Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Hahaha! Men klart att du ska ut och tävla i vår! Ni verkar ju ha tränat hela livet på detta :D

Tillbaka igen med mer frågor! :o

Läste igenom en propp och förstår nada.

Vad är officecharge? Vad är det för skillad på open och beginner? :crazy:

Vilken propp är det du kikar på? Jag har siktet inställt på NSBA celebration 2013.

Vi får hoppas Lucky Rider kommer in hit igen :D

KL.
Igår var jag iväg på träning i Tenhult. Ubbe skötte sig exemplariskt och kunde dessutom stå snällt och vänta i transporten när vi tankade bilen. Men han spände till i ridhuset och jag tappade lite av det där "här är den berömda ramen och strukturen" så Ubbe var och förblev bufflig. Men jag är nöjd och jag har fått i läxa att inte konstra till det, avdramatisera allting liksom. Och bara rida. Och skaffa mig en låtsaskompis (vilket jag inte vill, tänk om den blir riktig! :rofl:). Kära syster filmade lite men jag har inte filmerna här. Kanske kan jag få någon bild senare.

Och tränaren sa att Ubbe var jättefin! :love:

*kl*

Jag kommer troligen börja hänga i denna tråd och "grupp" igen :D På tisdag ska jag provrida en quarab till att ha på foder kanske senare köp vem vet.
Han har mest tävlat distans men även lite western trail, horsemanship & pleasure samt att han är utbildad level 3 parelli :)
Ägaren har han ute på annons och sagt nej när andra velat låna honom, men hon tyckte att vi klickade så det var hon som tog upp det.

Va kul! Du är så välkommen! Det verkar behövas mer folk i tråden hah

Nordic Paint Horse Callenge. Vad krävs för att vara med med en "all-breed", vilka papper, medlemsskap, licens osv är det som krävs?

Jag är helt ny på det här med westerntävlingar och det är ju som att lära sig grekiska!! :o

KL

Här har vi nu tre snuttar från helgens träning! Orkar ni bara titta på en av dem föreslår jag tvåan ;)

Tenhult1

Tenhult2

Tenhult3

Jag är himla nöjd med träningen och hela dagen! Underbar tränare :love:

Provred Casey idag, vilket gick väl lite så där :p
Började med att jag inte kunde sätta grimma på honom då han i tidigare liv varit med om en hel del så han är jätterädd om sin nacke.
Sedan rids han på ett helt annat sätt än jag ridit på innan då hans ägare rider honom varken med händer eller fötter utan endast men vikt och röst och minimala tygeltag ibland. Typ enda som hon använder bettet till (när han nu rids med det) är att han är inlärd one rein stop, dvs tex om han drar iväg så ska man ta i ena tygeln så han viker in halsen och på det stannar.
Vi fick använda oss av det tygeltaget en del gånger :p
För att rida ut på en häst som stått ett tag och på det att man inte känner honom så man inte hittar alla knappar än samt skitväder med nästan snöstorm resulterade till en väldigt pigg liten häst som sket fullständigt i vad jag sa eller förflyttade mig runt i sadeln utan ökade allt hastigheterna helt efter eget bevåg XD Galoppen tar han klockrent bara man ger honom ett pussljud.... whoow satt inte alls idag ^^
Men efter 2/3 av rundan (som var skitlång) så började det kännas riktigt bra stundvis. Han tog joggen utan att han pinnade iväg, gick ner till skritt endast på röst vi lyckades oss på ett par skänkelvikningar. Så känner att när jag lärt känna honom så kommer det nog gå skitbra mellan oss. Fram tills dess har han lite att lära mig :) Så honom jag tar på foder :D

Jag kommer nog börja med att lära känna honom från marken sedan hitta alla knappar gångart för gångart i paddock och inte på en grusväg emellan ett par åkrar XD

Haha oj, ja, det lät lite spännande! Men det ska nog gå ;) Allt går, bara man vill :D Keep us posted

kl

urkella: härligt med ny foderhäst, spännande! Välkommen bland oss newbies!

cahs: vad lugn och sansad han ser ut, man ser att han tänker! bra jobbat! :bow:

Hos oss har det inte hänt mycket, vi har tagit vila pga min rygg och mest haft härliga gosstunder och en del rykt nu när pälsen flyger all världens väg.

Påskpyssel kan jag däremot bjuda på!
Hade ett par gamla engelska träns som jag tänkt sälja/skänka men som ingen ville ha, så jag slaktade dem och gjorde ngt roligare med dem!

Före:
bild9_zpsb6e172d4.jpg

Nr ett (det nedre på första bilden)
Men tanken är såklart svarta tyglar till det här..
bild11_zps2d8c1208.jpg

detalj
bild10_zpsda7c0d86.jpg

Nr två:
Här ska ju dom bruna tyglarna vara, såklart!
bild12_zps3f4a2539.jpg

Sjukt nöjd med svängen i nedre knuten på denna, kommer bli grymt tillsammans med hennes svep i pannluggen... ;)

Himla mycket roligare än fula engelska träns!:banana:

Senast ändrad:

Nu ska vi inte dissa engelska träns! :p

KL.

Jag och Ferro tränar för fullt inför träningstävlingen den 13 april. Det går faktiskt jättebra, även med grinden som vi tycker är svårast då Ferro gärna stressar iväg. Så det här med western är ett riktigt bra inslag i våran annars väldigt dressyrinriktade träning. :D Det lär oss tålamod och att att inte freak-out när något går fel.

WP_001238_zps9f0d955f.jpg

*kl*

Idag red jag Casey för andra gången och då inne på banan, där lyssnade han 10 ggr mer än vad han gjorde när vi var ute sist :p
Så nu satt halten riktigt fint. Tränade lite serpentiner, sidepass och framdelsvändningar. Försökte på volter men då halva banan låg i vatten samt massa prylar över allt gick det så där :p Vatten och alla grejer gjorde även att galoppen inte varade allt för många steg idag heller.

Här är Casey iaf :D

dsc_8862_515c74cde087c34a864fc6c3.jpg

dsc_8874_515c7504e087c34a8f174977.jpg

Okej då, dissar gamla fula träns i allmännhet..:angel:

Urkella: vad kul med bilder på den fina! Roligt att höra att det går bra!

Nu är min nya sadel påväg, håll alla tummar för att den passar oss! (första gången jag satsar på att hitte en sadel som faktiskt ska passa min rumpa oxå)

Hjälp mig hålla alla tummar och tår! :)

Då håller jag alla tummar och tår!

Jag har också spännande saker på G. Framförallt god mat i ugnen! Uppdaterar löpande, när allt är klappat å klart! 14 april är det iaf dags för träning igen!

Waaoowa, och ubbe har bjudit på en sån underbar galopp här igår! Wooonderfull!

oj vad nyfiken jag blev då! Väntar ivrigt på uppdatering!

Grattis till galoppen! själv går jag och suktar över de små isfria lerplättarna på gårdsplanen och undrar om det inte räcker för lite skrittarbete.. :( Här finns bara tjockis och skarsnö överallt, bästa ridvägen är landsvägen så det får oftast vara trots så fint ridväder..

*kl*
Jag och foderpåller håller på lära känna varandra för fullt. På banan börjar det gå bra på, ute i skogen har jag fortfarande 0 koll i galoppen. Men vi kämpar vidare. Ska försöka få plats på en träning för westerntränare den 14 eller den 28 april. Såg nu när syrran var med och tog lite bilder att man sitter inge vidare snyggt på honom så har både sits och vikt att träna :p

dsc_9183_51631ed19606ee2998b33aaf.jpg

dsc_9119_51631e299606ee299b986382.jpg

dsc_9161_51631eeb9606ee294c394a86.jpg

Har inte hunnit läs igenom hela tråden men skriver så jag inte tappar bort den.

Jag ska skola om mig och mitt halvblod till western. Vi har börjat lite smått själva med lite hjälp från andra i stallet. Nu i den engelska utrustningen och det känns som hon kommer trivas. Tänkte investera i ett träns på gbghorseshow och så börjar jag med träningar i slutet av denna månaden. Skall verkligen bli superkul!

Välkommen Sophia!

Jag har haft världens sämsta timing denna vecka!
I tisdags fick jag av läkaren ridförbud då det skulle förvärra den senaste gissningen om vad som är fel i min rygg. Visar det sig vara rätt är det ridförbud i ett år till att börja med verkar det som.. :( hur överlever man det?

Detta förtog ungefär hela glädjen med att sadeln äntligen kom från Tyskland i torsdags.
Rätt värdelöst att köpa sadel när jag inte får rida, men konstigt att förbli helt utan..

För att toppa det har vi idag snöblandat regn ich massa plusgrader, därmed dags för den årliga översvämningen i stallslidret, 6cm vatten. Går under väggen in i sadelkammaren så den är tömd för att undvika mögel ( ALLT möglar..) och regnet droppar så fint genom de hål vi tydligen har i taket, då gissningsvis ett ton av de fyra ton hö vi för hand kastade upp på skullen i somras är förstört och bara att kasta.

Tur att tantahästen är så söt när inget annat går som det ska. Hon stod iallafall ganska stilla när hovslagaren var här idag!

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar