Pulsen dunkar i halsen vid avslappningsövningar

Daff

Trådstartare
Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några minuter per dag. Jag har dragit mig för det men gjorde en för första gången idag och hade svårt att stå ut de 14 minuter guidningen höll i sig eftersom jag starkt känner min puls i halsen och inte kan ignorera det. Jag försökte komma undan känslan genom att vrida på huvudet för att få lite tryck mot halsen men det blir inte särskilt avslappnande.

Jag minns att jag hade samma problem i gymnasiet när vår lärare hade avslappningsövningar med oss, jag klarade inte av att vara med eftersom känslan av pulsen i halsen blev för obehaglig. Jag har inte problem med den här känslan annars och har gjort avslappningar i grupp efter träningspass som har gått bra. Jag förstår inte vad det här beror på, det var ingen annan i gymnasiet som hade det här problemet och det känns så fjantigt att tycka att det är obehagligt att känna pulsen i halsen men det är som att känslan stegras till jag inte längre står ut i att vara i känslan och till sist måste byta ställning eller göra något för att fokusera på en annan känsla.

Är det någon annan som har upplevt det här och hur har ni hanterat det?

Ja, jag har detta också. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med hur man ska göra för jag har samma problem. Framför allt när jag försöker somna om på nätterna. Inte bara dunkandet utan det känns som jag får huvudvärk också. Sökt hos vårdcentral/läkare och de är helt frågande, fattar inte vad jag menar och kan inte göra nåt. Jag tror det blir värre när jag är spänd i halsmusklerna eller när jag är förkyld och svullen i halsen.

Det är väldigt vanligt att känna obehag vid avslappningsövningar. Det gäller att härda ut och att försöka möta känslan utan att värdera och problematisera den. Bara sitt med känslan och känn hur det känns i olika kroppsdelar. Det blir bättre/försvinner om man jobbar med det :)

Jag har liknande problem. Inte just vid avslappningsövningar men när jag ska sova, mitt största problem är då att jag hör pulsen dåna i huvudet. För mig uppstår detta pga spänningar i nacke och axlarna. Försök att hitta en position som är bekväm så du märker av det mindre? Blir det bättre om du ligger, står eller något annat? Eller är det så att du får någon form av ångestpåslag när du gör övningen och det är därför du känner av pulsen? Då kanske du behöver fler verktyg från psykologen för att det ska fungera för dig. Eller börja med ett kortare pass annars. En kvart är ganska långt när man inte är van tycker jag. När jag hade problem med stress lyssnade jag på guidad meditation på tre minuter. Längre pass gav mig panikkänningar i hela kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka