Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta
*kl*
Lite uppdatering:
I helgen har medryttaren skrittat ut en gång(tyckte han var jättefin) och i måndags körde jag lite tömkörning på ridbanan.
Jag gjorde som vet sa, bad att han skulle röra sig ordentligt och inte fis-skritta eller fis-trava, körde mest skritt, lite sidvärts, böja och svänga, lite uppmjukande sådär. Tog några varv trav åt vardera håll på volten och han såg fin och rörlig ut, rejält framåt när man bad om det.
Nu är ridbanan nyligen djupharvad så innanför spåret är den ganska djup, man såg att han fick ta i ordentlig och det var därför vi bara tog lite trav så.
Skrittade av ordentligt och sen på med täcke för det regnade så.
Igår körde vi på lina i ridhuset, det var maken som började (jag red unghästen) men jag såg i ögonvrån direkt att han inte rörde sig ok. Tänkte att det var skit bakom spakarna och körde lite själv, men visst, nu är han (nästan) som han var innan skoningen igen
Nickar liiiiite lite i höger varv, vill inte gå fram ordentligt i trav. Vill bara göra hoppsasteg eller galoppera ASlångsamt där det liksom ser ut som att han sätter sig väldigt på bak, som att han typ avlastar framtassarna. Vill inte galoppera "fram" och vill knappt alls trava utan bara galopp alltså.
HUR skumt är det då?
- Innan skoningen hade ponnin sovit inne två nätter, plötsligt börjar jag undra om DET gjorde sån stor skillnad, men skulle det isf hålla i sig nästan en vecka?
- Efter skoningen har han väl typ gått utan täcken, men i måndags satte jag ju på det, kan det tänkas klämma på något skumt sätt?
- Någon vecka(tror jag det var) innan skoningen hade vi slutat med munkorg då jag tyckte att det knappt finns något i hagen längre. Nu tycker jag att magen sticker ut igen framför ljumsken, den drog faktiskt upp sig ordentligt när han gick med munkorg. Kan det hänga ihop? Han är inte mer hård i mankammen(ännu).
- Eller kan måndagens träning vara orsaken? Det var ju så mjukt så han borde inte fått ont i tassarna av det, eller? Är det kanske ett tecken på att det snarare är senor eller nått som krånglar? Eller är det för tidigt med trav(och galopp?) Det var självklart veterinären som tyckte att vi skulle börja med sånt, annars hade jag avvaktat.
- Eller någon låsning som slappnade av efter domosedan, men som han nu spände upp igen när han fick anstränga sig lite?
Ovanstående funderingar i helt osorterad ordning..
Nu tänkte jag testa att låta honom sova inne några nätter och se om det ger samma fantastiska effekt, och jag tror faktiskt inte jag vill köra på i trav och galopp när det nu blev sämre. Vill försöka hinna testa av så mycket som möjligt så vi har lite underlag tills när vi träffar veterinären.
Har funderat på munkorgen, men det finns verkligen otroligt lite i hagen... men kanske kan det vara för mycket ändå..? När han sov inne fick han faktiskt både lite hö och halm(som han åt), så det var ju inte som att han fick superbanta då heller..
*suck*