att vinna, eller ens placera mig. För att jag ska starta en klass/ett program, ska det finnas en realistisk chans att vi kan rida ihop 50%. Kan vi rida ihop 55% är det okej/ganska bra. Har vi vid minst 2 tillfällen fått +/- 60% (ca. 58-62%) anser jag att vi är klara i den klassen. Det är iaf min filosofi.
Och iaf vad jag insett i år, är att det inte finns någon absolut korrelation mellan procent-klass. Jag/vi rider t.ex. LC:1 och LB:3 på ungefär samma procent. Vad kan det bero på då? Jo, att LC:1 inte passar oss alls, medan LB:3 passar oss jättebra. Däremot får vi 5% högre i LC:2 än LC:1. Och något lägre i LB:1 än LB:3. Av samma anledning. Olika program passar oss olika bra helt enkelt. Och just det som verkar passa oss bäst, är program där saker "händer snabbt" utan massa transportsträckor. Vilket snarare kommer in i t.ex. LB:3 än LC:1.
Sen kom jag förövrigt för bara en liten stund sedan att jag visst ridit en LA tidigare med H.H. Inte mindre än en regional LA:2, för att jag ville testa på 2 klasser/tävling en gång och det var det enda kortbaneprogrammet som fanns bortsett från LB:1. Vid den tiden (förra året) red vi enbart LB:1or och dessa på ca. 50-53%. I LB:1an den gången fick vi 52.52%. I den efterföljande LA:2an fick vi de facto 49.9%. Dock var då en felridning och en blackout inkluderad, så om man räknar bort avdraget för felridning och 3an på black-out momentet (och istället sätter in 5.5, som vi fick på motsv. moment från andra hållet) så blir det ca. 51%. Apropå på skillnaden mellan lokal LB:1 och regional LA:2 - 1.5%...........