Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är så fullständigt clueless om normer och faktiska förhållanden att man häpnar. När läste du en tidning senast eller såg ett nyhetsinslag på tv? Skaffa dig lite allmänbildning istället för att förvänta dig att buke ska ge dig grundutbildningen i samhällskunskap.

För att om du verkligen skrev det utan ironi och på allvar har du HELT missat den offentliga debatt och diskussion som pågått i decennier.

Alltså verkligen. Kryp fram under stenen någon gång, @Hero .

Därför att diskussionen blir lite ensidig. Det finns statistik på att kvinnor sköter mer hushållssysslor. Men kan inte det vara en arbetsfördelning som gifta par har kommit överens om ? Jag tror inte att mannen sitter i tv-soffan medan kvinnan sköter allt i hemmet ? Eller är det så ? Skillnaden beror förmodligen på att kvinnor tar ut mer föräldraledighet av nån anledning.
Jo i ett av mina samboförhållande så satt mannen och spelade tv-spel, meckade med sin bil eller annat han hade lust med medan jag handlade och lagade mat. Trots att vi hade en överenskommelse om att dela lika med matlagningen då vi jobbade lika mycket så slutade det med att jag lagade mat 9/10 gånger om jag ville ha någon mat alls.. vet inte hur ofta jag tog upp att jag kände att jag fick laga mat så ofta. Slutade med att han köpte hem hamburgare och pizza de efterföljande dagarna för att sedan bli samma sak igen...

Jag förstår absolut din poäng och det är klart ett allvarligt strukturellt problem. Så jag menar inte att förminska problematiken på något vis. Det som jag anser är trist är bara att bli stämplad som en som inte ser strukturer så fort man påstår att man ser hög grad av jämställdhet i en del vrår. Jag har till och med fått höra av flyktig bekant att min far troligtvis inte alls drar ett så stort lass hemma som jag tror, enbart baserat på att han är man. Att jag som faktiskt familjemedlem skulle veta bättre fanns inte på kartan. Jag tycker ändå att jag är medveten om strukturer och ser dem väl, även om en del såklart slinker förbi mig också. Som oss alla.

Ja, sidospår men jag bara kom och tänka på det nu.
Nej det är ju fel, man ska ju inte pådyvla folk egenskaper de inte besitter och jag håller med om att det är viktigt att framhålla att det finns den andra sidan också. Jag tror, som du säger att din erfarenhet är, att det är skillnad mellan grupper av människor hur jämställda par är. Det är alltid svårt med balanser :)

Jag kollar aldrig på tv :D. Ville bara få in en mer nyanserad debatt än att allt är männens fel.
För jag ser det inte så.
I ett förhållande är det lika stort ansvar på båda. Men ja orkar och hinner inte svara alla i den här debatten. Så jag lämnar den till övriga :).

Tagit upp lite mer känslomässiga saker med skåningen.
Fått bekräftat att han tycker allt är bra och att han inte störs av att jag kan vara lite tvär och disträ.
Något som @the_connemara sagt hela tiden :p
Men det gör att jag känner mig betydligt mer tillfreds än innan.
Han verkar även glad över mina planer på att flytta ner :)

Jag kollar aldrig på tv :D. Ville bara få in en mer nyanserad debatt än att allt är männens fel.
För jag ser det inte så.
I ett förhållande är det lika stort ansvar på båda. Men ja orkar och hinner inte svara alla i den här debatten. Så jag lämnar den till övriga :).
Det är möjligt att du "inte ser det" som all tillgänglig statistik och andra undersökningar visar. Och debatten handlar inte om att "allt är männens fel". Men det är inte särskilt intressant. Läs på istället.

För jag ser det inte så.
Det är inte perse männens fel, men det är normer och strukturer i samhället som gör att männen kommer undan med att bete sig så. Du skriver själv att båda har lika stort ansvar och ändå är det oftast så att kvinnan tar frivilligt eller ofrivilligt på sig mer ansvar.

Nej det är ju fel, man ska ju inte pådyvla folk egenskaper de inte besitter och jag håller med om att det är viktigt att framhålla att det finns den andra sidan också. Jag tror, som du säger att din erfarenhet är, att det är skillnad mellan grupper av människor hur jämställda par är. Det är alltid svårt med balanser :)

Det är ju det, för samtidigt som jag ser både jämställdhet och upplysning hos männen i min närhet så vill jag ju inte vara den som springer till männens försvar och låtsas som att strukturerna är puts väck bara för att det är 2018 och folk är pålästa. Jag och min kollega satt för några veckor sedan och pratade om hur hon "jämställdhets-testat" sin sambo i ett tidigt dejtingstadium, det vill säga att hon tagit upp diskussioner kring jämställdhet tidigt för att se vilka åsikter och tankar han hade i ämnet. Jag gör nog detsamma ofta, varför de som går vidare i intervjuprocessen oftare kanske tillhör den klick som har en hög medvetenhet.

För jag ser det inte så.
För att få en "mer nyanserad debatt" så gäller det ju att man vet vad man pratar om, kan visa på att det man hävdar har någon som helst grund osv. Många här visar på en hel del forskning som understödjer den problematik som tas upp i tråden medan du bidrar med "ja fast jag tror inte att det är så. Punkt" Nähä men visa på det då, bidra med någon form av belägg och forskning, studier ja vad som helst som är mer trovärdigt än att du "nog inte tror att det är så".
Det är så himla nedlåtande, förminskande och arrogant och självupptaget att jag blir mållös. Det vore nog nyttigt att ta del av en värld och en samhällsbild som är något mer breddad än den du har bestämt i ditt huvud som gäller. Dokumentärer, artiklar, forskning, studier, eller ja vet inte lyssna på andra som har mer erfarenhet och kunskap än du?

Jag förstår absolut din poäng och det är klart ett allvarligt strukturellt problem. Så jag menar inte att förminska problematiken på något vis. Det som jag anser är trist är bara att bli stämplad som en som inte ser strukturer så fort man påstår att man ser hög grad av jämställdhet i en del vrår. Jag har till och med fått höra av flyktig bekant att min far troligtvis inte alls drar ett så stort lass hemma som jag tror, enbart baserat på att han är man. Att jag som faktiskt familjemedlem skulle veta bättre fanns inte på kartan. Jag tycker ändå att jag är medveten om strukturer och ser dem väl, även om en del såklart slinker förbi mig också. Som oss alla.

Ja, sidospår men jag bara kom och tänka på det nu.
Icke desto mindre: till och med forskare som djupintervjuar par får ofta hålla på bra länge innan jämställdhetsbristen visar sig. Många beskriver sig som jämställda och ser också så ut - på ytan. Men gräver man lite så krackelerar bilden.

Jag skulle själv aldrig våga säga att mitt (förra) förhållande eller förhållanden i bekantskapskretsen är jämställda, eller att jag är bättre på att leva jämställt än någon annan.

För att få en "mer nyanserad debatt" så gäller det ju att man vet vad man pratar om, kan visa på att det man hävdar har någon som helst grund osv. Många här visar på en hel del forskning som understödjer den problematik som tas upp i tråden medan du bidrar med "ja fast jag tror inte att det är så. Punkt" Nähä men visa på det då, bidra med någon form av belägg och forskning, studier ja vad som helst som är mer trovärdigt än att du "nog inte tror att det är så".
Det är så himla nedlåtande, förminskande och arrogant och självupptaget att jag blir mållös. Det vore nog nyttigt att ta del av en värld och en samhällsbild som är något mer breddad än den du har bestämt i ditt huvud som gäller. Dokumentärer, artiklar, forskning, studier, eller ja vet inte lyssna på andra som har mer erfarenhet och kunskap än du?

Jag förstår studierna och forskningarna som visar att kvinnor tar ett större ansvar i hemmet. Men vad jag menar är att det ligger lika mkt ansvar på kvinnorna att inte acceptera det. Som det gör för männen att ta mer ansvar i hemmet.
Det är alltid två personer i ett förhållande. Ser du det bara som att det är männen som måste förändra sitt beteende så kommer vi ingen vart.

Icke desto mindre: till och med forskare som djupintervjuar par får ofta hålla på bra länge innan jämställdhetsbristen visar sig. Många beskriver sig som jämställda och ser också så ut - på ytan. Men gräver man lite så krackelerar bilden.

Jag skulle själv aldrig våga säga att mitt (förra) förhållande eller förhållanden i bekantskapskretsen är jämställda, eller att jag är bättre på att leva jämställt än någon annan.

Så är det absolut, varför jag skrev jämställda till hög grad eller på många sätt. Samt med reservation för vad jag vet och inte vet om rörda parter (ink. mig själv).

Men vi kommer någonvart med att skylla allt på kvinnorna, som du ständigt gör?

Om 20 pers redan har skyllt på männen gör det väl inget om 1 person skyller på kvinnorna ? Förresten tycker jag fortfarande att i ett förhållande är det två parter och båda har lika stort ansvar.

Jag förstår studierna och forskningarna som visar att kvinnor tar ett större ansvar i hemmet. Men vad jag menar är att det ligger lika mkt ansvar på kvinnorna att inte acceptera det. Som det gör för männen att ta mer ansvar i hemmet.
Det är alltid två personer i ett förhållande. Ser du det bara som att det är männen som måste förändra sitt beteende så kommer vi ingen vart.
Men det är ju ingen som säger att allt är männens fel eller det är bara männens ansvar!
Problemet är att män i stor utsträckning inte tar SITT ansvar och SIN del i ojämlikheterna. Kvinnor har under lång lång lång lång tid kämpat satan så hårt för att komma dit vi är idag, det är inte primärt männen som gjort det. Det kanske är dags att män tar över stafett-pinnen för kampen nu då? Det kanske är så att det är mäns tur att ta initiativ till att ta mer ansvar hemma, se över sina egna beteenden, granska sig själva och sina förhållanden?

Det kanske är dags att män tar över stafett-pinnen för kampen nu då? Det kanske är så att det är mäns tur att ta initiativ till att ta mer ansvar hemma, se över sina egna beteenden, granska sig själva och sina förhållanden?

Jag håller fullständigt med. Men också för kvinnorna att inte forsätta acceptera beteendet från männen.

Så är det absolut, varför jag skrev jämställda till hög grad eller på många sätt. Samt med reservation för vad jag vet och inte vet om rörda parter (ink. mig själv).
Jag vet en enda person i min omgivning som på molekylnivå arbetar med jämställdhet i sitt förhållande. (Han är feminist och har varit med och startat ett nätverk för män). När hans barn var små handlade det om ALLT i förhållandet - från vem som höll reda på ungarnas läkarbesök till vem som först reste sig när ungen grät i sovrummet. Allt. Och jag tror att könsnormerna är så starka att det är på den nivån man måste vara, om man vill närma sig jämställdhet. (Tror för övrigt inte att han och partnern lyckats fullt ut, man får nöja sig med att sträva.) Att män lagar mat, diskar och dammsuger är naturligtvis bra, men något större tecken på jämställdhet är det inte.

Oavsett hur det ser ut på strukturnivå så är det ändå ens egna förhållande där det spelar roll och där man kan påverka. Tipset bör inte bli att hålla sig borta från relationer för att de ofta ser ut på ett visst sätt, tipset blir att lära sig ställa krav och se till att man får den relationen man vill ha. Sen om den innebär traditionella könsroller, millimeteruppdelning av allt eller att mannen får sköta allt hemma är lite struntsamma.

Det man kan påverka mest är sin egen situation och att ställa krav och att vara lyhörd är det som kommer ge bäst resultat för en själv oavsett vad scb säger om samhället i stort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
190
· Visningar
11 741
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka