L
LaudAmus
Sv: Vilken form för vilken klass?
Ja absolut helt okej. Men om vi nu ska vara petiga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst som arbetar bakifrån och bär sig själv blir också bogfri. En häst som är framtung blir låst i bogarna.
En häst som arbetar bakifrån och bär sig själv blir också bogfri. En häst som är framtung blir låst i bogarna.
hade du inte lagt in en jättetrevlig bild häromdan på en unghäst i en mycket bärig, lite "öppnare" form? hittar den inte nu?
Gör dig nu inte dummare än vad du är! Huvudets läge skapar ingen uppförsbacke. Gissar att du var ironisk här, men jag försöker diskutera på en seriös nivå
Samling är ju ett ytterst rörligt begrepp.
En unghäst behöver inte samla sig i stort sett någonting, men i och med att ryttaren kommer på ryggen kommer hästen att vara tvungen att utföra en liten form av samling (lätt uppförsbacke) för att bära upp sin ryttare.
Det är inget jag egentligen skulle vilja kalla regelrätt samling, men självklart en första ansats mot ett slutmål.
Det finns hästar som ser ut att gå i uppförsbacke naturligt, sen finns det hästar som behöver rejält med samling för att ens se ut att vara en gnutta i uppförsbacke. Därför ser jag inte varför det är relevant, det skulle ju betyda att man får överanstränga hästarna med sämre exteriör rejält om man ska nå upp till standarden.
Visst behöver man en liten grad av samling för att ha balans, men den lilla graden jag tänker på då har inte med uppförsbacke/nedförsbacke att göra utan just balans.