Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare.
Åh, nej. Att bara rida på fyrkanten och "jobba mot yttersidan" är det absolut sista som går med H.H. Jag provade det i något år innan nuvarande system, och det gick inte bara fullkomligt katastrofalt, det var snudd på farligt ibland. Det som funkar för oss är en jämn, ytterst lätt kontakt på tygeln, mycket sits/vikt hjälper och så lite skänkel på det. För att lösgöra honom ordentligt, utan att behöva rida 1.5-2 h "måste" man rida skolor. Så är det bara. Och det är inte heller "grundsystemet" det är fel på, det är det absolut bästa tänkbara för såväl mig som H.H. Det är som sagt min sits och inverkan det fel på. Det är ingenting min tränare kan hjälpa mig med i direkt bemärkelse heller, utan det handlar enkom om hur mycket tid jag lägger på att träna bålstabilitet och styrka. Det är det som allting, i grunden och botten, står och faller på. Nu när jag haft mycket med annat detta år, så har den träningen hamnat lite i skymundan, varför det gått som det gått hädan efter. Däremot tyckte jag mig faktiskt förtjäna absolut minst 4.5, men även 5 på sits och inverkan nu i helgen. Och t.om. när sitsen/inverkan inte varit så bra som den ändå var i helgen, har vi fått minst 4.5 på båda, ofta typ 4.5 på ena och 5 på andra punkten. Sen är det väl helt enkelt bara att konstatera att H.Hs stadigvarande ryttare i hans "past life" rört sig kring ungefär 175-185 cm storleksmässigt sett. Vilket absolut inte har varit någon slump. Är man då betydligt mindre än så, med väldigt mycket kortare ben, får man kompensera med enorm bålstyrka istället.
Förövrigt: Det mest optimala programmet för oss hade varit typ LA:2 med LC-LBs formkrav, om det hade funnits. För just teknikaliteter/skolor och "ett högt" i rörelseföljderna är vårt paradnummer. Så hade det varit lägre grundkrav, och jag fått till sits och inverkan bra, hade vi nog absolut kunnat få 60% i ett sådant program, om det som sagt funnits.