Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Vilken vettig klippning du har gjort på din pållis! Märker du någon skillnad i energi genom att klippa bort lite?

Jag funderar på att öppna upp Caspers vinterskrud lite så han orkar jobba på mer men jag velar och velar. Samtidigt så känns det ju schystare mot honom att klippa upp lite så han inte blir lika trött nu när han har hamnat i Kajsa-träning igen :angel:

Kom du iväg på halloween-trailen?

Neeej jag gjorde ju inte det, hade varit jätteroligt men det var så jääkla krångligt att ta sig dit. Skulle behöva åka både spårvagn, pendeltåg och buss och bussen var tvungen att förbeställas. Dessutom tog det över en timme. Göteborg... :p

Lagom klippning för pålle som går ute många timmar om dygnet utan täcke, nu klarar han iaf 1h-pass utan att bli överdrivet svettig, och torkar fort. Energimässigt märker jag ingen skillnad, men han är å andra sidan rakethäst oavsett päls ;)

Vi var nere i Småland och red långritt i måndags! Är väl 7-8 mil att åka, for ner till en kompis och red. Trevligt trevligt! Livar upp tråden med lite bilder från ritten + när Cero och kompisens gula fick bekanta sig lite (där syns klippningen bättre). Och så en på världens finaste charmtroll som lyckades tigga en hel påse äpple igår, haha :love:

527264_3963953543740_584966364_n.jpg

cero-wilde.jpg

1352229581321.jpg

Nu vill jag ha hjälp från er kunniga newbies!
Jag har börjat rida bettlöst på min grålle nu och han känns så himla nöjd med det :love: Har ett vanligt hackamore med korta skänklar just nu. Jag har ju som mål att kunna delta i någon tävling någon gång (typ D-nivå) och tänkte att det är nog bäst att ha rätt grejor att träna med från början. Så nu till frågan; får jag tävla på bosal på WRAS-tävlingar i de klasser där stångbett inte är ett krav?

..och till er som kommenterade sadeln. Den är gudomligt skön! :D

Förresten. Ubbes kändes som en blivande rosettplockare igår :love: funderar på om jag ska låta honom vila idag eller om jag ska klämma ur lite mer galopp innan han får en dag vila. Han har gått tre dagar i rad och blir bara mer harmonisk för varje tur.

Känns hårt för en 4åring men samtidigt blir han ju harmonisk på alla vis...

Hur går det i stallarna för alla newbies??

Har varit dälig på uppdateringar eftersom det varit dåligt med action hos mig.. mycket tömkörning och longering varvat med lite barbackaturer för att återuppbygga ryggen på damen som haft urvuxen sadel.. Nu har jag äntligen kunnat lägga på en sadel igen, inte en dag för tidigt då det började bli riskabelt att rida barbacka på en tunna krut... Och med min rygg får jag vackert se till att inte ramla av!:angel:
Tyvärr är det den gamla dressyrsadeln som passar bara, men det är mycket bättre än inget! Älskar den sadeln, den sitter som ett smäck på hästarna!:love:

Tyckte mitt i allt maserande av hästen att linimentet inte hjälpte, och upptäckte att det gick ut för 4 år sen! hällde det över hela min underarm utan att känna minsta värme, så den flaskan rök rätt fort.. Vi är inte storkonsumenter av liniment direkt, men med en ny flaska så märktes det direkt skillnad på hästen!
Tur att man iallafall fortfarande har världens sötaste häst!:bump:

Här går det bra! Igår var det riktigt roligt att rida, tränade lite sidepass, bara några enstaka steg i taget. Imponerad av Hrisla som förstod mina tvetydiga, konstiga hjälper :angel: Kände vilken himla fin häst hon är och hur duktig hon skulle kunna vara. Just nu rids hon inte så mycket, förmodligen bara av mig ett par gånger i veckan. Annars går hon lite lektioner och prova-på-western men just nu är det nog inget sånt. Önskar jag kunde vara där oftare men det går tyvärr inte när det tar 2 timmar för mig att åka t o r.

Hur går det i stallarna för alla newbies??

Här går det bra :) Börjar äntligen känna att lektionerna jag tagit har gjort stor nytta! Pusslebitarna börjar falla på plats :D Nästa helg ska jag på trail-clinic, dock inte med egen häst då den ena är dräktig och den andra inte westernutbildad så det känns inte som så stor idé.

Visst är det en flinga ;) Som sagt, var nere hos en kompis i Småland och red. Helgaklintens Wilde heter herrn.

*kl*
Här rullar det på bra! Ska träna på lördag, ska bli riktigt skoj. Första uppsuttna lektionen för min tränare (Parelli-tränare, enbart tränat On Line hittills).

Jag och Ubben överlever. Jag är sliten efter utvecklingspsykologi, kris och konflikt :cry: Det är skönt att det är torrare väder igen, då kan de gå ute om nätterna och stå inne lite på eftermiddagen/kvällen.

Å vad roligt o ta lektioner och åka på clinics!!! Det är ju så härligt när man känner att man lär sig massa nytt tillsammans.

cahs:
Jga har inte tränat alls på flera år, (om inte min senaste kometkarriär in i galoppsporten räknas :p )
Hittade i somras en tränare i centrerad ridning och även akademiskt.. Så mitt mål just nu är att få migsjälv i så bra hälsa att vi kan åka och träna centrerat så jag kan få min sits tillbaka, vill ju gärna att den blir ännu bättre oxå såklart.. =)
Just nu har jag problem bara med att lyfta vattenkannor utan att knäna viker sig, och har stränt förbud att ens lyfta in spånsäckarna i stallet, så träningar känns låååångt borta... :cry:

Men var ute på liten ridtur igår och blir så glad när hästen är så otroligt överladdad, jättedryg och rädd för skuggor... Precis så överjobbig som hon borde vara efter några månader med jättelite träning och samma kraftfodergiva! :banana: (Hon går ändå på minimalt med kraft grov, så kolikrisk är det knappast, men vill att hon ska ha energi att bygga upp de musklerna hon tappat..)

Hoppas försiktigt på att kunna åka och träna försiktigt i början på nästa år, om jag är riktigt duktig med mina stretchingövningar...:)

1e8f0338.jpg

Bjuder på en bonusbild från i somras.... bara för att jag egentligen borde sitta och plugga istället... ;)

Jag rider lektion var tredje vecka och började med det i slutet på sommaren. Innan dess hade jag mest lullat runt i skogen senaste åren så det känns jätteroligt att ha kommit igång igen :) Rider dock inte lektion på egen häst än då mina inte är westernutbildade och jag kände att jag behövde lära mig ordentligt på en utbildad :)

Jag tränar iallafall 5-6 ggr om året, inte för westerntränare utan för Parelli-tränare, ska straxt iväg på vår första freestylelektion! Bara haft avsuttna lektioner hittills. Jätteduktig tjej som är skitbra på att hitta knapparna och löser alla problem :love: Tränat för henne sen i januari, har hänt så mycket att man kan undra om det är samma häst, och vi hade aldrig kommit såhär långt utan henne :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar