Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

KL
Hur lång tid tar det egentligen innan man som fd engelskryttare börjar få koll på tyglar och grejer egentligen? :p Känner mig som världens sämsta ryttare som knappt kan styra hästen hehe... Det är dock väldigt roligt att lära sig nytt men ovant att känna sig som nybörjare!

Låång tid :-P men det kommer. I början kan det va smart att göra halt för att fixa tyglarna.

Du är medryttare i westernstall nu?

Håller med Cahs, lååång tid...
Köpte mina första w-tyglar för....jisses närmare tio år sen, men klarar fortfarande inte av dom när jag rider barbacka!:p Då måste jag ju ha plats för manen i näven med!:D
Räknar mig fortfarande som newbie eftersom vi bara harvar runt här hemma pga min totala brist på initiativ (och numera-pengar...;))

Förövrigt har jag oxå somnat i pluggböckerna, kikar just in här i en paus från matteprojektet om koordinatsystem i planetrörelser.... :grin: Tips någon som råkat gjort nåt liknande kanske???? :angel:

Just det, skulle ju fråga er...
Har någon haft ut en equiterapeut nån gång?? ja har sett dem in action förr och pratat med dem men aldrig tagit ut någon själv...
synpunkter?
De behandlar väl med allt från stretching till magneter och akupunktur?

Jag frågar eftersom min dam fortfarande har ont efter den felpassande sadeln (numer förpassad till tvättstugan), och hon har en smygande orenhet i gången som kommer och går, märks just nu när man rider, men bara i galoppen.... Hon springer gärna men grimarserar och gången är inte vad den ska vara riktigt...

vi har förut tagit ut en kille med laser och värmekamera, men funderade på en annan approach nu...

Nu har du ju en sån tur att jag kollade på vetenskapens värld igår där de tog upp relativitetsteorin och tog lite planeter som exempel. Kika på den så kanske du får lite inspiration?

Ang tantan din. ET har väl olika instrument beroende på vad de tror på själva. Kolla runt vad du har för några i närheten och ring och rådfråga dem lite? Jag tror på detta med massage jag, det va en massör som fick ordning på en häst som kiropraktikutbildad veterinär i det närmaste dömt ut. Handlade om en låsning i bogmuskleraturen som gjorde att frambenen inte hann undan för bakbenen samt bakbenen då inte fick plats. Ni kan ju tänka er.... :crazy:

+djezima, tack för svar! :)

Du är medryttare i westernstall nu?

Precis! Stall-/hästägaren ger lektioner också så ska se till att boka en. Hon ger mig iofs tips under tiden jag rider ändå men tänker mig att en regelrätt lektion kan vara nyttigt också.

Perfekt!! hem o kolla upp det! :D

jo, det är lite vad jag har förstått också, bra...
Jo, vi ringde massören först (en utbildad vän till oss) men hon hade fullt upp och ville inte komma ut.. :grin:
Hon själv använde laseer-killen. Men då är det kanske bäst att leta fram en annan massör.
Har masserat och stretchat henne själv hittills, och märker en förändring. Men man har ju inte kunskapen att göra en ordentlig genomgång och hitta alla spänningar...

Kl

Svärmor kom hem i söndags så nu är vi bara till hälften hästvakter :p Är ju fortfarande vi som har största ansvaret eftersom hästarna står hemma hos oss, men vi hörs av om vem som matar osv.

Kommer bli jättetomt om de flyttar, jag funderar nästan på att köpa två hästar bara för att inte stallet ska stå tomt :rofl:

KL
Hur lång tid tar det egentligen innan man som fd engelskryttare börjar få koll på tyglar och grejer egentligen? :p Känner mig som världens sämsta ryttare som knappt kan styra hästen hehe... Det är dock väldigt roligt att lära sig nytt men ovant att känna sig som nybörjare!

Haha :rofl: Det undrar jag med! Rider privatlektion var tredje vecka nu på westernridskolans hästar och det är skitsvårt :eek: Ibland känns det som jag inte vet vad jag håller på med och det blir bara värre ju mer dom tjatar på mig :rofl: Hahaha! Nåja, små framsteg gör jag väl, men jag är iaf säker på att jag hittat "min" ridstil :)

Synd att jag sålde Elmer i somras då ;)

Bjussar på morgonfotboll med Ubbe!
155218_4804404270790_1726574776_n.jpg

Har en film där han lattjar runt lite och sen går och lämnar bollen hos Casper. Tyvärr fattade inte riktigt Casper var det handlade om utan fortsatta bara äta när bollen rullade under magen på honom :angel:

Nu är vi inhoppade på ridhus och målade bommar!

http://www.facebook.com/photo.php?v=4815569429912

Ubbe tyckte det va spännande och syrran gav oss följande kommentar: Ni var jätteduktiga! Väldigt sadelfast! :angel: Nästa gång blir kanske på lördag, det beror på om klubben behöver en till ridande på sin clinic (så den inte ställs in)för då åker jag dit annars tar jag en ny hoppning med syrran.

Förhoppningsvis är det ordning och reda i munnen på honom igen då, han byter lite tänder nu.

Vad duktig han är! Jag vill också hoppa :D

kl
Madde är halt =/ Hon har ju haft dåliga hovar hur länge som helst, och fick förra året en spricka i ena framhoven som har fixats med och växt bort under året, men nu verkar det vara på G igen :( Vet inte om denna hältan har med det att göra eller om det är något annat, förhoppningsvis är det bara någonting tillfälligt. För är det inte det så ser det nog mörkt ut för stackars Madde :(

Attans med Madde! Är Madde en av paintarna? Vi får hålla tummarna.

Ja precis, hon är paint född 1992. Tävlade på ganska bra under 90-talet men tyckte tävlingar var stressigt och blev pensionerad. Hon är den gamla typen av paint, mycket grövre än många av dagens topphästar. (Jämför gamla och nya tidens svenska halvblod!)

Ja, jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt, svärmor pratar om att ta bort henne ifall det är någonting som inte kommer ge med sig =/

Paintens historia och utveckling är intressant!

Det är visserligen bra att hon pratar om att ta bort om det är bestående men det "får ju inte" va bestående utan Madde ska ju va välmående!

HJÄLP!

Nu har jag, ungefär som Bluefish i förra tråden, ramlat över något jag inte direkt ser någon specifik användning för. En vadderad hoodie:

6705.jpg

Jag har alltså en i stallet, fast blå, som passar Ubbe. Men alltså... alltså. Jag hade inte haft den om jag skulle köpt den, om vi säger så! Så vad har den för användningsområde?

KL

Idag var jag ut och red igen, kändes mycket bättre med tyglarna idag, som att jag hade mer koll på dom. Känner mig dock fortfarande som en nybörjare hehe.

Tog bild på pållan när hon stod och ålade sig med halsen, tokig häst. Hrisla, varmblodstravare!
68780_10151280793379766_1010655724_n.jpg

Hahaha, vilken bild!

KL.
Här håller jag på att vänja mig vid att bo själv på gården (föräldrarna flyttade till lägenhet tio minuter bort bara...) och har just startat igång "test hönät". Eftersom jag inte har några vettiga träd i hagen så testar jag helt enkelt staketstolp, verkar ju funka! De var ju inte direkt intresserade av maten, mer gräset och den nya leksaken

409246_4837562339721_1179332519_n.jpg

Vi ska sätta igång Casper (nordsvensken) nu igen så jag red en liten tur idag. Och gud vad han är duktig! Stopparbetet i skritt satt som en smäck så det är ju bara plocka upp det i traven nu, höhö! Tänk va, vad han utvecklas den lilla mastodonten! Och så skönt att få sitta i en westernsadel igen :love:

Oj vilken söt mule nordsvensken har, ser ut som han doppat den i mjölk.

KL
Idag var jag ut och red Hrisla igen. Lite skritt, lite halter, lite trav, lite volter och lite serpentiner. Helt kravlöst eftersom jag fortfarande inte vet vad jag håller på med alls :D Lite speciell häst det här, vill man att hon ska göra något, kan vara så enkelt som att gå ut ur boxen, så får man fråga snällt först. Då kanske hon går med på det :p

9318c0c8-3331-434e-a96e-a2480ee8e004_50818fa19606ee03795e3ba5.jpg

67773c04-1ffd-4703-8acb-0dcd4eb6b451_50818faee087c322b84ea74f.jpg

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar