Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

nackdel med energi om de tar ut det på staketet kanske... =)

Gör ingenting speciellt med staketet, blir det så mycket snö att det når upp till tråden så håller sig hästarna bara till sina upptrampade stigar. Alldeles för jobbigt att gå i så mycket snö!!:o
Men så går de nästan aldrig på staketet oavsett säsong, på sommaren har vi inte ens el i när de går i trädgården o betar av.. De vill inte gå ur hagen för utanför är ju gräsmattan kortklippt!! ;)

Blir det tö följt av kyla såatt det blir isbelagt så tar jag bort det, och några år har vi fått skotta fran trådarna för att de inte ska gå av när det smälte... (då hade de helt begravts av snö! )

// Djezima som var ute och tömkörde med riktiga skacklar idag! =)

Men shit hörrni! Vad händer här? ;)

Jag ska på träning utanför Jönköping den 23 februari. Bor ni i närheten får ni höra av er! ;)

Hmmmm... Vem av er är det som bor runt Växjö nu igen? Jag har ju två sadlar här som du kan få testa på din fjording och arab om du vill men bara min Rocking R är till salu.

*räcker upp handen*

Har haft sjukt mycket i skolan både hela hösten, julen och nu så min tjockis har fått oförtjänt lång semester men förra
veckan kunde jag skolka några dagar och äntligen få igång han lite försiktigt och red han senast idag en liten stund :D Men har pissigt underlag här, tung, hal snö, blä.

Däremot var jag förra måndagen och köpte en ...*trumvirvel*...... transport!! Så himla glad! Äntligen kan jag lasta hästen och åka iväg :) Har en kompis en bit bort som har ridbana som jag får låna så nu väntar jag otåligt på att snön och halkan ska ge med sig.

Jag hade gärna testat men jag tror inte jag vågar mig på en bomsadel efter allt krabb, sen har jag ju noll kunskap i vad som funkar och inte, jag trodde ju min sadel låg bra men det gjorde den förstås inte :/. Nu när jag pluggar har jag usel ekonomi så det känns inte som jag just nu har möjlighet att fixa sadelprovare och så. Jag håller på att försöka få min simco såld men just nu är inte så lättsålt, blir väl lättare till våren.

Skönt att ha en egen transport :)

Det jag har lärt mig, både genom att prata med sadelmakaren om mina sadlar (hon har ingen kunskap om westernsadlar men är super på engelska) och med annat folk så har jag kommit på två viktiga grejer att kolla efter. 1. Följer sadelns blad fram vid forken samma form som hästens bogblad? 2. Ligger sadeln still om man gungar den lite genom att dra åt sig hornet och putta lite på bakre delen av sadeln? 3. Känns det trångt någonstans runt mankpartiet?

Seeen kan man gå in på hur sadeln uppför sig när man spänner och rider i sadeln. Åker den bak, guppar den, åker den fram osv. Jag har hittat min sadel, bara 11papp för mycket. Får väl se hur länge jag orkar med min hoppsadel, Ubben trivs i den iaf och det är ju det viktiga (jag trivs också, även om jag skulle föredra en western)

Tänkte bara smita in och ställa en snabb fråga. :) Jag har som börjat titta runt lite på westerntävlingar och vill gärna prova på, men blir så förvirrad av alla förkortningar... :crazy: Hittade en spännande tävling, Bökeberg callenge, men är det bara quarter hästar som får vara med där?

Det beror på. Det finns olika klasser, all breed, aqha, apha, open, novice, amatör. All breed är vad det låter, öppen för alla raser.

Ska se om Wrangler kan titta in.

Jag tror vi har ett par newbies uppåt landet också som kanske hittat WRAS-tävlingar.

På Bökeberg Callenge är det AQHA-klasser (quarter) i grenarna Halter/Showmanship, Hunter, Trail, Pleasure, Horsemanship. Sedan är det NRHA och SRHA vilka är reiningföreningar. Här kan du ställa upp med en passande häst, vilket brukar vara Quarter, Paint, Appalosa. En och annan arab har jag sett någon gång.

www.nrha.com
www.srha.se
www.aqha.com

I AQHA (SQHA) och APHA (SPHA) är det tävlingar för respektive hästras om inget annat står. NRHA och SRHA är som sagt inte någon avelsförening, utan är en grenspecifik förening på samma sätt som NSBA. Vill du komma med en "Norrlands Quarter" så visst. Förstår dock inte vitsen med att tävla med en häst som inte kan kan konkurrera med quarter paint eller appalosa.

Jag har ingen anledning att starta en diskussion om raser. Däremot är det bra att veta vilka klasser man ska kolla oavsett ras. Som nybörjare är det kanske inte prispallen som gäller utan en till erfarenheter till i bagaget.

Kan bara hålla med. Rasdiskussioner har aldrig några vinnare. Det är som att diskutera vilken färg som är snyggast- typ. Om mitt inlägg på något sätt lät drygt eller taskigt så ber jag om ursäkt. Det var inte meningen alls.:)

Att åka på tävlingar arrangerade av exv. SQHA, APHA är alltid bra för ett ekipage som inte är så vana vid tävlingar. Arrangemangen är bättre vilket sprider ett lugn till både ryttare och häst. Åk gärna upp till Axvalla med eller utan häst.

Boende för ryttare finns antingen på Hanaskede på andra sidan vägen från tävlingsplatsen (billigt och nära) Hotell jula( tror jag det heter) ligger ca 5 min bort med bil och är mycket trivsamt. Genom att boka genom coop (eller om det är ica) hotellpremie så blir boende där inte så farligt.

Nybörjarklasserna på dessa tävlingar är lärorika och alla är hjälpsamma och trevliga oavsett "vem man är" på tävlingsbanan.

Titta in på http://www.swshows.com och kalendern där du hittar mycket tävlingar och info kring dessa. Spring break på Axvalla 19-21/4 kanske vore något att kika på.

Rasklubarna har börjat försöka att locka till sig de som antingen tävlat på WRAS-tävlingar eller som inte än kommit ut på tävlingsbanan. Detta innebär att det så sakteliga blir fler klasser utan krav på hästras.

Vad har du för häst om jag får fråga lite nyfiket.

Jag har en Norrlands Quarter och en Solid Paint. Men det är skamligt att kalla våra nordsvenska brukshästar "norrlands quarter". Ingen av dem är klara för tävling. 6 respektive 5 år.

Jag har en Norrlands Quarter och en Solid Paint. Men det är skamligt att kalla våra nordsvenska brukshästar "norrlands quarter". Ingen av dem är klara för tävling. 6 respektive 5 år.

En solid. Spännande. Är du medlem i Apha/Spha? Jag har hört att Spha arbetar hårt för att ordna fler klasser för solid på sina tävlingar och få ut fler av dessa ekipage på tävlingar. Kontakta Spha och hör dig för.

Vi har faktiskt en solid till i tråden. Vi är med i gruppen för solids på facebook, det ger bra med info :)

Delvis knapplån.

Jag har ju haft rätt mycket tränarproblem så just nu är det ett kritiskt halvår, lyckas jag inte vända detta eller på något vis få ihop pengar för tillridning så kan de bli aktuellt att försöka sälja min solid. Ja, om inte mina träningsmöjligheter så som vettig ridbana/ridhus förändras i höst. Men först ska jag testa wranglers och tuas råd om att varva ner och lära in ett bryt/off-switch samt så har jag hittat ytterligare en tränare som jag nästintill bokat 1gång/månad hela våren.

Så idag ska jag och mamma packa fikaväskan och rida iväg en liten trudelutt, så min locopoco får vänja sig vid att rida - vila - rida - klar och därmed slappna av.

Kan bjussa på film!

Casper har äntligen börjat fatta galoppen med galoppen! Nu tar han ju tag i den istället för att anse att det är skönare att trava! http://www.facebook.com/photo.php?v=10200826000795117

Och sånt här gör man bara på egen risk, för att man måste demonstrera det för mammsen http://www.facebook.com/photo.php?v=10200778128518340

Senast ändrad:

On /Off är oerhört viktigt att kunna kontrollera oavsett nivå på hästen. Så utan att veta något om hästen mer än det jag läst och sett så är övningen on/off är nyttig på din solid. Eller det är viktigt för alla, men om han har lite svårt med fokuseringen är detta något att arbeta på.

Arbeta mycket med on/off och mentala biten innan du hittar tillfälle att lämna honom till en tränare. Ju bättre mentalt han är, desto mindre tid behöver tränaren lägga på denna biten av träning.

On /Off är oerhört viktigt att kunna kontrollera oavsett nivå på hästen. Så utan att veta något om hästen mer än det jag läst och sett så är övningen on/off är nyttig på din solid. Eller det är viktigt för alla, men om han har lite svårt med fokuseringen är detta något att arbeta på.

Arbeta mycket med on/off och mentala biten innan du hittar tillfälle att lämna honom till en tränare. Ju bättre mentalt han är, desto mindre tid behöver tränaren lägga på denna biten av träning.

Ja, jag fick uppbindningstipset av Wranglan förra våren tror jag och jobbat på detta regelbundet under året. Men under året har han i ridningen blivit värre, stressad och i vissa fall black-out/okontrollerbar. Så jag har äntligen fått användbara tips som passar mig, att hoppa av och promenera när han blir lugn under ridturen och efter ett par km hoppa upp igen samt att ta med fikakorg och binda upp honom i ett träd och låta honom dansa runt och dansa klart.

Tidigare tips jag fått är att på ridbanan köra rollbacks tills han "lägger av" samt volt-på-volt. Jag har fått tipset att rida honom stenhårt för att låta honom vila en lång period igen. Ingen har alltså sagt något om själva avkopplingsträningen och där tror jag problemet sitter.

Frustrerad, är ordet.

Hard Working Cowhorse! Eller? Om typ miljarder år...

578440_10200839055761483_1597536612_n.jpg

Vi red typ 500 meter, hoppade av och band upp i varsitt träd och drack kaffe i en timma på en sten i vårvädret och sen red vi hem.

Och idag vid intag så gick Ubbe in i boxen och ställde sig och kikade milt på mig. Jag bara: ÄR DU SJUK!? Nej nej, han väntade bara på att få av sig täcket och grimman så han frenetiskt kunde rulla sig i spånet... Hästar :love:

Ps. Ser ni hur lite han har krafsat i backen? :D

kl

Dyker in i tråden igen efter några månaders inaktivitet (men läst har jag gjort! :D ).
Jag och grålle tränar på så gott det går. Det går upp och det går ner, men just nu känns det som om vi är i en bra fas i ridningen! :laugh:

dec_513881219606ee3c89426c46.jpg

mars1_513f183eddf2b3531ea9d10e.jpg

mars3_513f183fddf2b35321f7833c.jpg

Jag och min jätte till dressyrhäst var med på våran första trail träning idag. :D Från början såg tränaren Lars Bråve, lite bekymrad ut över Ferros storlek och hans jättelånga steg och bad oss gå över skrittbommarna. Döm av hans förvåning när Ferro med lätta steg trippar genom hela bomserien utan att slå i en enda bom! :D Vi var också det enda ekipaget han tränat under dagen som kunde rygga rakt bakåt. Vi fick applåder när vi kunde styra runt konerna i slalom helt utan svårigheter och sedan galoppera över galoppbomarna utan islag.

I slutet skulle vi skritta över skrittbommar, fatta galopp direkt efteråt och galoppera över fem bomar. "Om ni klarar detta så äter jag upp min hatt!" En halv minut senare: "... och jag som gillar min hatt...." Haha!

577853_4947404637850_964771815_n_zps61e79f5d.jpg

Som slutord så förväntade sig Lars att se oss på westerntävlingar senare i vår så nu måste vi ju börja träna på allvar! :eek: :rofl:

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar