Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Det är just det här som är sakens kärna tycker jag... En häst som inte har den idealiska dressyrexteriören och tex har korta framben, är överbyggd etc får jobba mkt hårdare för att kunne visa upp en uppförsbacke. Då räcker det inte med att den känns lätt och fin i framdelen, den måste vinkla hasarna och samla sig för att komma i uppförsbacke.

Klarar verkligen en sådan häst att gå i "uppförsbacke"??

Det tror inte jag, inte utan att det blir påfrestningar i kroppen

med styrka klarar den väl det, men jag förstår inte hur en sån häst ska klara det som unghäst? :confused:

Tillskott till ordlistan:
Bär sig själv = använder inte bettet som ett 5 ben, hänger alltså inte i ryttarens hand utan arbetar oberoende av denna. Det finns endast en lätt kontakt mellan ryttarens hand och bettet, förutsättningen för detta är att hästen arbetar bakifrån, att det är "tryck i bakkärran".

Jag anser att man så fort som möjligt ska förmå den unga hästen att arbeta bakifrån och med denna lätta kontakt, alltså förmå hästen att "bära sig själv". Det är absolut inget man ska vänta med tills man kommer till LA!

Jag tycker också att formkraven verkar onödigt höga enligt vissa här, är det ens formkrav i en LC?

Vore intressant att få lite kommentarer om mig och min häst, bild finns på mig profil:) Enligt min tränare har hon kap till LA-MSV och på bilden har jag bara haft henne i två månader så vad tycker ni om formen?:)

Visst är det formkrav i LC. Kanske inte så höga om man satsar på 40-50% men för att få minst 60% så krävs det att hästen går i en stadig, förhållandevis kravlös, form. Men den ska gå med eftergift och sitta ihop samt vara förållandevis balanserad.

När jag uttalar mig syftar jag dock på att nå resultat mellan 65-70% och däröver. Det är ju först på de nivåerna som man kan anse att ett riktigt bra program har genomförts.

Men satsar man inte på den nivåerna så kan jag hålla med om att det inte krävs lika mkt av formen. Men då når man ju heller knappt upp till godkänt, än mindre till "bra".

Till Olgaklara
Kommenterar endast den första hästen (brun). Jag tycker det ser jättetrevligt ut. Vad kul att se någon som inte rider med nosen bakom lodplanet för en gångs skull. Ser trevligt och avslappnat ut, titta på svansen!

Klarar verkligen en sådan häst att gå i "uppförsbacke"??

Det tror inte jag, inte utan att det blir påfrestningar i kroppen

Det håller jag faktiskt inte med om , Barcelona har en väldigt fin och bra Msv form i uppförsbacke (när hon inte är livrädd och spänd vill säga) trots att hon ser ut som hon gör

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16010000-16019999/640x480/16017781.jpg?0

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16020000-16029999/640x480/16028187.jpg?0

I terrängen inte riktigt jämförbart kanske men framtung är hon aldrig någonsin

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16010000-16019999/640x480/16017677.jpg?0

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16010000-16019999/640x480/16017678.jpg?0

Nu menade jag ju en häst som är byggd i nedförsbacke ;) Inte bara är överbyggd sas.

Din har ju en bra hals och framparti trots att hon är högre bak. men tänk dig en häst som är låg i fram OCH hög bak :eek:

Har haft en sådan och den var inte lätt att rida i form

Ruppan är ju bara jättefin alltså, vem är den andre? Lukas?

Det är faktiskt två olika bruna :D Den övre är Lukas och den i mitten (dvs 6-7 bilden) dvs galopp bild från Tågarp är hans tvillingbror.

Lille Lukas är ju bara 161cm och Lagoon är ju 175cm

Ruppan :love:

Nu menade jag ju en häst som är byggd i nedförsbacke ;) Inte bara är överbyggd sas.

Din har ju en bra hals och framparti trots att hon är högre bak. men tänk dig en häst som är låg i fram OCH hög bak :eek:

Har haft en sådan och den var inte lätt att rida i form

Nä givetvis inte , en sådan hade jag nog undvikit idag.

Det är faktiskt två olika bruna :D Den övre är Lukas och den i mitten (dvs 6-7 bilden) dvs galopp bild från Tågarp är hans tvillingbror.

Lille Lukas är ju bara 161cm och Lagoon är ju 175cm

Ruppan :love:

Det såg jag inte första gången , nu ser man ju lite skillnad på storlek när man tittar lite extra men ändå är det ingen jätteskillnad faktiskt på dom båda.

Kolla vilken skillnad på Barcelona och ponnyn Hille som är 168 cm hög

16032521.jpg

Barcelona mäter ju kanske 174 ca i manken och 180 bak

16017678.jpg

Bara för att vara heeelt Off Topic :angel:

Tillskott till ordlistan:
Bär sig själv = använder inte bettet som ett 5 ben, hänger alltså inte i ryttarens hand utan arbetar oberoende av denna. Det finns endast en lätt kontakt mellan ryttarens hand och bettet, förutsättningen för detta är att hästen arbetar bakifrån, att det är "tryck i bakkärran".

Jag anser att man så fort som möjligt ska förmå den unga hästen att arbeta bakifrån och med denna lätta kontakt, alltså förmå hästen att "bära sig själv". Det är absolut inget man ska vänta med tills man kommer till LA!

Okej, med den förklaringen kan jag inte annat än att hålla med! (fast just bettet som 5:e ben, är det inte snarare ryttaren som LÄR hästen det än hästen som måste lära av det efter hand? )
Inte riktigt det jag tolkar som "bärighet", därav förvirringen.

Visst är det formkrav i LC. Kanske inte så höga om man satsar på 40-50% men för att få minst 60% så krävs det att hästen går i en stadig, förhållandevis kravlös, form. Men den ska gå med eftergift och sitta ihop samt vara förållandevis balanserad.

När jag uttalar mig syftar jag dock på att nå resultat mellan 65-70% och däröver. Det är ju först på de nivåerna som man kan anse att ett riktigt bra program har genomförts.

Men satsar man inte på den nivåerna så kan jag hålla med om att det inte krävs lika mkt av formen. Men då når man ju heller knappt upp till godkänt, än mindre till "bra".

Jaha okej:) har inte så bra koll på de olika kraven.

Det finns hästar som tycker att ryttaren ska bära hästen istället för tvärtom, det är skitjobbigt men går att träna bort genom korrekt ridning där man förmår hästen att arbeta bakifrån. Har själv haft en sådan dam. Jag hade henne sedan hon var 1 år och jag kan lova dig att jag verkligen inte lärde henne att hänga på bettet, däremot lärde jag henne att använda sin bakdel. Efter en hel del varierat arbete så gick hon till slut i en riktigt trevlig MSV-form.

Min unghäst tyckte att han kunde använda bettet som ett femte ben redan när vi red in honom, det har vi lärt bort, det är ohållbart med en sån stor häst att springa runder o bära dem.

Precis! Det problemet hade jag med min dam också redan från början. Jag tror att det berodde på hennes exteriör samt en dålig balans. Jag hade inte alls det problemet med hennes son som hade en betydligt bättre exteriör och en helt naturlig balans.

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg