Oj, men alltså 65% är inte jättehögt ju? Häromkring (skåne) är man sällan placerad på 65%. Såklart olika för olika distrikt, men ändå
Nej, inte här heller.
Och det var väl det som var vitsen med att sätta en gräns uppåt: en markering från arrangerande klubb att de som ligger högre än så ska stimuleras att gå upp i klasserna, så att de som ligger strax under 65% kan få bli placerade eller vinna. Eftersom de helt uppenbarligen har i klassen att göra.
I den aktuella tävlingen, där de som tidigare fått mer än 65% alltså inte fick delta i dessa två klasser, var resultaten i LB:1 mellan 58.0 och 69.8 %. För placering krävdes drygt 66%.
I LA:1 låg resultaten mellan 55.47 och 67.4%, för placering behövdes även här drygt 66%.
Så det verkar ju som om det var huvudsakligen OK resultat trots att man hade begränsat klasserna för dem som tidigare ridit på mer än 65%.
Och som sagt, för området relativt stora klasser ändå...
Det är inte ovanligt med färre än tio startande i klasserna här i området.
Jag är anmäld till LA:1 10 juni, sista anmälningsdatum är i och för sig 29/5 men hittills är det sju ekipage anmälda i den klassen, varav två är mina hästar. I de övriga klasserna den dagen är det för tillfället två till sju anmälda.
Jag är även anmäld till en tävling i midsommar, en kvällstävling. Där kan det nog tänkas ramla in rätt många anmälningar framöver, men än så länge fyra anmälda i LA:1 varav två alltså är mina.
Så det skiljer ju rätt mycket mellan distrikten i hur många tävlingar som arrangeras och hur lätt det är att komma med.
Här finns det gott om tävlingar med lätta klasser, och det är lätt att komma med (har aldrig varit med om att tävlingen varit full innan jag hunnit anmäla till de tävlingar jag varit intresserad av, och det har bara varit i klasser där allsvenskan gått, som det varit mer än 30 startande i en klass).
Men det brukar vara svårt att placera sig om man inte har ganska höga siffror.
i höstas red jag min unghäst på godkända - men inte höga - 63% i LC. För placering i klassen krävdes 67.8% och det var fem placerade (jag kom på åttonde plats; sexan hade också ddrygt 67%, sjuan 63.3 och jag 63.1)
Och åtminstone jag tycket att 67-70% är bra resultat, oavsett vilken klass. Och att man rimligen är klar att prova LB om man får så pass poäng i LC.
Jag har en gång kommit två av fem startande på 62.8% också. Vinnaren i den klassen hade 68.1%.
Vart jag vill komma?
Det är rimligt i lätt klass att "diskvalificera uppåt" om man lägger den ribban på runt 65%, åtminstone i ett distrikt där det är lätt att komma med i tävlingar.