En superhelg!
Efter förra helgens fiasko, har vi gjort två stycken superrundor!
I går (lördag) var vi iväg och red en LC:1. H.H kändes otroligt spänd och i viss mån övertaggad på framridningen, vilket släppte lite inne på banan, men inte helt. Det blev egentligen bara en riktigt grov miss, att jag var för övertydlig i första galoppfattningen. Annars var det många småsaker, typ att jag inte riktigt fick till en hörnplacering som jag ville, att avbrottet från galopp kom något språng senare, att ena serpentinbågen inte blev riktigt jämn i inridningen osv. osv. På plussidan fanns en fri skritt där han inte fullkomligen exploderade (inte ovanligt...) och jämna galoppvolter. Tänkte att jag nu om någon gång förtjänade max 50%, men nepp. Fick 58.89%.
Domaren hade inte sett någon annan miss än galoppfattningen verkade det som... Det var kanske inte i mitt tycke ett rimligt resultat med tanke på ritten, men för att vara LC:1 som helhet var det absolut det. Tror vårt rekord i LC:1 är typ 60.0% blankt. Vi gör oss helt enkelt bättre i mer "tekniska" program, och de gånger vi fått uppåt 62-63% i LC har det varit i LC:2.
Denna klubb hade förövrigt ett himla trevligt initiativ med att alla i LC fick en (megastor!) rosett och goodiebag, oavsett resultat!
Idag (söndag) red vi en LB:3. Jag är snudd på mållös. Han var så grymt fin på alla sätt och vis!
Framridningen är vår i särklass bästa någonsin! Han var lätt, alert och som smör att sitta på enda från början!
Framridningen var också otroligt rymlig och med fri sikt typ 500 m åt alla håll, vilket jag tror bidrog till att H.H var såpass lugn och fin. (Han kan bli spänd/distraherad/stressad om det endera är dålig med plats eller dålig sikt/hör saker han inte ser). Collectingring var mitt bland FT-hinder, så då tyckte den forna FT-hästen i honom (för han har trots allt gått H90 en gång i tiden!) att det var roligare att titta på de än lyssna på matte.
Då jag gick upp till collecting rätt så tidigt hann jag prata lite med hon som höll koll/prickade av där (samt hade övergripande koll över framridningen också). Hon tyckte att H.H verkade vara en superfin häst i allmänhet och ett jättebra dressyrläromästare/första häst åt mig i synnerhet. Snacka om värme i mamma-hjärtat att höra det minuterna innan man gick in på banan!
Väl inne på banan var han
lite spänd i ena hörnet, men de situationerna gick enkelt att lösa. Annars var han lika fin som på framridningen!
Idag kändes (och såg!) min sits jättebra ut, jag fick till rörelserna precis där och som jag ville ha de, och allting bara allmänt flöt på superbra! Absoluta höjdpunkten var mellangaloppen i vänster varv. Just det är ju en av H.Hs svagare punkter; han skjuter iväg som en misil och blir mest springig. Nu kände man verkligen hur energin samlades uppåt, och hur stegen längdes, utan att han bara sprang iväg!
Resultatet blev 57.424% - Nytt procentrekord i LB:3, och bara ca. 7.5 hundradelar från vårt totala rekord i LB på 57.5% (LB:1). Hade knappt vågat hoppas på det med tanke på den lilla spänningen i ena hörnet, men jodå! Kommentarerna jag fick var också superrara och väldigt spot-on.
Fick bl.a. den efterlängtade 6an på sits och kommentar om hur punktliga mina vägar var!
Kan dock konstatera att känslan ändå överlag är bättre i ett mer "tekniskt" program som LB:3, jämfört med LB:3. Eftersom att rörelserna "kommer mycket snabbare" är det mycket lättare att på ett "snyggt sätt" lösa problem om H.H blir för på eller spänd.
Är så enormt tacksam för att jag har en så otroligt fin läromästare, och ett så fantastiskt team (pappa, tränare och hovslagare framförallt) runt mig som stöttar upp!
Lite bilder från helgen (blandat från mobil och pappas kamera):
Lördagens LC:1
Söndagens LB:3
Ursäkta den lilla bildbomben!