Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Ja absolut helt okej. Men om vi nu ska vara petiga?

Vet inte hur det funkar med copyrighten? Kan jag länka?
Får jag tid att söka lite kan jag nog ordna det

En häst som arbetar bakifrån och bär sig själv blir också bogfri. En häst som är framtung blir låst i bogarna.

*kl*

Blir lite förvirrad av alla kommentarer om olika/likadan form. Hur mkt påverkar eg hästens byggnad för formen???

Vad säger ni om dessa bilder??

STILL0297.jpg

STILL0290.jpg

Ökning på volt
STILL0299.jpg

STILL0266.jpg

STILL0304.jpg

STILL0103-1.jpg

STILL0088-1.jpg

lagsm09.jpg

lagsm11.jpg

lagsm02.jpg

Senast ändrad:

En häst som arbetar bakifrån och bär sig själv blir också bogfri. En häst som är framtung blir låst i bogarna.

Stämmer verkligen det??

Bogfri är ju inte alla hästar även om de jobbar bra bakifrån. Har med rörligheten i bogen att göra

Varför då? Måste man lägga ut bilder på sig själv för att få vara med och diskutera? Trodde sånt var frivilligt = lägger man ut bilder och ber om kommentarer så får man det. Vill man inte diskutera sin ridning eller sina bilder så lägger man inte ut några?

Ursäkta för missförstånd

Senast ändrad av en moderator:

Det har du rätt i, men om vi tänker oss en rörlig häst som är framtung så kommer den knappast att kunna bedömas som "bogfri". Den behöver arbeta mer bakifrån och bli lättare fram för att kunna visa sin rörlighet.

Ber om ursäkt om någon känt sig trampad på tårna! Det väldigt intressant att analysera bilder och trassla in sig i olika teoretiska diskussioner, men det blir kanskt lätt lite känsligt också, tänkte inte på det. Ursäkta

hade du inte lagt in en jättetrevlig bild häromdan på en unghäst i en mycket bärig, lite "öppnare" form? hittar den inte nu? :confused:

rent allmänt så håller jag med dig om allt du säger. Jag tycker att man ser aldeles för mkt unghäst ridning där ryttare och tränare har uppfattningen att om hästen är låg i fram så jobbar den genom ryggen. man lär in väldigt tidigt att hästen skall gå på bogarna, och ryggen är inte igenom alls.
i stora delar av hobbyhäst kretsar är alla så sjukt rädda för att rida sina unghästar lite öppnare i formen, av rädsla att hästen skall anses "inte gå på tygeln". Vart bakkärran tagit vägen i sammanahanget har försvunnit helt i konceptet. En unghäst behöver bygga styrka i sin bakdel från början, och om det innebär att rumpan är inne men formen där fram lite öppnare, så är det en otroligt mkt större fördel att bygga styrka på än om man halat ner och fram hela framkärran på den och glömt resten bakom sig.

jag hittar den inte heller.
Vi verkar dela samma åsikter :)

Gör dig nu inte dummare än vad du är! ;) Huvudets läge skapar ingen uppförsbacke. Gissar att du var ironisk här, men jag försöker diskutera på en seriös nivå

Neej då, jag kan inte bli dummare! ;)

Samling är ju ett ytterst rörligt begrepp.
En unghäst behöver inte samla sig i stort sett någonting, men i och med att ryttaren kommer på ryggen kommer hästen att vara tvungen att utföra en liten form av samling (lätt uppförsbacke) för att bära upp sin ryttare.
Det är inget jag egentligen skulle vilja kalla regelrätt samling, men självklart en första ansats mot ett slutmål.

Det finns hästar som ser ut att gå i uppförsbacke naturligt, sen finns det hästar som behöver rejält med samling för att ens se ut att vara en gnutta i uppförsbacke. Därför ser jag inte varför det är relevant, det skulle ju betyda att man får överanstränga hästarna med sämre exteriör rejält om man ska nå upp till standarden.
Visst behöver man en liten grad av samling för att ha balans, men den lilla graden jag tänker på då har inte med uppförsbacke/nedförsbacke att göra utan just balans.

"Bär sig själv"? Den behöver inte bära ryttaren också alltså? Ursäkta om jag märker på ord, har bara svårt att förstå mer konkret vad du menar.
Hästar ÄR ju i regel framtunga, även när de är lite samlade för att de ännu inte har styrkan att lägga över till mer än 50% av vikten på bakdelen utan att bli "låst på vägen" så vikten ändå stannar kvar fram. Det är den biten jag inte tror man klarar innan allra tidigast LA om man ska gå efter den så kallade utbildningstrappan som är knuten till dressyrprogrammen. Om man satsar på 50-50 eller ännu mer vikt på bakdelen för tidigt tror jag man oftast får motsatt resultat.
Om "bogfri" däremot innebär något i stil med 40-60 (den naturliga belastningen utan ryttare) och att ha en ärlig överlinje, då är jag med. Men det innebär inte någon nämnvärd samling.

Okej då förtsår jag hur du menar :idea:

Här i småland är det iaf väldigt många som vill ha "samling" i LB också, alltså tränar de i flera år innan de äns vågar sig ut på en LB.
I (LC)-LB tkr jag inte dt ska behövas någon vidare samling utan mer en ärlig form och bra framåtbjudning (vilket många hästar här i n t e har)
I LA sen kommer det övningar som kräver lite samling, sen så blir det mer och mer ju högre klasserna blir, så enligt min åsikt kan man ju följa klasserna uppåt och ha det som "en röd tråd" i sin ridning för rörelserna kommer ju i en bra ordning och då kommer hästen att vara mer redo för dem än om man t.ex. hoppar från LB till MSV med en gång:idea:

Själv tror jag många blir avskräckta från att tävla också i LC-LB ska det inte vara svårt utan man måste ju liksom få lov att börja någonstans ;)

Det finns hästar som ser ut att gå i uppförsbacke naturligt, sen finns det hästar som behöver rejält med samling för att ens se ut att vara en gnutta i uppförsbacke. Därför ser jag inte varför det är relevant, det skulle ju betyda att man får överanstränga hästarna med sämre exteriör rejält om man ska nå upp till standarden.
Visst behöver man en liten grad av samling för att ha balans, men den lilla graden jag tänker på då har inte med uppförsbacke/nedförsbacke att göra utan just balans.

Det är just det här som är sakens kärna tycker jag... En häst som inte har den idealiska dressyrexteriören och tex har korta framben, är överbyggd etc får jobba mkt hårdare för att kunne visa upp en uppförsbacke. Då räcker det inte med att den känns lätt och fin i framdelen, den måste vinkla hasarna och samla sig för att komma i uppförsbacke.

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg