Liknande krav, skrev jag, inte samma.Nä, det är högre krav i LA. Det ska vara det i alla fall. /domaraspiranten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Liknande krav, skrev jag, inte samma.Nä, det är högre krav i LA. Det ska vara det i alla fall. /domaraspiranten
Ja, men det är inte liknande. Det är svårare att rida LA än LB.Liknande krav, skrev jag, inte samma.
Ja, det är klart, eftersom man ska göra svårare saker.Ja, men det är inte liknande. Det är svårare att rida LA än LB.
Och det ska vara högre krav på formen, takt och bärighet. Men sen är det inte alla domare som dömer så, men det ska vara det.Ja, det är klart, eftersom man ska göra svårare saker.
Det är ju det jag skriver, svårigheterna är större, kraven på form och precision när man genomför programmet liknande.
Och det ska vara högre krav på formen, takt och bärighet. Men sen är det inte alla domare som dömer så, men det ska vara det.
@Dressyrtjejen_97
Nej, ni låter inte som ni kan hävda er i LA men åas - det är dressyr, vad är det värsta som kan hända?
Du sitter på en äldre häst som inte lär ta skada av att få lite sämre % och själv verkar du medveten om era svagheter så rid en pay & ride eller programridning vetja och se hur det går.
På en ung häst kan jag hålla med dig men i @Dressyrtjejen_97 s fall handlar det om en äldre häst som tidigare tävlat på den nivån.Fast det ÄR inte schysst mot hästen att rida en klass man inte är klar för. Det handlar självklart inte om att hästen bryr sig om vad den får för % - det handlar om att den tar stryk av att t ex galoppera på så pass små volter, i förvänd galopp etc om man inte kan göra det i balans. Jag förstår verkligen inte vitsen med att starta en LA när man inte rider på godkända procent i LB.
@Dressyrtjejen_97
Jag brukar tänka att när man stadigt ligger på minst 60 procent så kan man fundera på att starta på nästa nivå jag har visserligen bara meriter i lätt klass också men min var ju 23 vid sin debut i LA:1 (fick ca 60 procent) och har då gått på ca 68 procent som bäst i LB:1 (men snittet är ju lägre såklart).
På en ung häst kan jag hålla med dig men i @Dressyrtjejen_97 s fall handlar det om en äldre häst som tidigare tävlat på den nivån.
Det är ju inte hoppning eller fälttävlan vi talar om här - det blir liksom inte farligt att rida en högre klass än man kan hävda sig i.
Jag håller med dig. Absolut om det hade varit hoppning, eller än värre FT, då hade det liksom inte varit något snack om saken. Men när han liksom gått LA på 64% redan, varit helt "färdig" för MsvC (men dock aldrig hunnit starta) samt liksom rent tekniskt kan saker som t.om. är på ännu högre nivå än MsvC (riktigt galoppombyte 3 st på diagonal - har t.om. jag testat på en gång med honom, "bebistrampa", skritt-"arbets"-piruetter etc. etc.) så känns det faktiskt inte så farligt. Jag menar, det är ju knappast som att han lär braka ihop i en hög liksom.
Det jag hade känt om jag var i din sits är prestationsångest. Har hästen med tidigare ryttare fått ihop 64% och vi som ekipage får betydande mindre procent hade jag helt och hållet tagit det på mitt prestationskonto och det kontot är jag iallafall rädd om. Hästen kan, men kan du ge hästen förutsättningarna att kunna utföra momenten? Jag ser själv ingen anledning att starta högre än vad jag känner att vi klarar av men jag vill också att det vi gör ska vara med gott självförtroende och glädje.
Jag har ridit hästar tävlade i GP, det har inte gjort att jag kunnat tävla på den nivån. Tycker man ska skilja på hästens gamla prestationer och vad den kan nu med rådande förutsättningar
Nu har jag sålt hästen men med min islandshäst så passade de svårare programmen henne bättre och var roligare att träna på (tränade rörelser från medelsvår snarare) hästen gillar skolor/sidvärtsrörelser. Det beror helt på vad man har för mål med sin ridning och vad hästens starka/svaga sidor är och varför man inte klarat godkända procent. Jag funderade på att rida medelsvår pay&ride med min häst och tränade en del rörelser på den nivån (för derssyrtränare med erfarenhet av svår dressyr) hon såg inga problem och uppmuntrade mig. Det hade förmodligen tagit något års träning till för att komma ditFast det ÄR inte schysst mot hästen att rida en klass man inte är klar för. Det handlar självklart inte om att hästen bryr sig om vad den får för % - det handlar om att den tar stryk av att t ex galoppera på så pass små volter, i förvänd galopp etc om man inte kan göra det i balans. Jag förstår verkligen inte vitsen med att starta en LA när man inte rider på godkända procent i LB.
Nu har jag sålt hästen men med min islandshäst så passade de svårare programmen henne bättre och var roligare att träna på (tränade rörelser från medelsvår snarare) hästen gillar skolor/sidvärtsrörelser. Det beror helt på vad man har för mål med sin ridning och vad hästens starka/svaga sidor är och varför man inte klarat godkända procent. Jag funderade på att rida medelsvår pay&ride med min häst och tränade en del rörelser på den nivån (för derssyrtränare med erfarenhet av svår dressyr) hon såg inga problem och uppmuntrade mig. Det hade förmodligen tagit något års träning till för att komma dit
Jag red helt för nöjes skull (och att stärka hästen) och hade egentligen inga direkta planer för en tävlingskarriär. Det är inte riktigt rätt ras med islandshäst om man satsar på dressyren.