Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Om inte jag missuppfattar Leafhill...så menar han att med grundträning ur skritt kommer bärighet och takt. Hästen måste bära sig för att kunna går runt konorna och än mer om den ska trava.

Men då förstår jag hur leafhill menar. Och kan hålla med till viss del! Det jag ser som en svag punkt utifrån mig och mina möjligheter är var denna träning skulle ske, om man ska va konsekvent i detta krävs det ju mer än bara en skogsväg och likaså annat underlag än halt och lerigt underlag...Finns det inte risk för framtunghet, gå på bogarna osv?

Men jag fattar grejen!

Om hästen går på små volter runt en stolpe/kon etc kan den inte dyka för mycket framåt för då kommer den ramla och du använder ju fortfarande skänkel för att få hästen formad. Bakdelen aktiverar du också med skänkeln, yttre i volten. Även om du rider på en väg kan du ju "tänka dig" konor och sånt som du rider kring ;)

Är tacksom för Piraja hjälp, ibland verka det som h-n är det enda som förtså vart jag kommer ifrån.
Det kan vara bättre att få igång lite flytt med hästen, det tekniska kommer sen.
Brorson tippset hig om den har men filmen, den är i 5 delar:
Coyote Canyon är 50km. norr om Quatilijari Mexico där min bro har ett hus.
Den har Vaquero rid stil är mycket lik min och det vi kalla för western, jag vill gärna har lite mer raka ben.....Forking The Horse!
Börja med den här så du få en idea, jag ska se om jag hitta mer.

How to be a Vaquero. Part 1: Practical Theory
Listna och se hur han sitter och handtera hästen:
www.youtube.com/watch?v=PNY9vuC-D4g

Hahaha, trevlig sits! Jag kände mig helt sluddrig i kroppskontrollen! Men tack :D Och visst är han rar lite då och då! Oftast sammanfaller det med att jag måste tempa för att se om han är frisk.. :p

Meh! ;)
Ni ser ut att ta er framåt, av det man såg på filmerna. Av övriga kommentarer så tar jag att det ligger mer träning än så bakom.

Är tacksom för Piraja hjälp, ibland verka det som h-n är det enda som förtså vart jag kommer ifrån.
Det kan vara bättre att få igång lite flytt med hästen, det tekniska kommer sen.
Brorson tippset hig om den har men filmen, den är i 5 delar:
Coyote Canyon är 50km. norr om Quatilijari Mexico där min bro har ett hus.
Den har Vaquero rid stil är mycket lik min och det vi kalla för western, jag vill gärna har lite mer raka ben.....Forking The Horse!
Börja med den här så du få en idea, jag ska se om jag hitta mer.

How to be a Vaquero. Part 1: Practical Theory
Listna och se hur han sitter och handtera hästen:
www.youtube.com/watch?v=PNY9vuC-D4g

Han kan nog kalla sig Cowboy men knappast Vaquero? Han verkar vara totalt ointresserad av att ha känsla för hästar utan verkade mer tycka att det ska vara som att åka "hoj".

När jag pratade med en man i en monter (westernbutik) sa han att han red enligt vaquero, han sa även att han eftersträvade att kunna styra sin häst som en liten joystick. Dvs små, små fina rörelser. Det kallar jag en vältränad häst som går på fina hjälper. (såklart var hästen skolad på bosal från början)

Killen i filmen gör så stora, grova rörelser! Rider han så dagligen? Eller rider han så för att turisterna ska få det lättare att styra sin häst?

Tyvärr Leafhill, det finns annan ridning i Sverige som ser mer mjukt, samspelt och vältränat ut som för mig får vara "westernridning". Hästarna styrs med slack i tygeln, ben och sits, det är väl grunden bakom western? Sen hur man når dit är en helt annan fråga, även om det var i just den frågan detta började haha.

Här har ni en film ni kan få jämföra med tidigare "dressyrridningsfilm" :banghead: Dressyr eller western? Western eller filmduksridning? http://www.youtube.com/watch?v=vTVt43lMKIE&feature=youtu.be

Och nej, jag har inte kommit så långt att jag har styrning och form på en hand, kan knappt skritta rakt fram på en hand (och stång) utan att vi börjar vingla (bortsett från när vi är off road av någon anledning).

Senast ändrad:

Den Vaquero driva ett tur ridnings änläggning, han måsta vissa newbys grunden om hur hästerna fungera och få dom att förstå viktigheten av kroppshållning, han vill inte att non skada sig, dom betala för att kunna gallopera med hästen och inte yolla runt i skritt.
Du för lysna på det som säjs.
Här i del 3 www.youtube.com/watch?v=IH3-pGn7niU
Är dom på spår och gallopera 1:07, i 1:17 du se hur hom hålla i sadel bak känt och du hör hur han säjer åt dom att "SLAPPNA AV, SLAPPNA AV!!!!" dom lysnad inte till vad han sa innan dom gick utt!
I 2:03 du se hur han spänner sig och nästan komma ur sadeln.
The women still hanging onto the back of the saddle :banghead:
2:25 stutsa och flaxenda med ärmen, värja gång hon stusta bak få hästen det i käfften:wtf:
2:23 Now that woman has got rythom :banana: nu har hon kommit i ett följsom takt med hästen.
3:07 "SIT IN THE SADDLE
3:13, Going with the flow, du se hur han är muck i hoffterna.
3:20 killen kom hur balance och tappa stigbygel (komma mer sen).
3:50, HÄR!! se du efter ett jätta bra gallop han kommer i otakt och Blows The Right Stirrup, (höger stygbygle) och nästan flyga av!

Nu det är inte tänkt att du ska bara dra ivägg så där! du måsta bygga ett grund!
Som jag sa du börja i Skritt och lär dig dessa mjuka rörlset som du se i den Sorting Cattle film, mjuk o finn, joy-stick övning, och när den sitta fäst i ditt mjuka fjölsom ryggrad kan du gå up i trav och sen gallop :)

En gång för alla:
Långa Tyglar Är Inte Western....Den Är Bara Domhet, okundskap AND DANGEROUS!!!:mad: Dom tyglar är dina Handbroms!!! Jag har sett det för månge gånger, wanna-bees som skumpa run på tävlingar på lång tyglar, hästen bli skrämd, ryttern slänga sina hander upp i luften för att få stopp på hästen, den slå upp huvud och alla andra häster bli skrämd AND YOU GOT YOUR RODEO STAMPED.

Nu har jag försökt att förklara det bästa jag kan via internet.

Tack för den mer utförliga beskrivningen.

Ang tyglar som handbroms, hästen behöver ju förstå vad handen betyder (agree?) och på en häst som lätt reagerar och är vinglig är det enligt mig snällare att erbjuda den ett mer pedagogiskt ständigt stöd än på en häst som "har ett ben i varje hörn".

Jag tror du skulle ansett att det var mer western när vår nordis va på träning, där jobbades det mer med vändningar och så. Nästan raka motsatsen i kontakt mot min paint alltså. Nordisen fick också själv hitta sin balans och bärighet.

Rent kritiskt mot mig själv så har jag/vi problem att hitta cruisingväxeln i trav på ett rakt spår. Det vinglar en hit och en dit. Och då vill jag dels kunna ge mycket liksidiga hjälper och ge painten ett stöd och en ram att cruisa i för att framöver kunna säga "ah, rakt fram tills jag säger nått annat". På stången är det ju mycket lättare för mig att va still och låta honom hitta balansen, han är såpass känslig att det är med kniven mot strupen jag sitter och upprepar "liksidig, liksidig, vinglar det så krama med benen oooh ooh luuugn i haanden".

vill han förtsätter att galoppera då jävlar ska han för galopper, jag ta han till ett bar plätts där jag kan kör lite "Blow Out", allså ta tyglar och hande och ta i manen, kör ner hälen och låt han springa tills han gå själv ner i trav,

Om jag skulle göra så med min ponny skulle hon rusa tills lungorna sprängs :angel:

Hisp-muttan kommer in i "hopp-mode" så fort hon blir lite uppspelt, huvudet rakt upp, stel som en pinne och bara rusar. Det blir bättre, men det sitter djupt tyvärr.. Nackdelen med att ta över "äldre" häst som blivit riden av barn.
Men hon har potential, snart har vi hittat varandra och hon har fått rätt muskler. Det går åt rätt håll. Ska bara få ordning på hennes brunstbesvär, hon blir helt kocko när hon brunstar går inte hantera alls nästan. Ska in till veterinären nästa brunstperiod och undersöka henne ordentligt.

Hästaskrälle, hon är så fin :love:

Gammal bild, men nyaste jag har.. Tänkte försöka filma lite idag och se hur det verkar. Har plockat upp henne på stång på försök, funkar bra för det mesta. Ska prova bosal idag med tänkte jag, alltid bra att variera.

Här har ni en film ni kan få jämföra med tidigare "dressyrridningsfilm" :banghead: Dressyr eller western? Western eller filmduksridning? http://www.youtube.com/watch?v=vTVt43lMKIE&feature=youtu.be

Och nej, jag har inte kommit så långt att jag har styrning och form på en hand, kan knappt skritta rakt fram på en hand (och stång) utan att vi börjar vingla (bortsett från när vi är off road av någon anledning).

Ok.
Grunden, vi lära hästen att precis som mamma att gå undan för trycket:
!st. jag vill att du ta betet i näven så att The Bars Are In Line With Your Arm. nu, vill du gå till vänster dra i tygle, var hamna trycket? upp på ditt över ärm, på hästens bli det hans käkben, just åt det hållet du vill att han ska gå, han fätta att han ska åt det hållet men du har stängt dörren.
Skillnad mellan English och Western är att i English vi leda häster åt det hållet han ska gå, i Western vi guide han med The Baring Rein (militär för neck reinging), allså vi oppna och stänga dörren. Med tygel vi tala om för hästen att han ska till vänster så länge han känna trycket på hälsen och den siden av betet tills tycket är släppt, gå han till höger men du har inte sakt till då neck rein du till vänster, du har stängt den dörren! är du med?

Next, ditt filmen, riktig mukis hander :bow: good.
Nu, om du kan förlänge stygläder sopas att när du stå upp du kan få ett handflat under rumpen, det är så att du kan skänkla med vaden och inte med hälen. (om det är obkväm försöka att korta dom lite men du vill bebihålla skänklen med vaden).

Tyglar:
Hitta ett par mjuka tyglar, hål ärmen i en 90grd. vinkle med ärmbågen vid siden, skritta hästen och hitta den tygel längd där du precis har kontakt med hästens mun....DÄR...var du har händen ska du gjöra en knot i tyglar, nu har du ditt arbetenda avstånd till hästen + -. Med ett lite vrist movement kan du bromsa och styr hästen, "här ligger ditt Joy Stick Sy Tråd Kontrol.

Skänklar:
Dom ska arbete i unison (tillsammans) med tyglar, höger tygel/skänkel pressa hästen till vänster.

Förtsätt med polerna för träning som på ditt film, gjöra lite tight turns runt en barrel.
Allt i skritt tills du känner att "NU HAR JAG DET :banana:

Hon se finn utt.
Barn ponnies har ofte varit lite hård tagen i munnen och skänkel knapperna fungera inte tack vara allt sparkenda i siderna dom har fått.
Man för nästan börja om från grunden.

Ja, hon var stenhård i munnen när jag började med henne. Nu är hon rätt mjuk (men mycket kvar!) och man kan kommunicera med henne utan att hon blir kocko och börjar rusa.
Men hon har enorm potential, jag tror det kommer bli en bra häst till slut! Provade inte mitt bosal idag, blev ingen ridning alls.. Hade storstädning i stallet istället och glömde av tiden.

Spännande med inputs. Tänker däremot va "trångsynt" och fortsätta som jag gör. Utöver handen förståss, måste ändra lite där när jag testar stången.

Kl kl

PÅ LÖRDAG HÄMTAR JAG LILLPLUTTEN! *skrattar glatt*

KL
Hej alla newbies, nu var det längesen jag skrev här! Men tänkte att det var dags att skriva nåt nu eftersom jag köper min första alldeles egna häst imorgon :D Jag var egentligen inte ute efter en egen häst just nu men så snubblade jag över en liten hingst född 2012 och imorgon blir han min. Känns hur bra som helst! Självklart ska han bli westernhäst när han blir stor ;)

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar