Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och så en liten fundering från mig...
På den här bilden (tagen innan hoppträning, så ignorera hoppsadeln och sitsen), så flyttar jag lite åt sidan och han spänner sig (?) och blir lite för hög i formen.
Det känner jag, och det ser jag. Men det jag funderar på är hur en LA-form ska se ut då? Då ska dom väl gå lite "högre" men vad är skillnaden mellan en LA-form och den här "för höga, spända, formen"?? Jag förstår att det är en stor skillnad, jag kan bara inte "ta på den".
hur går det då med alla som ej har turen att vara födda i uppförsbacke och med naturligt hög hals?
Jo det kan jag absolut hålla med om, man reglerar inte samlingen med hästens hals. Däremot så tycker jag att halsens placering KAN vara en måttstock på hästens samlingsgrad. Hästen kan ju inte gå i hög samlingsgrad om den har huvudet framåt-nedåt tex. Så det är skillnad mellan att bedöma andras bilder och att själv rida.Ang form tycker jag att de flesta här verkar snöa in lite för mkt på nackens/huvudets/halsens placering, och missa samlingens betydelse i frågan om vad som är tillräckligt för resp klass...
Ja det är så jag tänker också. LC:2, LB:1 är ju väldigt basic program som jag trodde man mest red på unga hästar, eller om man precis börjat rida dressyr. Men jag tycker mig se att många här på forumet som kommit betydligt längre fortsätter rida de klasserna (inte menat som kritik mot någon enskild). Jag tror att eftersom de här programmen inte innehåller så mycket rörelser utan mest transportsträckor, så dömer domarna mest på sits, fina vägar och form. Blir det då en hög nivå i klassen är det klart att de premierar de som går i bäst form. En del domare kan kanske kommentera att en del hästar går i för hög form för klassen, men om nivån är jämnt hög är det ju såklart svårt att kommentera det för halva klassen (jag spånar mest, har inte varit på svensk dressyrtävling på många år)tycker du det är rätt att kraven på form är så höga när det som ska utföras i programmen är helt basic och egt för unghästar? hur går det då med alla som ej har turen att vara födda i uppförsbacke och med naturligt hög hals?
Motsäger du inte dig själv nu då? Eller menar du att Miranda går i den form som många nu går i LB, även om du tycker att dessa går i för hög form? Jag utgick istället från att om Miranda går i Msv-form, så borde flera av de som sägs gå i LB-form åtminstone ha form för LA.men kolla tex på travbilden på miranda, hon går inte särskilt högt? hade det inte varit lancet som red misstänker jag att vissa skulle säga att det är en bra LB form, med tanke på vad som har skrivits tidigare i denna tråd om andra bilder....
Ja förlåt kapningen , men jag tycker att Miranda är ett mycket bra exempel här.Såg att jag o Miranda redan landat på en bild
Nu syns det ju ffa på Oliver att han trampar in under sig rejält, men även Miranda har ju en bra samling bakifrån, så klart högre än LB är det ju, CentaurMiranda går Msv med bra resultat ligger mellan 63-66 % just nu, och då är där lite tekniska missar och de klagar ibland på att hon blir lite låg i formen, sen har hon ju emot sig att hon är överbyggd bak också, men hon har för det mesta en ok Msvb form.
Olivier har en bra Msvb form, klagar aldrig på att han blir för låg, snarare blir han för hög om det händer mycket...
Kommentera vad ni tycker
Jo det var nog så jag tolkade dig iaf,jag tycker miranda går fint, men så väldigt mkt högre och mer samlad går hon faktisk inte på denna bild.
jag tycker inte att hon går i en LB form nej... men får uppfatningen att en del här önskar en snarlik form i LB! så nej jag motsäger mig absolut inte, tvärtom...
olivier är ju väldgt uppförsbacke, det syns på långt håll.
ironwill; din ponny är väl ganska gammal och välutbildad, så jag antar att hennes fina form har kommit med tiden och att hon inte gick så som unghäst?
och jag tror att vi är inne lite på samma spår: att det krävs mycket arbete för att få hästen i den uppförsbacke som krävs, att det inte är något som borde krävas redan i de lägre klasserna.att en del här önskar en snarlik form i LB
men frågan var om man ska kräva at hästen ska gå uppförsbacke redan i LC o LB, inte många unghästar som har styrkan för det om dom inte är byggda så från naturens sida....
men frågan var om man ska kräva at hästen ska gå uppförsbacke redan i LC o LB, inte många unghästar som har styrkan för det om dom inte är byggda så från naturens sida....
visst är det målet men man måste ju börja bygga upp muskler nånstans???