Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

vad menar du med kort trav?
Nej jag tycker att unghästar ska gå i ett friskt tempo som inte blir överilat så att de faller framstupa.
Du verkar lite stingslig, trodde du ville ha kritik då du bad om det? ;)
Lycka till hursomhelst

Där är tre bilder på mej & min Unghäst Uxinion, Vi har inte tävlat dressyr ännu, men ska starta våran första tävling nästa år.
Vi ska satsa stenhårt på dressyren, skulle gärna vilja ha kretik om vad ni anser om formen.?
Jag tycker formen ser bra ut för att vara en unghäst. Tycker också att den går lite på bogarna men som nån sa gör otränade (inte bara unga) hästar gärna det. Behöver få styrka bakifrån (se hedwig02's tips)
Sen undrar jag om du och lovikavanten pratar om samma sak när ni säger ökad trav och kort trav. En ökad trav kräver en extremt välbalanserad och stark häst. Kort trav för mig låter som nån slags trippig variant på samlad trav. Du ska inte rida i någon av dessa "travar" utan i en bra arbetstrav, i ett bra tempo där ni inte sitter och mesrider, men som heller inte blir för överilat. När du hittat den traven, ska du känna takten och med bibehållen takt, kan du sen göra ökningar och minskningar men utan att tappa energi eller samling, och det kommer att hjälpa dig hästa att bli starkare och orka lyfta framdelen.

mumrikan kolla in ironwills ponny, dr kan vi snacka om klass:bow:Mkt trevliga/bra bilder som visar hur jag vill en häst ska se ut när den är i harmoni och en mkt bra form i ngt uppförsbacke:bow:;)
Jo jag tycker hennes ponny är underbar. :love: Jag tycker också att den går i en mycket bra form och det var därför jag undrade om hon behövde ännu mer för att starta FEI.

Okej, jo va har bara tävlat LC på ett par klubbtävlingar hittills:D Vad behövs förbättras då, utifrån bilderna? Vad krävs för att vi t ex ska komma upp i LA? *Försöker få mig en uppfattning om svårighetsgraden på de olika klasserna och så, men tänker nog bara tävla upp till LB nästa år:p*
Jag tycker också att det gått framåt för er. När hon går bra, har hon en bra LC-form, men ibland ser det ut som om hon "inte sitter ihop", dvs att bakdelen är lite bortkopplad från framdelen. Därför tror jag att det är viktigt att du inte försöker få till en högre form innan ryggen är med. Jag tror inte att araber har sämre förutsättningar för dressyr, men jag tror att alla hästar pga av att de har olika exteriör, har olika förutsättningar och därför måste man tänka på olika saker. Många araber har "hängmatte-tendens" med hög nacke och då är det det man ska jobba bort mest.

En bra LB-form.
Ja det är det, men vad skulle behövas mer för LA? Något mer uppförsbacke?

Skulle det här var okej lc form?
Jag tycker att det räcker för LC, men du måste vara försiktig med att inte rida för mycket bakom lod utan släppa fram nosen mer.

Senast ändrad:

Det känns svårt att från en stillbild säga att "det här är La nivå" tex. hade varit lättare med en film.
För att ge en rekommendation till en ryttare om vilka klasser de kan starta (som det här mycket har blivit) håller jag med dig om att man skulle behövt en film. Men min ursprungliga tanke var en teoretisk diskussion om vilken form som krävs för vilken klass (vi utgår från att en ögonblicksbild kan spegla en befäst form)

Det som jag funderar på är nämligen om det inte är för stor spridning mellan LC-LB-ekipage och att man väntar för länge med att gå upp i klasserna.
Du säger ju tex att
Detta känns som en bra lätt klass form. Genom kroppen, fina bakben, näsan i lod eller ngt framför. Lätt och fint i liten uppförsbacke. Ingen samling men genom i kroppen
http://www.geocities.com/stuteri_charmy/Peirithoosx.jpg
och lätt klass är det ju ända upp till LA. Skulle den här hästen höra hemma i LA? (för ordningens skull menar jag att man hör hemma i en klass om man har den form programmet kräver (inte mer eller mindre) och de dagar då allt klaffar kan man komma på placering, andra dagar då man inte gör en så bra ritt, kanske man kommer i mitten) Hör en häst verkligen hemma i en LB om den vinner oavsett vad, även om den nyss varit skadad eller har ny ryttare eller är förkyld etc.
Skulle inte flera av de som har en väldigt fin och befäst och bra LB-form, tex som i Gilettes bild, snarare vara LA-form? För är den ännu lättare framtill och börjar gå så fint som Ironwills ponny, då är det kanske inte lätt klass längre, utan högre?

En helt ok LC form enligt mig. Lite uppförsbacke kanske kunde näsan komma fram lite till:
http://www.falkmansgard.se/bilder/Boris_01.jpg
Den här däremot skulle jag tycka var en bra LB-form om den bara fick fram nosen lite.

Förstår ni vart jag vill komma? Någon som håller med mig? Ställer vi för höga krav på LC-LB-ekipage så att man blir kvar i de klasserna för länge och därmed inte släpper fram nya?

Senast ändrad:

jag tycker som dig att man verkar ha väldigt höga formkrav på lc/lb här. :confused:

men tittar man på tävlingar så är flertalet av hästarna inte alls så höga i formen som folk här säger att dom måste vara - dom som ÄR höga i nacken har oftast ingen ryggverksamhet att tala om... sen finns det såklart dom som är överkvalificerade och rider i en för låg klass. är det många av dom som höjs ju standarden väldigt mkt...

Det här tycker jag är en okej lättC form, möjligen lättB.

15861426.jpg

15861427.jpg

Lite försök till längning
15840029.jpg

Har jag rätt/fel?

Jag tycker också att det gått framåt för er. När hon går bra, har hon en bra LC-form, men ibland ser det ut som om hon "inte sitter ihop", dvs att bakdelen är lite bortkopplad från framdelen. Därför tror jag att det är viktigt att du inte försöker få till en högre form innan ryggen är med. Jag tror inte att araber har sämre förutsättningar för dressyr, men jag tror att alla hästar pga av att de har olika exteriör, har olika förutsättningar och därför måste man tänka på olika saker. Många araber har "hängmatte-tendens" med hög nacke och då är det det man ska jobba bort mest.

Tack för kommentaren:bow: Att hon inte sitter ihop och tenderar att få lite hängmatterygg tror jag mest beror på min otroligt usla sits, som jag nu jobbat JÄTTEMYCKET med och nu har det hänt jättemycket på bara en vecka ungefär:bump: Hon är på innertyglarna nästan hela tiden, är mycket mer samlad och jag känner energin ifrån bakbenen, genom ryggen och ända fram till bettet:love: Sån underbar känsla, hela hästen bara svävar! Ska se om jag kan få med mamma ut och fota lite så kanske jag kan visa hur det känns. Känns som att hon kommit ihop mycket mer och är i en mycket bättre balans, men hela hästen sitter ihop:love:

Aja, finns mycket att jobba på också^^ Ursäkta lite OT, men jag förstår precis vad du menar och ska se om jag kan få ett par nya bilder och förhoppningsvis kunna visa hur det känns just nu:)

skaplig LC nivå emellanåt

mycket fin häst för övrigt

Tack!

Men jag måste bara fråga en sak, alltså jag har ju bara tävlat klubbtävlingar hittills, men vad jag vet så är det få lokala tävlingar som har LC med. Och i de LC-program som jag tävlat har de flesta hästar antingen gått över tygeln (ingen form alls) eller krökt pa nacken men gått med sänkt rygg, och många av dessa har fått ca 60-65%... Inte alla såklart, vissa har ridit riktigt trevligt, men de flesta, så jag undrar; eftersom jag tycker att min häst jobbar skapligt bra nu iaf, är det inte ens LC-form enligt er? Vad är LC-form då? *menar inte att Ella går i nån optimal form direkt, men så höga krav kan det ju inte vara i LC*

Okej:) Ja, det är ju bara vad jag har hört av kompisar och så. Men då kanske det är mycket högre krav på formen och så i lokal LC?

Såg att jag o Miranda redan landat på en bild:D

Men kan lägga in nån bild här ändå.

Miranda går Msv med bra resultat ligger mellan 63-66 % just nu, och då är där lite tekniska missar och de klagar ibland på att hon blir lite låg i formen, sen har hon ju emot sig att hon är överbyggd bak också, men hon har för det mesta en ok Msvb form.

15863233.jpg

15863235.jpg

15863232.jpg

Senast ändrad:

En helt ok unghäst form, aka, lb typ.
15863465.jpg

15863464.jpg

Olivier har en bra Msvb form, klagar aldrig på att han blir för låg, snarare blir han för hög om det händer mycket...:angel:

15863819.jpg

15863820.jpg

15863822.jpg

Kommentera vad ni tycker :)

kl

Ang form tycker jag att de flesta här verkar snöa in lite för mkt på nackens/huvudets/halsens placering, och missa samlingens betydelse i frågan om vad som är tillräckligt för resp klass...

:bow: Precis, hästen måste ju få in bakbenen och sätta uders sig för att klara av högre klasser,
därför tycker jag inte att min inte är redo för FEI just nu, vill ha mer samling innan man kan starta högre klasser än LA (LA:P1 som iof innehåller Öppna, sluta och enkla byten)

5årigt sto, korsning mellan Dartmoor och fullblod.

E: Pegasus Rd5 UE: Dalby Mustang xx

Kommer från Elphins stuteri och har två helsystrar.

Jag tycker att det räcker för LC, men du måste vara försiktig med att inte rida för mycket bakom lod utan släppa fram nosen mer.

Det var ganska gamla bilder. Ponnyn har varit skadat och håller nu på att sättas igång. Hon känns mycket lättare i handen och bär sig i rätt form mer naturligt nu :)

Ang form tycker jag att de flesta här verkar snöa in lite för mkt på nackens/huvudets/halsens placering

I de högre skolorna har det väldigt stor betydelse, annars kan du aldrig få det rätta påkjutet bakifrån som skolorna kräver. Hästen ska ju uppåt framåt, det går inte med ett lågt felplacerat huvud då skulle det nog bli nackspärr:smirk:

jag tycker som dig att man verkar ha väldigt höga formkrav på lc/lb här. :confused:

men tittar man på tävlingar så är flertalet av hästarna inte alls så höga i formen som folk här säger att dom måste vara - dom som ÄR höga i nacken har oftast ingen ryggverksamhet att tala om... sen finns det såklart dom som är överkvalificerade och rider i en för låg klass. är det många av dom som höjs ju standarden väldigt mkt...

Var det ett tag sedan du var ute och tittade på tävlingar? Kan ju iof skilja sig en del mellan landet också, men här i skåne så är formkraven väldigt höga i de lätta klasserna. Och ungefär hälften av deltagarna brukar nå upp till standard och sedan kommer det ett mkt stort antal ryttare som hamnar under 60%.

TusenTaack för alla tips istället för bara kortfattad kritik :)
Jo efter som hon är ung så orkar hon inte bära sig rätt hela tiden, men det kommer så småning om.

Fast du ville ju ha kritik? Eftersom du postade bilderna 2 gånger i samma tråd...
Tycker som övriga talare att hästen är lite framstupa och på bogarna, men man får tänka på att det fortfarande är en unghäst. Hur gammal är den?

har mest kollat i norge, kanske är det lägre krav där...
men jag tycker att bilder/filmer som läggs ut här på buke från tävling i många fall inte samsvarar med idealen i den här tråden? trots att ekipagen har fått godkänd procent.

tycker du det är rätt att kraven på form är så höga när det som ska utföras i programmen är helt basic och egt för unghästar? hur går det då med alla som ej har turen att vara födda i uppförsbacke och med naturligt hög hals?

jag tycker ändå inte om att tävla så för mig spelar det ingen större roll, men ska hästen verkligen behöva gå i tydlig uppförsbacke redan i lb?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?