Vilken form för vilken klass?

Sv: Vilken form för vilken klass?

Här är tre bilder på mej och min unghäst, vi har inte tävlat ännu, men ska börja i början av nästa år.

15714761.jpg

15637466.jpg

12539692.jpg

Skulle vara roligt att få höra av andra mer "tävlingsvana" ryttare vilken klass vi ligger i, utifrån dessa bilder. Ella börjar bli väldigt stadig i formen nu och nu när jag ska ta Grönt Kort så ska vi ut och tävla lite lokalt i vår, och då vore det kul att få höra lite innan vilken form som krävs för vilken klass osv.

(vet att det är svårt att bedömma utifrån bilder, men så som ni ser det, vilken vnivå ligger vi på? vad behöver förbättras?)

Skulle vara roligt om ni sa vad ni tyckte om min unghästs form också:)
Finns länkar till tre olika bilder om man bläddrar upp en bit:)

Okej, jo va har bara tävlat LC på ett par klubbtävlingar hittills:D Vad behövs förbättras då, utifrån bilderna? Vad krävs för att vi t ex ska komma upp i LA? *Försöker få mig en uppfattning om svårighetsgraden på de olika klasserna och så, men tänker nog bara tävla upp till LB nästa år:p*

*delvis kl*
När man frågar om formen för respektive klass så måste man kanske också tala om vad man vill hamna resultatmässigt. Vill man rida LA på över 60% eller är man nöjd med mindre?

mumrikan kolla in ironwills ponny, dr kan vi snacka om klass:bow:Mkt trevliga/bra bilder som visar hur jag vill en häst ska se ut när den är i harmoni och en mkt bra form i ngt uppförsbacke:bow:;)

Skulle det här var okej lc form?

12064325.jpg

Ignoera min sits

12323592.jpg

11542003.jpg

skaplig LC nivå emellanåt

mycket fin häst för övrigt

Den formen är LÅNGT under standard för LA i Sverige. Sen är det alltid svårt att bedöma ögonblicksbilder, men så lång och oengagerad som den ser ut att vara så skulle den förmodligen inte ha ngt att hämta ens i LC (iaf inte i skåne).

Håller med!

15637466.jpg
[/url][/IMG]
15714761.jpg
[/url][/IMG]
12539693.jpg
[/url][/IMG]

Där är tre bilder på mej & min Unghäst Uxinion, Vi har inte tävlat dressyr ännu, men ska starta våran första tävling nästa år.
Vi ska satsa stenhårt på dressyren, skulle gärna vilja ha kretik om vad ni anser om formen.?

Den är alldeles för låg fram. Går på bogarna. Skulle behöva komma upp framtill en rejäl bit.
På bild nr två ser det ut som att det faller fram på bogarna för att den rinner ifrån dig lite i tempot, den orkar inte riktigt med

Den är alldeles för låg fram. Går på bogarna. Skulle behöva komma upp framtill en rejäl bit.
På bild nr två ser det ut som att det faller fram på bogarna för att den rinner ifrån dig lite i tempot, den orkar inte riktigt med

Okej.. För låg fram annser då inte jag på bild nummer ett & två? men men
På bild nummer två kör vi ökad trav, så hon rinner inte iväg i tempot.
På bild nummer tre håller jag med *mycket är nog mitt fel har händerna nästan i knät* fy på mej`

Någon annan?

Senast ändrad av en moderator:

Det känns svårt att från en stillbild säga att "det här är La nivå" tex. hade varit lättare med en film.
Men det gällde ju bilder så tex:

Detta känns som en bra lätt klass form. Genom kroppen, fina bakben, näsan i lod eller ngt framför. Lätt och fint i liten uppförsbacke. Ingen samling men genom i kroppen

http://www.geocities.com/stuteri_charmy/Peirithoosx.jpg

En helt ok LC form enligt mig. Lite uppförsbacke kanske kunde näsan komma fram lite till:

http://www.falkmansgard.se/bilder/Boris_01.jpg

Du kan inte rida ökad trav på en häst som inte är stark nog. Den är på bogarna med helt raka framben och bakbenen vinklar ingenting. Försök sätta hästen i en liten uppförsbacke före du börjar öka. Titta på bild nr ett jag la ut. Det tycker jag är en helt ok ökning (mellantrav). Där ser du att hästen är i uppförsslut och inte framstupa

Vad menar du med att komma fram?=/
På bild nummer två kör vi ökad trav, så hon rinner inte iväg i tempot.

Hästen behöver bli mer aktiv med sina bakben och bära mer vikt där. Träna mycket övergångar och halvhalter. När du gör en halvhalt kan du gärna killa lite med spöt på bakbenet för att aktivera lite mer.

Klättra mycket samt jobba med bommar någon gång i veckan. (Trav och galoppbommar)

Sist men inte minst: Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig och din häst att hitta en bra form.

Du får säker fler tips från andra här.

PS Det är inte ovanligt att unghästar faller fram på bogarna innan de lär sig att bli mer bäriga plus att de måste få styrka till det.

Utan styrka och balans, ingen bärighet.

Lycka till med fin unghäst!

Du kan inte rida ökad trav på en häst som inte är stark nog. Den är på bogarna med helt raka framben och bakbenen vinklar ingenting. Försök sätta hästen i en liten uppförsbacke före du börjar öka. Titta på bild nr ett jag la ut. Det tycker jag är en helt ok ökning (mellantrav). Där ser du att hästen är i uppförsslut och inte framstupa

Jag kan ju inte bara sitta och rida korttrav, då förstör man ju hästens naturliga steg. Det sa då Lussan på en klinkik för några månader sedan.

Hästen behöver bli mer aktiv med sina bakben och bära mer vikt där. Träna mycket övergångar och halvhalter. När du gör en halvhalt kan du gärna killa lite med spöt på bakbenet för att aktivera lite mer.

Klättra mycket samt jobba med bommar någon gång i veckan. (Trav och galoppbommar)

Sist men inte minst: Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig och din häst att hitta en bra form.

Du får säker fler tips från andra här.

PS Det är inte ovanligt att unghästar faller fram på bogarna innan de lär sig att bli mer bäriga plus att de måste få styrka till det.

Utan styrka och balans, ingen bärighet.

Lycka till med fin unghäst!

TusenTaack för alla tips istället för bara kortfattad kritik :)
Jo efter som hon är ung så orkar hon inte bära sig rätt hela tiden, men det kommer så småning om.

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?