Bästa schampo och balsam för torrt lockigt hår?

Tassa

Trådstartare
Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och fått bättre kvalitet, men jag tycker inte att det är tillräckligt. Jag tror att jag behöver massor av fukt för det känns verkligen snustorrt.

Någon som har tips på bra produkter anpassat för just lockigt hår och som gör det glansigt och motverkar torra frissiga längder? Jag skulle gärna vilja använda produkter som är godkända enligt balsammetoden, dvs utan silikoner och parabener. Men alla tips är välkomna.

Jag har hår som går lite längre ner över nyckelbenen, längderna är torra och vågiga. Underhåret ser ut lite som när man delat på ett garnnystan, men när jag borstar håret när det torkat efter tvätt, är det dels supertorrt och det drar liksom ut lockarna så det ser bara spretigt ut och inte lockigt alls. Jag önskar ett vårdande schampo och balsam samt ett bra leav in som återfuktar, ger glans och gör det mindre trassligt. Just nu använder jag produkter från jessicurl och även deras hårolja. Men håret känns ändå torrt.

Förslag?

Jag har varit jättenöjd med Lush Power (balsam). Tror den är godkänd, men du får lusläsa listan. Jag använder den både som balsam och som lite extra efter duschen.

Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och fått bättre kvalitet, men jag tycker inte att det är tillräckligt. Jag tror att jag behöver massor av fukt för det känns verkligen snustorrt.

Någon som har tips på bra produkter anpassat för just lockigt hår och som gör det glansigt och motverkar torra frissiga längder? Jag skulle gärna vilja använda produkter som är godkända enligt balsammetoden, dvs utan silikoner och parabener. Men alla tips är välkomna.

Jag har hår som går lite längre ner över nyckelbenen, längderna är torra och vågiga. Underhåret ser ut lite som när man delat på ett garnnystan, men när jag borstar håret när det torkat efter tvätt, är det dels supertorrt och det drar liksom ut lockarna så det ser bara spretigt ut och inte lockigt alls. Jag önskar ett vårdande schampo och balsam samt ett bra leav in som återfuktar, ger glans och gör det mindre trassligt. Just nu använder jag produkter från jessicurl och även deras hårolja. Men håret känns ändå torrt.

Förslag?
Arganolja, rosenfröolja? (the ordinary, utan silikoner)

Jag gillar Lush schampo och aleppotvål schampo, men båda tvättar väldigt grundligt så de kräver ytterligare produkter. Som olja och kanske ngn surskjölj/balsam.

Mitt äldsta barn har meterlångt korkskruvslockigt hår. Vi har testat olika produkter under hennes 13 år och t ex Aussie Moisture(schampoo, inpackning och balsam)och Urtekram(schampo+balsam)har funkat bra.
Hon har därtill sidenörngott/siden bonett(svenska- typ nattmössa?)när hon sover.

Nu måste hon ju dock handla på Normal som "alla andra" och då hittade vi schampo och balsam från nåt märke som heter "By Veira" med tillägg "Curl". Det är helt magiskt för både tösens hår och mitt!
Och inpackning kastade jag ner ett i farten när jag snabbhandlade på Lidl en dag. "Cien" deras eget märke - fantastiskt! Vi har aldrig haft så fint hår nån av oss.

Utöver det använder vi båda också leave in balsam efter varje gång håret blivit blött. Har några olika men bäst har varit ett från Cantu. Finns inte i vanliga affärer(utom Normal)då det är riktat till personer med afro hår. Kan pma(svensk)hemsida med massor av sånna produkter om du vill. Afrohår är oftast supertorrt och behöver kopiösa mängder fukt så produkterna är fuktmaximerade 😀 Och går utmärkt till annat hår med. Jag har relativt tjockt hår men tunna strån och inga lockar men mitt hår har blivit vågigt och glasigt av att dela produkter med barnet och maken(som har afrohår därav att vi först hade sånna produkter hemma).

Ja och vi har hårolja varje gång vi blöter ner håret med ja. Gör all skillnad! Köper Schwartskopfs olja. Andra svär på att vanlig kokosolja är bäst men det funkar inte här.

Mitt äldsta barn har meterlångt korkskruvslockigt hår. Vi har testat olika produkter under hennes 13 år och t ex Aussie Moisture(schampoo, inpackning och balsam)och Urtekram(schampo+balsam)har funkat bra.
Hon har därtill sidenörngott/siden bonett(svenska- typ nattmössa?)när hon sover.

Nu måste hon ju dock handla på Normal som "alla andra" och då hittade vi schampo och balsam från nåt märke som heter "By Veira" med tillägg "Curl". Det är helt magiskt för både tösens hår och mitt!
Och inpackning kastade jag ner ett i farten när jag snabbhandlade på Lidl en dag. "Cien" deras eget märke - fantastiskt! Vi har aldrig haft så fint hår nån av oss.

Utöver det använder vi båda också leave in balsam efter varje gång håret blivit blött. Har några olika men bäst har varit ett från Cantu. Finns inte i vanliga affärer(utom Normal)då det är riktat till personer med afro hår. Kan pma(svensk)hemsida med massor av sånna produkter om du vill. Afrohår är oftast supertorrt och behöver kopiösa mängder fukt så produkterna är fuktmaximerade 😀 Och går utmärkt till annat hår med. Jag har relativt tjockt hår men tunna strån och inga lockar men mitt hår har blivit vågigt och glasigt av att dela produkter med barnet och maken(som har afrohår därav att vi först hade sånna produkter hemma).
Oväntat när man hittar något bara sådär 😅.
Du får jättegärna tipsa om svensk sida med produkter för aftohår. Gärna om det är någon särskild produkt ni köper därifrån också 😊.

Jag har också funderat på att ha någon form av nattmössa. Men får för mig att det blir fett snabbare om man har något på sig? Just nu sover jag oftast med flätat hår.

Jag gillade verkligen Bruns produkter. Mitt hår var superfint. Men tyvärr jobbar jag i alldeles för skitig miljö just nu för att mitt hår ska kännas helt rent. Stallmiljö var inte problem men som jag jobbar nu funkar det inte.

Förslag?

Borsta torrt, lockigt hår?
Det gör jag inte. Mitt reder jag bara ut när det är blött, annars blir det bara ett frissigt burr. Är håret torrt kan jag på sin höjd separera och fluffa lockarna lite med fingarna.

Borsta torrt, lockigt hår?
Det gör jag inte. Mitt reder jag bara ut när det är blött, annars blir det bara ett frissigt burr. Är håret torrt kan jag på sin höjd separera och fluffa lockarna lite med fingarna.
Jag vet att man inte ska/borde, men jag kan inte borsta eller kamma blött hår. Och om jag inte borstar det alls blir det ett trassligt friss eller stora klumpar av tovor. Och tyvärr är det inte så lockigt i det översta lagret så det ser bara ovårdat ut om jag inte kammar det.

Jag vet att man inte ska/borde, men jag kan inte borsta eller kamma blött hår. Och om jag inte borstar det alls blir det ett trassligt friss eller stora klumpar av tovor. Och tyvärr är det inte så lockigt i det översta lagret så det ser bara ovårdat ut om jag inte kammar det.
Jag har nog inte borstat mitt hår på två år eller något sådant. Skulle tro att ditt borstande bidrar till att det blir frissigt!
Det jag använder är Garnier Respons med antingen avokado-olja och shea-smör. Först schampo 2 gånger, och sen balsam. Jag behöver bara dra fingrarna genom håret när jag använder balsamet, sen "borstar" jag inget mer.
Balsamet kramas ur, gärna med ganska svalt vatten. Sen använder jag handduk för att krama ur vattnet, inte ruska om håret på huvudet, gärna framåtlutad.
Därefter måste jag även ha i någon form av curly cream. Nu använder jag en från The curl company, men jag skulle INTE rekomendera deras schampo och balsam.

Skulle jag inte använda någon produkt efter tvätt, och sedan borsta när det var torrt skulle jag bara ha ett torrt kråkbo på huvudet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
779
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
479
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 367
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag börjar bli galen på mitt hår, klippte av det för en tid sedan då det var riktigt slitet. Tänkte att håret skulle kunna få en...
2
Svar
35
· Visningar
3 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka