Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Men folk pratar så mycket om samlingsgrad och att hästen ska gå i uppförsbacke redan i lätta klasser att man börjar fundera på hur det är med verklighetsförankringen?

När jag började kommentera de första 3 bilderna som mumriken la ut, så sa jag att hästarna gick på bogarna (enligt bild)och det får inte en häst göra, inte ens i LC, tycker inte jag.Tycker du? När jag prata om uppförsbacke så menar jag att det gå att få vilken häst som helst att gå så, men då måste man själv vara så pass ruttinerad och kunnig så att man kan tala om för hästen vad vi vill att den ska göra, men först måste den acceptera våra hjälper och det gör inte en häst som inte är riktigt inriden. Jag har aldrig sagt att man ska kunna rida så i tex LC men det vore en fröjd att se:)

utan det samlande börjar komma först i LA.

kan inte hålla med dig, bero på hur gammal du / hästen är, vilka förutsättningar ni har eller haft:smirk:

Jag tror nog att Totola menar att någon form av samling inte krävs förrän i tävlingsprogrammet LA.
Somliga hästar har lättare för sig än andra att hitta en samlad form, har förutsättningar att tidigare än andra börja samla sig, det är självklart. Men det krävs ingen form av samling i varken LC eller LB. Huvudsaken på den nivån är att hästen bär sig själv, alltså att den arbetar bakifrån och inte hänger på bogarna med bettet som ett 5e ben. Jag tycker det på den nivån blir lite fel att säga att hästen ska vara i "uppförsbacke", det är bättre att säga att den ska vara "lätt i framdelen". Det går att genomföra LB på ett bra sätt genom att vara lätt i framdelen. Men för att visa LA på ett bra sätt behöver hästen vara mer i uppförsbacke. Kravet ökar sedan för varje nivå. Uppförsbacke i LA/Msv ställer inte samma krav som i GP.

Men är en lätt uppförsbacke verkligen lika med samling? Inte i mina ögon

*kl*
Intressant tråd!:idea:

Kommer med några bilder på vart vi ungefär har befunnit oss formmässigt i år.. Tävlat LA-FEI, en nationell med samma form skulle jag säga, då fick vi mycket beröm för formen även om jag helt ärligt trodde att hon gick för lågt..

Nationella tävlingen

Jag kan ha missat något, har kanske läst för snabbt, men tycker mig inte minnas att någon nämnt en LÄTT uppförsbacke.
I alla fall så åstadkoms uppförsbacken när hästen, efter träning och utbildning, blir allt starkare och orkar bära mer och mer vikt med sin bakdel. Det är inget man kan kräva av t.ex. en 4-åring. Det viktigaste för dessa unga hästar är de lär sig att arbeta bakifrån med en lätt kontakt med ryttarens hand, det är också vad som krävs i LC/LB för att få bra resultat. I LA och uppåt är detta däremot inte tillräckligt.

Därför tycker jag det är fel att tala om "uppförsbacke", lätt eller ej, när det gäller unga hästar och LC/LB.

Jag har.
Och jag påstår som tidigare att alla hästar, speciellt unghästar ska arbeta genom kroppen med lätt sug framtill i en lätt uppförsbacke.
Sedan kommer samlingen in i bilden allt eftersom hästen blir starkare

Men är en lätt uppförsbacke verkligen lika med samling? Inte i mina ögon

Inte i mina ögon heller, skulle alternativet vara på bogarna eller vad? Klart man alltid strävar efter en lätt uppförsbacke oavsett på vilken häst man rider.

Hur sjutton ska man få uppförsbacken utan samling? höja huvudet så mycket att manken blir högre? :confused:

Gör dig nu inte dummare än vad du är! ;) Huvudets läge skapar ingen uppförsbacke. Gissar att du var ironisk här, men jag försöker diskutera på en seriös nivå

Samling är ju ett ytterst rörligt begrepp.
En unghäst behöver inte samla sig i stort sett någonting, men i och med att ryttaren kommer på ryggen kommer hästen att vara tvungen att utföra en liten form av samling (lätt uppförsbacke) för att bära upp sin ryttare.
Det är inget jag egentligen skulle vilja kalla regelrätt samling, men självklart en första ansats mot ett slutmål.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror nog att Totola menar att någon form av samling inte krävs förrän i tävlingsprogrammet LA.
Somliga hästar har lättare för sig än andra att hitta en samlad form, har förutsättningar att tidigare än andra börja samla sig, det är självklart. Men det krävs ingen form av samling i varken LC eller LB. Huvudsaken på den nivån är att hästen bär sig själv, alltså att den arbetar bakifrån och inte hänger på bogarna med bettet som ett 5e ben. Jag tycker det på den nivån blir lite fel att säga att hästen ska vara i "uppförsbacke", det är bättre att säga att den ska vara "lätt i framdelen". Det går att genomföra LB på ett bra sätt genom att vara lätt i framdelen. Men för att visa LA på ett bra sätt behöver hästen vara mer i uppförsbacke. Kravet ökar sedan för varje nivå. Uppförsbacke i LA/Msv ställer inte samma krav som i GP.

Nja, jag menar att det är BRA om man inte kräver samling i LB/LC (vilket jag inte vet om domare gör, men uppenbarligen försöker folk rida med samling redan i dessa klasser för att få placeringar) och SYND att man inte mer fokuserar på att ha en lite längre avslappnad "unghästform". Eftersom det enligt utbildningstrappan ska vara unghästar som går LC-LB.

Förutom det sammanfattade du rätt bra vad jag menade.
Det där med "bogfri" skulle man kunna diskutera rätt länge dock, för hur får man en häst bogfri utan samling?
-Antingen får man inte det utan får en "oärlig" form eller vad man ska kalla det, eller så får man hästen bogfri men samling för tidigt, eller ytterligare ett alternativ är att man får hästen till synes bogfri men orsakat av spänning.
Att få hästen i hyfsad balans och inte lika framstupa som de kan bli när de först får en ryttare på ryggen, är det kanske det du kallar "bogfri"? Eller måste det vara nästan 50-50 på framdel/bakdel för att klassas som bogfri?

Hur sjutton ska man få uppförsbacken utan samling? höja huvudet så mycket att manken blir högre? :confused:

men skojar du? Hur tror du man kan galoppera i terrängen i uppförsbacke :confused: Tror knappast det handlar om någon samling där, aktivera bakdelen för sjutton !

Ok, det är lätt att tolka fel. helst vi svenska är ju bra på det, fast där håller jag inte med:D

Huvudsaken på den nivån är att hästen bär sig själv, alltså att den arbetar bakifrån och inte hänger på bogarna med bettet som ett 5e ben. Jag tycker det på den nivån blir lite fel att säga att hästen ska vara i "uppförsbacke", det är bättre att säga att den ska vara "lätt i framdelen".

Jag håller absolut med dig:)

Uppförsbacke för mig är samma som lätt i framdelen fast i på olika nivåer;)

med andra ord lägger man kanske helt olika betydelser i ordet "uppförsbacke"....?

KL

Den här formen tycker jag är bra för lätt klass sålänge den är stadig genom hela programmet

Vad tycker ni?

olika betydelse :confused: absolut inte, beroende på vilken nivå ryttaren/hästen är:smirk:

Form är ju mer än huvudställning. Där tycker jag att bakbenen kunde vara betydligt bättre. Hade önskat bättre vinkling i bäcken och bättre bakben.
Ser lite oengagerat ut. Men svårt att bedöma en stillbild

Bild nr 2 är ngt bättre men då är hästen lite kort i halsen, hade önskat mer frihet fram där

Sadeln ligger inte ultimat, men det kanske du är medveten om?

Prydligt ekipage annars!

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte du lägga ut några bilder på hur det ska se ut? Alla vi okunniga vill ju gärna lära oss mer!

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?