Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Tror säkert det finns hästar som är så (uppenbarligen! :p ) samtidigt så måste de ha något att stödja i för att ta stöd! ;)
Förstår bättre vad ni menar, att det blir jobb med att få "loss" hästen och flytta över balansen. Samma som jag menar när jag säger att hästen behöver ha en grundbalans, men inte vara "samlad" i övrigt.?

Vad skönt det var innan formkravet i LC kom... tror det var runt millenieskiftet... Innan dess tog iaf jag det som:

LC - ingen form krävs, fokus på start, stopp, sväng ungefär
LB - stadig form men inte mer
LA - början till samling

Det har alltid varit "formkrav" även i LC. Det är dock en vanlig missuppfattning att inget krav ställs på denna låga nivå på hur hästen arbetar.

Det har alltid varit "formkrav" även i LC. Det är dock en vanlig missuppfattning att inget krav ställs på denna låga nivå på hur hästen arbetar.

ja och det förvånar mig ständigt, eftersom det tydligt står bedömnings kriterierna som det gör i alla dressyrprogram längst ner i protokollen :angel:

Nej det har inte alls alltid varit formkrav :S Var först runt 2000 som det kom. Kan ha funnits "något" krav men innan dess kunde man rida med en häst som gick över hand hela programmet igenom och ändå få bra poäng. Efter det behövde hästen gå stadigt i formen... Tävlade i de klasserna då och minns väldigt tydligt att det ändrades. Vi hade diskussioner om det på ridskolan, med domaren som dömde första LC:n på klubbis hos oss efter detta, väldigt tydliga poängskillnader mellan tävlingar ett par veckor innan och ett par veckor efter det årsskiftet.

Men nu ja nu är jag helt på det klara med att det är krav.

Blir lite förvirrad av alla kommentarer om olika/likadan form

Jag förstår inte riktigt vad du menar med olika/likadan form:smirk:

Jag tycker dina bilder på de olika ekipagen ser jättefina ut, gillar framförallt 1, 2, 4 och 5:e bilden;)

man lär in väldigt tidigt att hästen skall gå på bogarna, och ryggen är inte igenom alls.
i stora delar av hobbyhäst kretsar är alla så sjukt rädda för att rida sina unghästar lite öppnare i formen, av rädsla att hästen skall anses "inte gå på tygeln". Vart bakkärran tagit vägen i sammanahanget har försvunnit helt i konceptet. En unghäst behöver bygga styrka i sin bakdel från början, och om det innebär att rumpan är inne men formen där fram lite öppnare, så är det en otroligt mkt större fördel att bygga styrka på än om man halat ner och fram hela framkärran på den och glömt resten bakom sig.

:angel:Så sant så:bow:

Jo då, det har alltid krävts att hästen arbetar rätt även i LC. Formen har alltid funnits med som en bedömningsgrupp under "allmänt intryck". Vet inte vilken del av landet du bor i, men det låter som om ni missuppfattat detta helt. Kanske "domaren" inte var utbildad?
Jag har inte tävlat sedan "urminnes tider", men sedan början på 80-talet, och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon fått höga betyg i LC trots att hästen varit över tygeln, eller mot hand hela tiden. Dina upplevelser låter lite märkliga, tycker jag. :confused:

Det kom en "uppdaterad" version av programmet samtidigt, då skrevs formen in som det ser ut ida. Kan tänka mig att det kanske var en bedömningsgrupp även innan, och att det då kom som ett krav för att få bra på de olika bedömningsgrupperna eller vad man ska säga. Alltså, att typ för att få bra på volt 20 m så behöver du ha hästen i form då. Då påverkar det ju mycket mer än om det bara står i grupperna längst ner...

Hoppas du förstår vad jag menar :)

Självklart blir inte poängen bra om hästen går emot hand för då lär ju inte resten bli bra heller...

Vet att det ändrades i alla fall, så att det blev att hästen MÅSTE gå i form. Det var inte bara den domaren, läste om det i Ridsport eller någon annanstans samtidigt också.

Det kom en "uppdaterad" version av programmet samtidigt, då skrevs formen in som det ser ut ida. Kan tänka mig att det kanske var en bedömningsgrupp även innan, och att det då kom som ett krav för att få bra på de olika bedömningsgrupperna eller vad man ska säga. Alltså, att typ för att få bra på volt 20 m så behöver du ha hästen i form då. Då påverkar det ju mycket mer än om det bara står i grupperna längst ner...

Hoppas du förstår vad jag menar :)

nej jag förstår inte vad du menar?
formkravet står fortfarande längst ner, som bedömnings grupp.

I LC-programmen sätts poäng på:
Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet)
Hästens form (eftergift på tygeln) och tempo
Vägarnas rätta ridande
Ryttarens sits

Mm jag vet att det står där nere nu. Det jag menar är att som det var innan var det antingen:

-Det stod där nere men bedömdes BARA där. Alltså under programmets gång bedömdes du bara på det som stod i grupperna, gjorde du en perfekt volt i trav fick du bra poäng på det momentet då spelade det ingen roll hur formen var.

ELLER

-Det stod inte med där nere innan dess.

Ska kolla på mina gamla dressyrprogram när jag e hos mamma nästa gång.. men vet att det var något av detta.

Jag förstår inte heller vad du menar. Precis som Mackan svarar så har dessa 4 bedömningsgrupper under Allmänt intryck alltid funnits med i LC-programmen.
Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsin har sett något skrivet om någon ändring vad gäller formkrav i LC. Men du får gärna leta fram det du läst och länka.
Däremot vet jag att många, helt felaktigt, tror att hästen inte behöver gå med eftergift i LC. Det är som sagt en missuppfattning.

Mm jag vet att det står där nere nu. Det jag menar är att som det var innan var det antingen:

-Det stod där nere men bedömdes BARA där. Alltså under programmets gång bedömdes du bara på det som stod i grupperna, gjorde du en perfekt volt i trav fick du bra poäng på det momentet då spelade det ingen roll hur formen var.

ELLER

-Det stod inte med där nere innan dess.

Ska kolla på mina gamla dressyrprogram när jag e hos mamma nästa gång.. men vet att det var något av detta.

Men detta har ju alltid stått. När menar du att dessa bedömningsgrupper inte skulle ha funnits med? :confused:
Man kan INTE göra en perfekt volt i trav om inte hästen arbetar korrekt.

*KL*

måste bara fråga en sak. om man har en häst som går naturligt i La-form. fungerar det i Lc och Lb då också? min häst går hellre i den mer höga, samlade formen än i den lägre mer avslappnade. därför undrar jag om jag kommer att få sämre bedömningar om jag tävlar lägre än LA?

ledsen för trådkapning...

Lite kass vinkel och så...fotografen lite seg :rofl:

Går lite mer samlat då hon är ordentligt uppvärmd, formen på bilden = kall häst.. Vad tror ni, LC?

43132_1206373511.jpg

Sitsen lite knasig men jag rider lätt ;)

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

måste bara fråga en sak. om man har en häst som går naturligt i La-form. fungerar det i Lc och Lb då också? min häst går hellre i den mer höga, samlade formen än i den lägre mer avslappnade. därför undrar jag om jag kommer att få sämre bedömningar om jag tävlar lägre än LA?

ledsen för trådkapning...

Risken är väl om hästen "själv" väljer den lite höga formen utan att man tagit sig igenom de lite lägre formerna, att den då gör det i spänning. Att formen inte är riktigt ärlig igenom hela rygglinjen (märker själv på min ena kuse att han gärna höjer huvudet lite i högervarvet och känns faktiskt ofta mer samlad då, men i själva verket spänner han halsen och kommer undan med bakdelen, blir mycket mer ärligt när han kommer ner i en lägre form).
Du bör kunna "lägga ner" hästen i form utan problem, annars kan man misstänka att det behövs mer jobb ändå. Osäker på hur dressyrdomare dömer på den punkten men som det låtit på ett par andra bukefalister kan man bli nerdömd av för hög form.

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII