Jag har varit i ett stort hägn ett par gånger med honom. Annars har vi stor inhägnad trädgård på ca 2500 kvm så springa löst får han. Även om jag förstår att det inte är detsamma som att han hade fått springa lös i skogen.
I hägnet fungerar inkallningen i regel ganska bra.
Dom gånger jag släppt honom i skogen sista tiden fungerar också inkallningen ganska hyfsat tills han får upp ett spår... Jag hoppas verkligen att vi ska komma till en punkt där det fungerar att vara lös igen. Vi har alltid kunnat ha alla våra hundar lösa och vi bor på landet så det fungerar oftast att ha lös hund på våra rundor. Åtminstone bitvis.
Jag köpte faktiskt en visselpipa när jag köpte hunden.. Den har dock bara blivit liggande. Ska kanske ta tag i det och börja introducera den. Tack
Visselpipa är jättebra att ha till hjälp i träningen! Båda familjens valpar som köpts under senare år (retrievervalpar från seriösa uppfödare) har varit "visselpipe-tränade" redan vid ankomst. Hur enkelt som helst att underhålla, och har aldrig (peppar, peppar)
inte fungerat för oss.
När du har honom lös - har du någon super-mega-fantastisk belöning när han kommer till dig? Jag tror inte så mycket på att "vara ledare" i betydelsen att jag ska bestämma och hunden ska "lyda". Däremot vill jag vara en trygg och tydlig individ för min hund, som han litar på att jag har koll. Jag vill också vara värd att lyssna på för hunden - det ska löna sig att lyssna, helt enkelt.
Därför skulle jag (som har mycket matmotiverade vovvar) ta med något
riktigt gott när vi skulle ut i skogen, om jag hade osäker inkallning. Jag skulle ge en liten, liten smakbit - så att vovve vet att jag har något smarrigt - och sedan släppa lös. Sedan skulle jag göra flera lätta inkallningar (med lite störning, kort avstånd, när hunden inte är så upptagen med annat o. s. v. ) och varje gång bli
superglad när vovve kommer
och belöna med det fantastiska godiset. Verkligen arbeta in att när jag visslar och du kommer jättefort - då blir det
fest!
Dotterns hund hade en kort period när han var lite typiskt unghundstrotsig och tyckte att han visste bäst själv. Då tycker jag att vi fick mycket bra råd av vår instruktör, som jag försöker att alltid tänka på i träningen. Dels - hunden vet inte vad vi tränar på. Det är därför bättre att ändra planen och träna på det som behövs och där vi kan lyckas för dagen, än att träna något som vi misslyckas med och som gör mig besviken, hunden frustrerad, och som kanske egentligen mest tränar hunden på att
inte lyssna på mig. Det andra som jag bär med mig är att hunden är med mig, och vill träna med mig, om jag är tillräckligt intressant för honom. Struntar han i mig så behöver jag bli roligare/ladda mitt värde i hans ögon, och då får jag fundera på hur jag gör det. I bland kanske det är lägre krav som är svaret, i bland kanske tvärt om högre krav är vad som behövs. Godare godis, eller lekbelöning, eller byta miljö till någonstans med mindre störningar. Egentligen är det så enkelt (och så svårt) - lyssnar inte hunden, så är det för svårt/för tråkigt/för omotiverande, och jag måste ändra något och hjälpa hunden att göra rätt.
Jag säger nu inte att det här fungerar för alla hundar - säkert beror det på både individuella skillnader och även vad det är för ras/raser, hur de arbetar i förhållande till människor o. s. v. Jag ville bara dela med mig av lite sådant som hjälper mig, även om jag (lyckligtvis!) klarat mig undan allt för omfattande "problem".