Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min umgängeskrets som jag har i staden jag bor i är det rätt främmande att man skulle äta kött. Visst, några gör det någon gång ibland, men sällan. Jag blir förvånad varje gång jag ser någon vän eller bekant äta kött. Jag är själv vegetarian/tidvis vegan sedan över 15 år tillbaka.
Vi är alla medvetna personer som tänker mycket på klimatet och våran påverkan på det, vi äter alltså inte kött av miljöhänsyn. Vi har helt enkelt ett etiskt förhållningssätt till vår kost och hur vi lever.

Men musikern jag dejtar äter kött.. Och ser inga problem med att äta kött. Och det är det sistnämnda jag ser ett problem med, hen och jag delar inte samma synsätt på världen. Hen köper heller inte ekologiska grönsaker..
Haha, det låter sjukt fånigt att bry sig om detta, men det är som att vi inte har samma synsätt på världen.

Är detta en dealbreaker? Kan jag fortsätta dejta någon som inte delar samma etiska värderingar som mig?
Skulle ni se det som en dealbreaker?

(Observera att hen är hästallergiker, men jag kom över det och inser att det inte behöver vara en dealbreaker. Jag är alltså rätt så accepterande.. ;))
För mig blir det en dealbreaker om personen inte bryr sig det minsta. Det är en sak att vara okunnig, men om inställningen är "skitsamma, jag gör såhär för att jag trivs med det, huruvida det påverkar andra eller inte skiter jag i" ja då är det mer än vad jag klara av. Och det gäller absolut inte bara köttätande, utan det mesta här i livet. Jag vill umgås med folk som förstår att världen inte kretsar kring dem, att deras val även påverkar andra många gånger osv.

Det finns väl grader av anpassning, där en grad anses rimlig och andra inte. Det är en sak att sluta träffa sina kompisar för att ens partner inte gillar dem, och en sak att laga mat som båda gillar, och allt där emellan. Kan det vara så att när @Petruska säger att man inte bör anpassa sig så kan hen ha pratat om en helt annan situation där anpassningsgraden ansetts göra avkall på personen?
Anpassning låter rätt hemskt. Frågan brukar väl gälla kompromisser. Typiska exempel på detta brukar vara om partner och jag vill se olika filmer. Mitt svar är: då gör vi det. Det har inget med kompromiss att göra, känns snarare lika självklart som att jag dricker ett glas vatten när jag är törstig och partner dricker när hen är törstig. Vi försöker inte kompromissa fram en tidpunkt mittemellan min och hens törstighet.

Anpassning låter rätt hemskt. Frågan brukar väl gälla kompromisser. Typiska exempel på detta brukar vara om partner och jag vill se olika filmer. Mitt svar är: då gör vi det. Det har inget med kompromiss att göra, känns snarare lika självklart som att jag dricker ett glas vatten när jag är törstig och partner dricker när hen är törstig. Vi försöker inte kompromissa fram en tidpunkt mittemellan min och hens törstighet.

Jag har inget emot att anpassa mig och har inga problem med ordet heller. Själv värderar jag upplevelsen att få se en film tillsammans med min partner högre än att få se just en specifik film. Att få gömma sig bakom kudden tillsammans när vi ser en skräckis, gråta en skvätt när något sorgligt sker eller kommentera när nåt händer. Det är på så vis alltså en social aktivitet för mig som jag vill göra tillsammans. Såvida inte båda parter har extremt smala preferenser och helt skild filmsmak så brukar det inte vara ett problem att hitta något som båda vill se. Det innebär ju dock inte att vi alltid måste titta på samma sak jämt, ibland satt jag med hörlurarna och kollade på datorn medan han tittade på en film på TV:n. Samma med att resa, ibland kanske man vill resa ihop även om han är sugen på Tokyo och jag Sicilien just där och då. Då kanske man snackar ihop sig och väljer ett resmål som båda är taggade på. Vill han aldrig till Sicilien däremot så kanske jag sticker dit själv någon gång.

Ska jag alltid göra precis exakt vad jag själv vill, när jag vill det, så är jag hellre singel.

Jag har inget emot att anpassa mig och har inga problem med ordet heller. Själv värderar jag upplevelsen att få se en film tillsammans med min partner högre än att få se just en specifik film. Att få gömma sig bakom kudden tillsammans när vi ser en skräckis, gråta en skvätt när något sorgligt sker eller kommentera när nåt händer. Det är på så vis alltså en social aktivitet för mig som jag vill göra tillsammans. Såvida inte båda parter har extremt smala preferenser och helt skild filmsmak så brukar det inte vara ett problem att hitta något som båda vill se. Det innebär ju dock inte att vi alltid måste titta på samma sak jämt, ibland satt jag med hörlurarna och kollade på datorn medan han tittade på en film på TV:n. Samma med att resa, ibland kanske man vill resa ihop även om han är sugen på Tokyo och jag Sicilien just där och då. Då kanske man snackar ihop sig och väljer ett resmål som båda är taggade på. Vill han aldrig till Sicilien däremot så kanske jag sticker dit själv någon gång.

Ska jag alltid göra precis exakt vad jag själv vill, när jag vill det, så är jag hellre singel.
Jag har aldrig varit med om att det där är problematiskt i mitt nuvarande förhållande.

• Gilla
Reactions: ptr
Att få gömma sig bakom kudden tillsammans när vi ser en skräckis, gråta en skvätt när något sorgligt sker eller kommentera när nåt händer. Det är på så vis alltså en social aktivitet för mig som jag vill göra tillsammans.

Ja, precis. Ligga på schäslongen när hon ligger på mitt bröst och jag håller om henne :love: . Bara det är ju en upplevelse i sig.
Filmen är inte alltid det primära och det brukar sällan vara några problem att komma överens om en film som båda vill se :).

Strikt förbjudet med mobiltelefoner när jag ska se film dock! Det är jag rätt kinkig på :p

Ursäkta, men menar du med detta att du har anpassat vad du har ätit pga en partner? Jag upplever att du hårt och bestämt anser att man inte ska ändra på/anpassa någonting alls då man är i ett förhållande - att man ska köra på bara.
...eller har jag missuppfattat din åsikt i många år?
Du tänker att trots att @Petruska berättat att hennes partner är vegetarian och diabetiker så menar hon att hon serverar honom kött och gräddtårta för att hon inte vill anpassa något? :D

Men i det inlägg jag reagerade på skrev du "nu när jag är av med hen kan jag äta det där som hen inte tyckte om hela tiden". Det betyder ju att när du var med hen så kunde du inte äta det du ville - alltså anpassade du dig efter hens mat. Kompromissade bort din vilja.

Du tänker att trots att @Petruska berättat att hennes partner är vegetarian och diabetiker så menar hon att hon serverar honom kött och gräddtårta för att hon inte vill anpassa något? :D
Jag har ingen aning om vad hon serverar, och jag bryr mig inte ett dugg om det heller. Det det handlar om är att @Petruska otaliga gånger har framhållit att man ska göra vad man vill och man ska inte "ge och ta" eller anpassa sig - ändå har hon här nyligen skrivit, i det närmaste, svart på vitt att hon har anpassat sig...

I min umgängeskrets som jag har i staden jag bor i är det rätt främmande att man skulle äta kött. Visst, några gör det någon gång ibland, men sällan. Jag blir förvånad varje gång jag ser någon vän eller bekant äta kött. Jag är själv vegetarian/tidvis vegan sedan över 15 år tillbaka.
Vi är alla medvetna personer som tänker mycket på klimatet och våran påverkan på det, vi äter alltså inte kött av miljöhänsyn. Vi har helt enkelt ett etiskt förhållningssätt till vår kost och hur vi lever.

Men musikern jag dejtar äter kött.. Och ser inga problem med att äta kött. Och det är det sistnämnda jag ser ett problem med, hen och jag delar inte samma synsätt på världen. Hen köper heller inte ekologiska grönsaker..
Haha, det låter sjukt fånigt att bry sig om detta, men det är som att vi inte har samma synsätt på världen.

Är detta en dealbreaker? Kan jag fortsätta dejta någon som inte delar samma etiska värderingar som mig?
Skulle ni se det som en dealbreaker?

(Observera att hen är hästallergiker, men jag kom över det och inser att det inte behöver vara en dealbreaker. Jag är alltså rätt så accepterande.. ;))

För mig beror det nog på hur det ställningstagandet/icke ställningstagandet utvecklas och hur relationen utvecklas/jag vill att sen ska utvecklas. Jag vill inte vara sambo med någon som skiter i vilket, det vet jag i alla fall.

Med film och TV har jag nog tanken att det får vara måtta på det. Nog att jag kan vara med när det tittas på serier och annat - men att tro att jag skulle intressera mig, det går bara en stund.

Jag har ingen aning om vad hon serverar, och jag bryr mig inte ett dugg om det heller. Det det handlar om är att @Petruska otaliga gånger har framhållit att man ska göra vad man vill och man ska inte "ge och ta" eller anpassa sig - ändå har hon här nyligen skrivit, i det närmaste, svart på vitt att hon har anpassat sig...
Jag har inte läst inlägget men det låter som något jag hade kunnat skriva. Men jag åt inte alltid min favoritmat i mitt senaste förhållande. Han var så allergisk att jag inte kunde äta nötter hur som helst hemma. Så då blev det helt enkelt mindre nötter under de åren. Jag ser det inte som att jag varit tvungen att ändra på mig, utan att jag har visat hänsyn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 660
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 900
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
196
· Visningar
12 254
Senast: geting
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat